בקרת נזקים: הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, מבהיר כי ההתנגדות שלו לגיוס תלמידי ישיבות היא רק לאלה שבאמת לומדים תורה. בעלון שיופץ בבתי כנסת בשבת הקרובה, הרב קובע כי לצעירים חרדים שהפסיקו ללמוד בישיבות, אין תירוץ להשתמט מגיוס לצה"ל. "אותם מיעוט מקרב הציבור שלנו, שלא לומדים תורה, אסור להם בתכלית האיסור להיפטר בתירוצים של 'תורתו אומנותו' והם כשאר העם שאינם לומדים", הוא כתב.
כזכור, במוצאי שבת חולל הרב הראשי הספרדי סערה ציבורית כאשר על רקע סערת חוק הגיוס, איים בעזיבה המונית של הארץ. בדרשתו השבועית בבית הכנסת "היזדים" בירושלים, אמר בנו של מייסד ש"ס: "שבט לוי פטור מהצבא. לא לוקחים אותם, בשום פנים ואופן. יהיה מה שיהיה. אם יכריחו אותנו ללכת לצבא – ניסע כולנו לחוץ לארץ".

בשנת 2013, הרב עובדיה יוסף, אביו של הרב הראשי הנוכחי, השמיע איום דומה. "מרחפת עלינו גזרה קשה, גיוס בני הישיבות", אמר מנהיג הציבור החרדי-ספרדי, "אשרי מי שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו, ורוצים לבטל את הנחת רוח הזה... התורה בסכנה, מתי יהיו תלמידי חכמים, אם מגייסים אותם לצבא? רבותיי, אנחנו בצער גדול, סכנה גדולה, תחוסו על בניכם, תחוסו על בני בניכם שיעסקו בתורה. איך זה יהיה, ילך מידינו... נצטרך חס ושלום לעזוב את ארץ ישראל, לנסוע לחוץ לארץ, לחכות שהשלטונות ייתנו לנו, ישחררו לנו את בני הישיבות".
זה כשמונה שנים מתפרסם עלון ובו דרשת הרב יצחק יוסף לאחר שעברה הגהה על ידו, ולאחר מכן הוא מופץ לקראת שבת בבתי כנסת, בעיקר של יוצאי עדות המזרח וגם באלה של הציבור הדתי-לאומי.
על רקע הסערה שחוללו השבוע הדברים של הראשון לציון, בעלון שהודפס השבוע נכתב: "צריכים לדעת שהישיבות והכוללים הם אלה שמעמידים את העולם, על שלושה דברים העולם עומד, ובראש וראשונה על התורה. מה היינו עושים אם לא היה עולם הישיבות והכוללים. אני לא אומר את זה רק כאן שאני רואה תלמידי חכמים ואברכים, גם כשהלכתי לחיל האוויר, חיל הים, ויש שם קצינים לא דתיים, אלופים וסגני אלופים, לא היססתי ואמרתי בצורה ברורה: בלי התורה של האברכים ובני הישיבות הצבא לא יצליח! אם יש הצלחה זה בזכות עולם התורה".
1 צפייה בגלריה
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
הרב יוסף, שספג השבוע ביקורת קשה גם מצד משפחות שכולות, הבהיר בעלון שלו: "זה לא מוריד כלום מאותם החיילים שמחרפים את נפשם בחזית למען עם ישראל, או מאותם (הטעות במקור, י"ט), משפחות שכולות יקרות של קדושים שנפלו למען הגנת עם ישראל, שמקומם – כמובא במחזור ויטרי – בשורה הראשונה בגן עדן עם שאר קדושי עליון שנפלו על קידוש שמו יתברך. ואדרבה, אותם בני התורה שממיתים את עצמם באהלה של תורה, החיזוק והחובה הכי גדולה שלהם לשבת וללמוד, ולדעת שיש להם אחריות לשמירה על עם ישראל ועל החיילים, ושאסור להם לעזוב את התורה אפילו לרגע, כי בהבל פיהם ובערבות ההדדית הם תומכי הלחימה".
כאמור, הרב הראשי מנסה כעת לייצר הבחנה בין מי שלומדים ובין מי שעזבו את עולם הישיבות, אך מסרבים להתגייס: "באמת כל מי שלומד תורה כל היום, פטור מהצבא, בני התורה הם שבט לוי שלא לוקחים אותם לצבא, כמו שמפורש ברמב"ם סוף הלכות שמיטה ויובל, לכן שלא יחשבו השלטונות שיגייסו את לומדי התורה, כי אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, נצטרך בצער גדול לקנות כרטיסים וניסע חס ושלום כולנו לחו"ל, נלך לאונגוואר, לסוכטשוב. הם צריכים להבין שבלי התורה, הכוללים והישיבות, לא היה קיום לצבא, אם מצליחים זה רק בזכות התורה. רבותיי, כל אחד צריך לומר בגאווה: כן, אנחנו עוסקים בתורה, ורק היא שמגינה עלינו! כי 'אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר'. ואני מדבר בעיקר על בני הישיבות שברוך ה' זכו ולומדים תורה כל היום".