עימותים אלימים בישיבת הדגל הליטאית: קטטה פרצה בישיבת פוניבז' שבבני ברק בין שני הפלגים המרכיבים את הישיבה, המכונים "המחבלים" ו"השונאים". המשטרה פשטה על המקום בניסיון להשליט סדר, ולפחות שניים פונו לבית החולים, בהם בנו של נשיא הישיבה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
העימותים החלו אתמול (יום ב') לאחר תפילת ערבית, והקטטה היום פרצה לאחר תפילת המנחה בצהריים. תלמידים הכו ופצעו את הרב אריה לייב כהנמן שפונה במצב קל למרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר. פצוע אחר, אחד התלמידים, פונה אף במצב קל לאחר שנפגע מגז פלפל.
במשך שנים ארוכות מתנהל מאבק על השליטה בישיבת פוניבז' הנחשבת לאחד המוסדות הליטאיים היוקרתיים ביותר, בין קבוצות שזכו לכינוי המלבב "המחבלים" ו"השונאים" המייצגים למעשה את שני הזרמים בתוך המגזר הליטאי. במשך שנים נשמר הסטטוס-קוו הרגיש בין שני הפלגים, באשר לחלוקת המקומות בבית המדרש והתפקידים בתפילות (שליח הציבור, בעל הקורא וכדומה).
3 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז' - עימותים
ישיבת פוניבז' - עימותים
העימותים בפוניבז'
(חדשות בני ברק)
החל בשנה אחרונה בגלל הקורונה נעדרו מהישיבה "השונאים", המזוהים עם הזרם המרכזי בציבור הליטאי, שציית להנחיות הקורונה והתלמידים למדו בקפסולות במסגרת מתווה הישיבות. ואולם בכך הופר הסטטוס-קוו, לאחר ש"המחבלים" - התלמידים המזוהים עם הפלג הירושלמי הקיצוני - המשיכו לקיים לימודים כרגיל, ולמעשה "כבשו" את בית המדרש.
לפני כשבוע, בראש חודש אייר, החל "זמן קיץ" בישיבות - הסמסטר הראשון מזה שנה ללא קפסולות. לאחר שהלימודים חזרו למתכונת הרגילה - התעוררה מחדש המחלוקת לגבי חלוקת המקומות ביניהם וזו הדרדרה לאלימות פיזית, לאחר שגילו כי "המחבלים" לא מאפשרים להם לחזור וכי מקומותיהם נתפסו.

"בסוף, מי שציית להנחיות הפסיד"

"השונאים" ממלאים בקפידה אחר הוראותיו של נשיא הישיבה, הרב גרשון אדלשטיין, שקרא לציבור מאמיניו להתחסן ולשמור על ההנחיות. כעת הם דורשים מהמשטרה לעמוד בהבטחתה ולהחזיר את הסטטוס-קוו עם '"המחבלים".
במכתב מחודש יולי האחרון, שעליו חתום מפקד תחנת בני ברק, סני"צ יאיר וייצנברג, נכתב: "במהלך השבועות האחרונים נרשמו שינויים במצב הקיים. תקופת החרום הלאומית שאנו מצויים בה איננה מהווה הצדקה להפרת הסטטוס-קוו על ידי מי מהצדדים. על כן יש להשיב המצב לקדמותו לאלתר. משטרת ישראל תטפל בהתאם לסמכויותיה בכל עבירה פלילית שתתרחש במקום, לרבות באירועי אלימות, הסגת גבול, וגרימת נזק וכל הפרת סדר שתתרחש במקום".
ואולם לטענת "השונאים", למרות פניות חוזרות ונשנות, מסרבת המשטרה להגיע למקום ולהתערב בנעשה בישיבה. "דווקא מי שהקפיד על ההנחיות שקבעה המדינה, נפגע. ומי שזלזל בהן יוציא מרוויח", אמר ל-ynet אחד הבחורים.

סכסוך ירושה

"מדובר בחילול השם גדול כי זה האוקספורד החרדי", אמר הפרשן החרדי, ישראל כהן. "בישיבה יש שני עמים במדינה אחת. מרגע שהישיבה התפצלה, קיים נתק מוחלט ואיבה. בחגים אין בעיות כי הפלגים מתפצלים בין בתי המדרש, ולכן אין התגוששויות. אבל כל השנה יש סטטוס-קוו עדין שלפעמים מופר על חדר בפנימייה או עניינים איזוטריים".
המאבק בישיבת פוניבז' החל בשנת 1999, אז חדל נשיאה הקודם, הרב אברהם כהנמן, לתפקד. בנו, הרב אליעזר, וחתנו, הרב מרקוביץ', טוענים מאז כל אחד לכתר, וכיום פועלות למעשה שתי ישיבות ועמותות נפרדות במקום.
3 צפייה בגלריה
 הרב הפצוע
 הרב הפצוע
הרב הפצוע
(חדשות בני ברק)
הסכסוך הגיע לשיאו בינואר 2015 עם מעצר חסר תקדים של 30 תלמידים בישיבה. המעצר אז הפנה את הזרקור לאחד הסכסוכים הקשים במגזר החרדי-ליטאי הכולל אלימות, השחתות והצתות רכוש, במסגרת מאבק שליטה שבו לא לוקחים שבויים.
כמעט כל העצורים באקט ההרתעתי אז היו שייכים ל"מחבלים". שני המחנות, שמפעילים שתי מסגרות נפרדות בתוך הישיבה, נאבקים לרוב על המקומות הפנויים בחדרי הפנימייה, חדר האוכל או בית המדרש.

היסטוריה של איבה

קרב הירושה על הנהגת הישיבה, קורע את המחנה הליטאי כולו מבפנים, כש"השונאים" משתייכים למחנה הרב כהנמן, ו"המחבלים" תומכים ברב שמואל מרקוביץ'. התמיכה בשני הניצים נוטה להתפלג, על פי רוב, גיאוגרפית: הפלג הירושלמי שזוהה עם הרב שמואל אויערבך המנוח תומך ברב מרקוביץ', בעוד רבני בני ברק מעניקים את תמיכתם לרב כהנמן.
3 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז' - עימותים
ישיבת פוניבז' - עימותים
העימותים
(חדשות בני ברק)
הפלגים לומדים בבתי מדרש נפרדים, כל תלמיד עם "חברותא" מהמחנה שלו, וגם חולקים פנימייה אחת באגפים נפרדים, אך ההפרדה איננה מוחלטת – ומכאן החיכוכים. המלחמה בין שני המחנות מתנהלת בתוככי הישיבה כבר זמן רב, ובין השאר כללה עד היום השמצות הדדיות, החלפת מהלומות, פיצוץ בלוני גז בזמן שיעורים שנמסרו בישיבה ופנייה לערכאות.
בשנת 2009, למשל, אז על רקע פתיחת שנת הלימודים, השליכו "השונאים" את תכולת חדריהם של ה"מחבלים" מחלונות הפנימייה, ואילו האחרונים נקמו בעקירת דלתות ה"שונאים". במקום היו גם יידויי אבנים וגז מדמיע – והכל נראה כשר במאבק השליטה על "ספינת הדגל הליטאית".
אחד מאירועי השיא במלחמה בין הצדדים נרשם לפני כ-11 שנים, כאשר על אחד מראשי הישיבה, הרב גרשון אדלשטיין התומך ברב כהנמן, הושלכו כמה גביעי לֶבֶּן. בעקבות התקרית התקיימה בהיכל הישיבה עצרת ענקית בהשתתפות תלמידים, ראשי ישיבות ורבנים מכל המחנות - מחאה על הפגיעה בכבוד התורה.בשנת 2015 נעצרו 30 - ולפני כשלוש שנים נעצרו 11 תלמידים בסכסוך שפרץ בישיבה.