תופעת סרבנות הגט חוצה מגזרים, וקיימת בכל הקבוצות שמרכיבות את האוכלוסייה היהודית בישראל. סיד פישמן, עגונה לשעבר, היא אישה חילונית – וזה לא מנע ממנה את ייסורי סרבנות הגט. "כשהתחתנתי, לא ידעתי מה המשמעות של הכתובה", היא מודה בדיעבד. "לא ידעתי שמישהו יכול להחזיק אותי כמו שפחה או בת ערובה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זו תחושה גדולה של חוסר אונים, את לא יכולה להשתחרר. את תחת שליטה של מישהו אחר", היא מספרת, בריאיון לאולפן ynet. "מחשבונות בנק עד יציאה לחו"ל, הילדים שלך – את כלואה. זה אמנם בלתי נראה, אף אחד לא רואה את האזיקים האלה, אבל הם קיימים".
קראו עוד בערוץ היהדות:
כמי שהייתה מסורבת גט במשך תקופה, היא מדגישה כי "צריך לשנות את זה. שלא יהיה מצב שמישהו יושב ומספר לחברים שלו 'אני עומד להתגרש', והם יגידו לו: 'שמע, אל תיתן לה גט, תחזיק אותה, תעשה לה דווקא'. צריך שדבר כזה לא יהיה מקובל חברתית, שנוקיע את זה כחברה".
3 צפייה בגלריה
"כל אחד ואחת יכולים להשתתף". היוזמה החדשה למען העגונות
"כל אחד ואחת יכולים להשתתף". היוזמה החדשה למען העגונות
"כל אחד ואחת יכולים להשתתף". היוזמה החדשה למען העגונות

"לתמוך בשינוי חברתי רציני"

יוזמה חדשה בשם "אופות להן חופש" מבקשת להעלות את המודעות למצוקתן של מסורבות הגט, דרך מבצע של חלוקת עוגות דבש למאות עגונות ברחבי הארץ. לצד הרצון להעלות חיוך על פניהן של הנשים לקראת השנה החדשה, היוזמות מקוות להציף את הנושא בשיח הציבורי – ולשם כך צורפו למיזם נשים מוכרות כמו מרים פרץ והזמרת יובל דיין, שהצטלמו עם העוגות שאפו.
פישמן מברכת על היוזמה: "אני חושבת שזה מצוין, מכיוון שהמטרה היא בעיקר להעלות את המודעות לכך שמדובר בבעיה שנוגעת לכל החברה, לא רק לנשים דתיות. זה נוגע לכולן. אני למשל אישה חילונית. אני חושבת שהעלאת המודעות זה מה שבאמת חשוב פה – שנשים מפורסמות, שיש להן כוח לעזור, נותנות את התמיכה לשינוי חברתי רציני שנוגע לנשים".
3 צפייה בגלריה
אושרית סיטבון עם הזמרת יובל דיין
אושרית סיטבון עם הזמרת יובל דיין
אושרית סיטבון עם הזמרת יובל דיין
(צילום: באדיבות יוזמת "אופות להן חופש")
מדובר ביוזמה של אושרית סיטבון, יו"ר מועצת ארגוני הנשים בישראל, שיצאה לפועל בשיתוף פעולה עם ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון. לדברי פנינה עומר, מנכ"לית "יד לאישה", המטרה היא "לשים על סדר היום הציבורי את נושא העגונות ומסורבות הגט. בסופו של דבר, הפרויקט המקסים הזה הוא הזדמנות להעלות את המודעות, לדבר על הסוגיה ולהשמיע את הקול של סיד ושל עוד מאות נשים כמוה, שנמצאות שבויות בניגוד לרצונן בתוך מערכות נישואים שבעצם מתו ולא מתקיימות באופן מעשי".
"לשמחתנו הרבה, הייתה היענות מרשימה מאוד לרעיון, ונשים לצד גברים, וגם מוסדות ומאפיות, השתתפו ושלחו לנו עוגות דבש מרחבי הארץ", היא מספרת בריאיון לאולפן ynet. "חשוב לזכור ולהכיר בכך שנשים עגונות ומסורבות גט הן נשים שחוות אלימות בידי בעליהן".

יותר מאלף עוגות כבר נאספו

במסגרת המבצע נאספו עד כה למעלה מאלף עוגות דבש שאפו מאות נשים, מאפיות וקונדיטוריות ברחבי הארץ. עומר מדגישה כי "כל אחד וכל אחת יכולים להשתתף בקמפיין ולשלוח עוגה למשרדים של 'יד לאישה' בירושלים. אבל יותר חשוב מהעוגה זו באמת תשומת הלב, העלאת המודעות.
"תכתבו על זה פוסט, תעלו תמונה, תזכרו שנשים האלו הן חלק מאיתנו – הן החברה שלנו, הבנות שלנו, האחיות שלנו. תנו גב, ואנחנו כולנו נצופף שורות ונשים קץ לתופעה הנוראה הזאת של סרבנות גט ועגינות. באמת, די לעגינות".
3 צפייה בגלריה
סיטבון עם מרים פרץ
סיטבון עם מרים פרץ
סיטבון עם מרים פרץ. "חובתנו המוסרית להעלות את הנושא למודעות"
(צילום: באדיבות יוזמת "אופות להן חופש")
יו"ר מועצת ארגוני הנשים, אושרית סטבון, מסרה: "אנו תקווה ותפילה שעם תחילת השנה החדשה, כל אישה שחפצה בחירות תזכה בה, שתכלה השנה הקודמת עם קללותיה - ותחל עבורה שנה חדשה ומתוקה כדבש. המיזם הוא ערבות הדדית שלנו, כנשים וכחברה, עבור כל אישה שבמשך שנים כלואה בשבי ונמנעת ממנה הזכות הבסיסית כל כך לחופש. חובתנו המוסרית להעלות את הנושא למודעות ציבורית".