לפני אלפיים שנים הסתתרו אבות אבותינו במחילות ובמערות מסתור בגליל, כאשר הכיבוש הרומי האכזרי מכה בהם ללא הרף. המורדים נרדפו עד שהוגלו עם חורבן בית המקדש השני, לפני 1,952 שנים. נדיר לבקר במערכת מסתור גלילית מרהיבה, שנחצבה בתקופת המרד הגדול והשתמרה בצורה מופלאה. מיפה אותה חוקר המערות הוותיק, פרופ' ינון שבטיאל, מהמכללה האקדמית צפת, וחבר בכיר בצוות המרכז לחקר המערות באוניברסיטה העברית - מלח"ם.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נפגשנו ליד המסגד המוזהב של הכפר הבדואי, רומת אל-הייב, בבקעת בית נטופה. שמו של היישוב משמר בתוכו את זכרו של היישוב החקלאי היהודי ששגשג כאן לפני כאלפיים שנה - רומה. פרופ' שבטיאל מצביע אל עבר גבעה נטושה בקצה הכפר. "מתחת לחורבות הבתים מהתקופה העות'מאנית, מסתתרות חורבותיו של יישוב יהודי בשם ח'ירבת רומה, שהיה אחד מתוך 204 יישובים יהודיים בגליל", הוא מספר. "ומתחת לפני הקרקע מסתתרת אחת משיטות ההגנה של היהודים בגליל בעת המרד הגדול ברומאים - מערכת מחילות מסתור".
תשעה באב בערוץ היהדות:
עד כה התבצע עיקר המחקר על מערכות מסתור מתקופת המרד הגדול ברומאים בשפלת יהודה. 480 מערכות מסתור תיעדו שם חוקרים. לפיכך, סיור במערכת מסתור גלילית הוא גם אירוע נדיר וגם סוג של מנהרת זמן מרגשת אל אורח החיים הייחודי והנסתר של אבות אבותינו, אנשי הבית השני, שאולצו להתחבא מפני אויב אכזר ובלתי מנוצח.
8 צפייה בגלריה
פרופסור ינון שבטיאל מצטרך להרפתקה
פרופסור ינון שבטיאל מצטרך להרפתקה
"כך זחלו פה אבות אבותינו, במצוקה, כשהרומאים חיפשו אותם". פרופ' ינון שבטיאל
(צילום: אסף קמר)
פרופ' שבטיאל חקר וזיהה 70 מערכות מסתור גליליות. "אני שואב את המידע מספריו המונומנטליים של ההיסטוריון היהודי הידוע, יוסף בן מתתיהו, המתאר בפרוטרוט את כל מהלך המרד", הוא מספר. "עם יד אחת האוחזת בספרו, אני צועד באתרים ארכיאולוגיים שחוקרים אחרים זיהו לפני - ומזהה את מערכות המסתור שמתחת לאדמה".

לבלבל את האויב

אנחנו צועדים במעלה גבעה שוממת ומלאת קוצים וצמחי פרא אל שרידי בור מים קדום, צמוד אליו מסתתר חור קטן בסלע, שהוא למעשה הפתח המסתורי של מערכת המסתור של רומה. "הפתח המקורי היה דרך בור המים", מסביר החוקר. "כך זחלו פה אבות אבותינו, במצוקה, כשהרומאים חיפשו אותם, ואחר כך בחורבן הגדול שבא עלינו".
8 צפייה בגלריה
יפית שקרוב עורכת הוידאו של ynet מזחדלת באלגנטיית במערכת המחילות המיוחדת - וגם סוחבת פנסים כמו בוס
יפית שקרוב עורכת הוידאו של ynet מזחדלת באלגנטיית במערכת המחילות המיוחדת - וגם סוחבת פנסים כמו בוס
מהחלל התת-קרקעי הגדול והחשוך יוצאות מספר מנהרות אפלות בגבהים שונים ולכיוונים שונים
(צילום: אסף קמר)
אם רוצים להתחבר באמת למה שעבר על אבותינו פה לפני אלפיים שנה, אין דרך מרגשת יותר. הקרירות שמספקת המערה היא אולי אחת הסיבות שהיהודים בחרו להסתתר במשך תקופות ארוכות מתחת לאדמה. "סלע הקרטון הזה רך מאוד לחציבה, ואני מניח שאת המחילות האלו הם חצבו בפרק זמן יחסית קצר - ארבעה או חמישה חודשים", אומר הפרופ'.
מהחלל התת-קרקעי הגדול והחשוך יוצאות מספר מנהרות אפלות בגבהים שונים ולכיוונים שונים. "הרעיון של מערכת מחילות המסתור הוא התמודדות עם חיילי הלגיון הרומאי, שהיו מצוידים ברומחים של 2 מטרים, שריון ומגן", מסביר פרופ' שבטיאל את האסטרטגיה של החוצבים הקדמונים. "זהו ציוד שלא מתאים מבחינת דוקטרינת הלחימה הרומית ללחימה בתוך מנהרה".
8 צפייה בגלריה
פתח מערכת המסתור של חרבת רומה
פתח מערכת המסתור של חרבת רומה
"הפתח המקורי היה דרך בור המים". הכניסה למערה
(צילום: אסף קמר)
"ריבוי הפתחים נועד לבלבל את האויב", הוא מצביע על פתח של אחת המחילות, זוחל פנימה במהירות שיא כמו נחש - ונעלם לתוך החשכה. "עליכם לגלות זריזות בתוך מערכת מסתור", הוא אומר. "עכשיו יש פנייה חדה ותארו לעצמכם שהרומאים רודפים אחריכם".
אנחנו מנסים לעקוב אחריו בזחילה מאומצת, מתנשמים בכבדות ואחר דקות ארוכות שמאתגרות את הברכיים, מגיעים לחלל גדול נוסף. פרופ' שבטיאל מצביע על שקע כהה שנחצב בקיר: "זו גומחה לנר שמן", הוא אומר. "מתחת לשכבת הפיח שאנחנו רואים, יש פיח אותנטי שיצרו נרות שמן של יהודים בימי המרד ברומאים".

משפחות שלמות חיו פה

לא פשוט למפות את המערות הללו. "במערה בתולית שאני חוקר, אני לא יודע לאן אני זוחל. כשאני צריך לעשות מיפוי, אני מביא צוות מתנדבים של המלח"ם - ואתה זוחל וזוחל אל הבלתי נודע". בחלל תת-קרקעי נוסף אנחנו מגלים חלל משפחתי למגורים.
8 צפייה בגלריה
ספרו של פרופסור ינון שבטיאל
ספרו של פרופסור ינון שבטיאל
חקר וזיהה 70 מנהרות מסתור גליליות. פרופ' ינון שבטיאל
(צילום: אסף קמר)
"זהו מקלט תת-קרקעי", הוא אומר בפשטות. "כאן הסתתרו משפחות יהודיות לפרקי זמן קצרים, לפחות שלושה-ארבעה חודשים ברציפות. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו על ידי רשות העתיקות, בהובלת הארכיאולוג אריה רוכמן, נמצאו פה סירי בישול, קנקנים וכל הכלים הנדרשים למטרת הישרדות. מפחיד לחשוב מה גרם למשפחה יהודית לעבור למצב הישרדות מתחת לפני האדמה. הרומאים היו מאוד אכזרים ומשפחות שלמות נבלעו לתוך בטן האדמה".
לדבריו, "המרד הגדול ברומאים שהחל בשנת 66 לספירה, נכשל כישלון נורא שסופו בחורבן. אחריו הגיע מרד בר-כוכבא שהחל בשנת 136 לספירה והיה כישלון ברמה קולוסאלית. דיו קסיוס, ההיסטוריון הרומאי המפורסם, מתאר בספרו כי היהודים היו נבלעים ומסתתרים בתוך בטן האדמה, ושיטת ההגנה היהודית פעלה והצילה יהודים. זאת למעשה מערכת 'כיפת הברזל' של היהודים ערב המרד הגדול ומרד בר כוכבא שאחריו.
8 צפייה בגלריה
אסף קמר במערת רומה
אסף קמר במערת רומה
"מתחת לשכבת הפיח שאנחנו רואים, יש פיח אותנטי שיצרו נרות שמן של יהודים בימי המרד ברומאים". אסף קמר במערת רומה
(צילום: ניצן דרור)
"התוצאה הנוראית של מרד בר כוכבא ביהודה היא אסון טוטאלי והשמדה מלאה - ואילו כאן בגליל לא ניכרים ממצאים דומים. להפתעתנו גילינו כי לאחר מרד בר כוכבא החיים היהודיים בגליל ממשיכים, וזאת נקודה שצריך לבחון בפינצטה. אנחנו חושבים שחלק ממערכות המסתור הגליליות הצילו יהודים בוודאות ואולי גם מערכת המסתור של ח'ירבת רומה, שבה אנחנו מבקרים - הצילה ממוות את המשפחות היהודיות שהתחבאו בה".

למלא את החלל

הפרופ' מעיר כי "בתוך עשרים מערכות מסתור גליליות שדומות למערה הזאת, מצאנו חרסים מהמאה השנייה, כלומר ממרד בר כוכבא, אבל אין עדות היסטורית כתובה שהמרד הזה היה בגליל, ועל זה אני שוקד עכשיו, למצוא עדויות או רמזים לפעילות של מרד בר כוכבא בגליל".
8 צפייה בגלריה
מערכת מחילות גלילית
מערכת מחילות גלילית
"זאת למעשה מערכת 'כיפת הברזל' של היהודים ערב המרד הגדול ומרד בר כוכבא שאחריו"
(צילום: אסף קמר)
במעבה האדמה הזמן עובר במהירות, הקלסטרופוביה מתגברת ואנחנו מבקשים לצאת לאור השמש. קשה לדמיין כיצד שרדו פה יהודים – על טפם וזקניהם – לאורך תקופות ארוכות. מפת מערת המסתור של ח'ירבת רומה מופיעה בספרו של פרופ' שבטיאל, "מקלטי מצוקים ומערכות מסתור בגליל בתקופה הרומית הקדומה", והוא מעיין במפה ששירטט חבר מלח"ם - אביתר כהן, ומראה לנו את הדרך החוצה מהמבוך.
אך לפתע הוא מתחיל לקפוץ בתזזיתיות בתוך החלל התת-קרקעי החשוך, מציץ לפתח צדדי של מחילה מאובקת, מלא בהתרגשות: "לאחר עשרות ביקורים כאן, אני מזהה אגף חדש, נישה שלא ראיתי אותה בזמן המיפוי, ועכשיו נצטרך לחקור לאן היא מובילה".
אזהרה: כניסה למערכת המסתור בח'ירבת רומה - ללא הדרכה מקצועית - מסוכנת. באתר יש בורות נסתרים, סכנת התמוטטות וקרציית המערות עלולה להדביק את המבקרים בקדחת המערות. אין בפרסום הכתבה המלצה לציבור לבקר באתר.
8 צפייה בגלריה
אסף קמר עם פרופ' שבטיאל ויפית שקרוב במערת רומה הגלילית
אסף קמר עם פרופ' שבטיאל ויפית שקרוב במערת רומה הגלילית
אסף קמר עם פרופ' שבטיאל ויפית שקרוב במערת רומה הגלילית
(צילום: ניצן דרור)

8 צפייה בגלריה
הצלם ניצן דרור נתפס בתיעוד המערה!
הצלם ניצן דרור נתפס בתיעוד המערה!
צלם ynet, ניצן דרור
(צילום: אסף קמר)