כשהרב שלום ומיכל שראל, הוריו של רס"ן בניה שראל ז"ל שנפל במבצע "צוק איתן", הוזמנו השבוע לאירוע בשדרות – לא היה להם מושג כי מדובר, למעשה, בחנוכת בית כנסת חדש על שם בנם. מאחורי התרומה שהובילה להקמת בית הכנסת, מסתתר סיפור יוצא דופן, על תמונה אחת שהתפרסמה בעיתונות ונגעה לליבו של ישראלי אחד.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זו הייתה הפתעה גמורה", סיפר ל-ynet הרב שלום שראל, אביו של בניה. "לא ידענו ממש מה צפוי לנו כשהוזמנו לשדרות. הבנו שמדובר בהנצחה, אבל לא הבנו את גודל העוצמות. פגשנו את הקבלן ואנשי העירייה, אנשים משכמם ומעלה, מלח הארץ. זה היה מרגש מאוד. פשוט לראות את עם ישראל במיטבו".
קראו עוד בערוץ היהדות:
סיפורו של בית הכנסת "משכן בניה" בשכונת הכרמים בעיר, לזכרו של מפקד סיירת גבעתי שנפל במבצע צוק איתן, מתחיל ארבע שנים לאחר מכן – ב-2018, אז נתקל אייל מסיקה, קבלן בנייה מוכר מנתיבות, בכתבה המלווה בתמונה של שראל נושא ילד על כתפיו. מסיקה חשב כי מדובר בבנו של הלוחם שנפל, ובאותו הרגע החליט להעניק לילד דירה בבניין שבנה בשדרות, במחשבה שמדובר בבנו היתום של שראל.
5 צפייה בגלריה
התמונה של בניה שראל ז"ל שהובילה לתרומה
התמונה של בניה שראל ז"ל שהובילה לתרומה
התמונה של בניה שראל ז"ל שהתפרסמה בכתבה לפני מספר שנים והובילה לתרומה
(באדיבות המשפחה)
כשיצר קשר עם קרוביו של שראל, הבין הקבלן שהילד מהתמונה הוא לא בנו. למעשה, הלוחם נהרג מבלי שהיו לו ילדים, והוא אף לא הספיק להתחתן.
"היו לו פרץ של רגשות אלטרואיסטיים כשהוא ראה את התמונה הזו, והוא חשב – 'מה יהיה על הילד היתום הזה, אני חייב לדאוג לו לדיור'", מסביר אביו של בניה. "אחר כך התברר לו שהוא טעה וזה בכלל הבן של חבר של בניה, שייבדל לחיים ארוכים. בניגוד למה שכל אדם רגיל אולי היה עושה במצב כזה, הוא המשיך את המהלך האלטרואיסטי הענק הזה. מסיקה לקח את התשלום שקיבל עבור הדירה – והקדיש את הכסף הזה להקמת בית כנסת לעילוי נשמתו של בניה".

"עוגן לקהילה חיה, נושמת ומתפתחת"

מסיקה העדיף שלא להתראיין ולהישאר בצנעה. "כהורים, כמשפחה, הבנו אחרי שבניה נהרג שיש למוות משמעות מאוד טוטלית: בן אדם חי ומייצר סביבו עוד אירועים ועוד תרחישים, וכשנגדעים החיים אין יותר כלום", אומר הרב. "לכאורה, מה שהיה – זה מה שנשאר. לכן, כאשר מה שאדם עשה בחיים שלו מצליח להדהד אחרי מותו עוד מהלכים ועוד אירועים ועוד השפעה בעולם הזה, זה מרגש אותנו מאוד".
5 צפייה בגלריה
אירוע חנוכת בית הכנסת "משכן בניה" בשדרות
אירוע חנוכת בית הכנסת "משכן בניה" בשדרות
אירוע חנוכת בית הכנסת "משכן בניה" בשדרות
5 צפייה בגלריה
בית הכנסת "משכן בניה"
בית הכנסת "משכן בניה"
המבנה שנחנך
(באדיבות משפחת שראל)
הוא מוסיף כי "בית הכנסת הזה – שמשמש עכשיו עוגן לקהילה חיה, נושמת, מתפתחת ומאוד חמה – הוא בעצם גל-עד חי לבניה. הוא לוקח את הזיכרון שלו ומהדהד אותו הלאה, ממשיך אותו. אנחנו מוקירים ומעריכים מאוד את המהלך המיוחד הזה שנעשה כאן בידי אייל – ויש עוד רשימה ארוכה מאוד של אנשים, ספקים וקבלני משנה. כל אחד מהם, ברגע שהוא שמע שבית הכנסת הזה מוקם לזכרו של בניה, נתן מהונו ומכוחותיו כדי שהמבנה הזה יהיה קיים".
רב-סרן שראל נהרג לקראת סוף מבצע "צוק איתן", במהלך תקרית שבה נהרגו גם סמ"ר ליאל גדעוני וסגן הדר גולדין ז"ל, שגופתו מוחזקת עד היום בידי חמאס.
5 צפייה בגלריה
רוקדים באירוע חנוכת בית הכנסת
רוקדים באירוע חנוכת בית הכנסת
רוקדים באירוע חנוכת בית הכנסת
5 צפייה בגלריה
קביעת מזוזה בבית הכנסת
קביעת מזוזה בבית הכנסת
קביעת מזוזה בבית הכנסת
בית הכנסת נחנך שלשום (יום ג') בטקס שבו השתתפו ראש עיריית שדרות אלון דוידי, רב העיר דרור טוויל, הוריו של בניה ז"ל ובני המשפחה. נוסף עליהם נכחו גם חיילי סיירת גבעתי. ראש העיר הודה לקבלן שנרתם וסייע להקמת בית הכנסת, ואמר כי "אני גאה בתושבי השכונה היקרים שמגלים אחדות נפלאה וגיבוש קהילתי נדיר. נמשיך לסייע בהמשך פיתוח קהילת בית הכנסת 'משכן בניה', לרווחת השכונה כולה".