שנאת חינם בכותל המערבי בצום ט' באב: עימותים פרצו הלילה ב"עזרת ישראל" בין אנשי הזרמים הליברליים, שלתפילתם השוויונית יועדה הרחבה - לבין קבוצה שהציבה במקום מחיצה להפרדה בין גברים לנשים, בניגוד לחוק. המתפללים משני הצדדים באו לקונן על חורבן בתי המקדש, אך מצאו עצמם שוב בתגרה קולנית מכוערת דווקא באתר הקדוש, בעיצומה של האבלות על החורבן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
התקרית החלה כאשר עשרות גברים ונשים באו לרחבה הדרומית בחסות ארגון ליב"ה החרד"לי, כדי לקיים דווקא בה את התפילות - לטענתם "כחלק מהמאבק על זהותו היהודית של הכותל". אף שזכותו של כל אדם לבקר ב"עזרת ישראל", המזוהה עם הרפורמים והקונסרבטיבים, הדבר עורר את זעמם של אנשי התנועות המייצגות אותם, שנתקלו בהפרדה מגדרית שלה הם מתנגדים, וחשו כמי שנגזלה מהם כבשת הרש.
תשעה באב בערוץ היהדות:
למקום הגיעו גם ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), יו"ר ועד חוקה, חוק ומשפט, ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ד"ר יזהר הס - שניהם עד לא מכבר מנכ"לי התנועה הרפורמית והתנועה המסורתית, וכן ח"כ אלון טל (כחול לבן), המזוהה אף הוא עם הצד הקונסרבטיבי. הם מחו על מה שנתפס בעיניהם כהשתלטות אורתודוכסית על הרחבה הליברלית, ודרשו את התערבות המשטרה והרשויות.
2 צפייה בגלריה
מתפללים ברחבה המחולקת
מתפללים ברחבה המחולקת
מתפללים ברחבה המחולקת
"ההפרעות האלימות לתפילות תשעה באב בכותל השוויוני והרוח הגבית שניתנת להן על ידי רב הכותל והממסד הרבני, מוכיחות את הצורך ביישום מהיר של מתווה הכותל במלואו", טען קריב. "אם יש לקח לתשעה באב הוא שאש הקנאות והשנאה לא תיעצר כאן, ותמשיך לאיים על עוד ועוד חלקות בחברה הישראלית". הוא הוסיף: "הערב הזה אני קורא לראש הממשלה, נפתלי בנט, שיזם את הקמת הרחבה, וליתר שרי הממשלה, לשים סוף לבריונות המתכסה באצטלת קדושה - ולהסדיר את פעילות הרחבה השוויונית בחוק ובתקנות כפי שנדרש".
רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית, אומרת כי "אירועי הכותל צריכים לעורר את כל מי שדמם ושתק נוכח הפגיעה המתמשכת בקונסרבטיבים וברפורמים. קבוצת דתיים-לאומיים שהזדהתה מישיבת הר המור החליטה לשבש ולמנוע את קריאת המגילה של התנועה המסורתית בשוויון, גברים ונשים". היא הפנתה קריאה ל"ראש הממשלה, השר לשירותי דת, שר התפוצות - אל תשתקו נוכח הפגיעה האלימה והכוחנית ביהודים אחרים בתשעה באב".
יזהר הס אמר: "האומר 'שלי שלי ושלך שלי' - רשע. כותל המשפחות הוא המקום היחיד בו למעלה מ-30 שנים אנו מתפללים בתפילה שוויונית. הרבנים והרבות שעשו שימוש ציני בתלמידיהם ובתלמידות, הגיעו למקום והציבו מחיצה במקום היחיד שבו לא אמורה להיות מחיצה. הם מחרחרים מלחמות יהודים מיותרות ועוד בתשעה באב, ועל כך אנו מוחים. המעשה הזה הוא מעשה של שנאת חינם, רע בעיני השם ורע בעיני האדם".

"פה טמון המאבק"

האירועים בכותל הדהדו גם מעבר לים, שם מתגוררים מרבית היהודים המשתייכים לזרמים הליברליים, ונושאים עיניים למתרחש ברחבת הכותל כבר שנים. נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, אמר כי הוא "נחרד מהשנאה חסרת הבסיס שהפגינה קבוצה של קנאים אורתודוכסים קיצונים, וששיבשה את ההתכנסות בתשעה באב שנערכה בגזרת הכותל המערבי, שהוקצה לתפילה שוויונית".
2 צפייה בגלריה
המחאה של יזהר הס ברחבת הכותל המערבי אמש
המחאה של יזהר הס ברחבת הכותל המערבי אמש
המחאה של יזהר הס ברחבת הכותל המערבי אמש
לאודר הוסיף כי "הזרמים הלא-אורתודוכסיים של היהדות הם לגיטימיים באותה מידה כמו האורתודוכסים", והזהיר כי "הפרובוקציה הזו רק תנעץ טריז נוסף בין ישראל לתפוצות". הוא קרא לראש הממשלה, נפתלי בנט, ולשר החוץ, יאיר לפיד, "לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי לאפשר לכל היהודים להתפלל ללא הפרעה בכותל המערבי, מעכשיו".
ממרכז ליב"ה נמסר: "בכותל טמון המאבק האם מדינת ישראל תישאר מדינה יהודית או שתהפוך להיות מדינת כל אזרחיה. מאות המתפללים שהגיעו הערב לרחבה הדרומית הגיעו עם אמירה ברורה: אסור לתת לרפורמים להפוך סדרי עולם ולהשליט את זהותם על מדינה ישראל. אנחנו מצירים על כך שדווקא בזמן שאנו מקוננים על החורבן שנגרם בשנאת חינם, הרפורמים מפעילים אלימות ולא מאפשרים לקיים את התפילה כסדרה".

האורתודוכסים הליבאלים נגד ליב"ה

גם בתנועות האורתודוכסיות הליברליות בישראל גינו את ההתנהלות של הזרמים החרד"ליים. הרב רפי פוירשטיין, יו"ר עמית של צהר, אמר כי "מדהים שבלילה שבו אנחנו מבטאים את הכאב על פירות באושים של שנאת החינם שהביאה לחורבן המקדש והחלה את הגלות הארורה, בלילה זה לובש המאבק הלגיטימי כשלעצמו על זהותה היהודית של המדינה, פנים מכוערות ואלימות.
"המאבק ההיסטורי היה לגיטימי. התלמוד לא פוסל את המחלוקת לכשעצמה. התלמוד פוסל את האלימות והבריונות. התלמוד גם מפנה ביקורת כלפי חכמי ישראל ששתקו ונכנעו לקיצונים. התלמוד קובע כי חכמי ישראל כשלו בשתיקתם אל מול הקיצונים משני הצדדים. תשעה באב לא רק מניף דגל אדום נגד האלימות האידיאולוגית. תשעה באב מניף דגל גדול כנגד הרוב הדומם היושב על הגדר, ואיננו משמיע קול מחאה נגד האלימות במסווה של ערכי דת והלכה".
בארגון בית הלל כינו את התפילה שקיים מרכז ליב"ה "התפרעות", ואמרו כי "הכותל הוא מקום של עם ישראל כולו, ולא של זרם כזה או אחר מתוכו, ועלינו לשמור עליו כמקום של שייכות ואחדות ולא של מחלוקת וחילול השם. ארגון בית הלל תמך בפשרת הכותל מתוך הבנת חשיבותו של הכותל כמקום מאחד. דווקא היום יש להדגיש את חשיבותה של אחדות זו, ולא לתת למחלוקות המצויות בינינו לעוור אותנו ולהביא אותנו לפגיעה בזולת ובתפילתם של אחינו".
בתנועת דרכנו אמרו כי פנו הבוקר לראש הממשלה, לשר לבטחון פנים, לשר התפוצות ולשר לשירותי דת בדרישה לקדם במהירות האפשרית את מתווה הכותל, "אשר נבלם בממשלה הקודמת על ידי המפלגות החרדיות, וכן לתגבר את כוחות השיטור בכותל, כדי לאפשר ליהודים מכל הזרמים להתפלל במתחם התפילה השוויוני, זאת בעקבות אירועי האלימות שמתרחשים ברחבת הכותל בשבועות האחרונים והגיעו לשיא אמש".
מנכל התנועה, יאיא פינק, אמר כי "כדתי אורתודוכס אני מתבייש שיהודים דתיים מפיצים שנאת חינם בתשעה באב. הכותל שייך לכל יהודי באשר הוא בארץ ובעולם. אנחנו קוראים לממשלת השינוי להעביר את מתווה הכותל באופן מיידי, ולהפסיק את האלימות והמחלוקת במקום הקדוש הזה".