הרוחות סוערות בעקבות החלטת המשטרה להוציא צו האוסר את קיום הילולת הבבא סאלי מטעמי בטיחות, כשברקע הלקחים מאסון מירון. הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף, יצא הערב במתקפה חריפה, וכינה את ההחלטה "אומללה" – ובנו של הבבא סאלי האחראי על חצרו בנתיבות, רבי ברוך אבוחצירא, הבהיר במכתב פומבי חריף: "אין אנו מקבלים את ההחלטה בשום אופן".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בסרטון וידיאו שהפיץ, אמר הרב הראשי כי "ישנה הרגשה בציבור שכל דבר שקשור לדת – הממשלה ממהרת ומזלזלת בזה". הוא קרא לממשלת ישראל "לחזור בה מההחלטה הזאת, ולאפשר למאות-אלפי יהודים מסורתיים להגיע לקבר באופן מסודר", והוסיף: "חלילה לזלזל בכל דבר דתי... למה לא מבטלים את כל החגיגות של החגים שלהם (הנוצרים) עכשיו? את זה לא מבטלים, רק העלייה של הבבא סאלי הצדיק? הם נוגעים בזה?"
הרב אבוחצירא, הבבא ברוך, כתב כי "במפח נפש שמענו על רצונם של הפקידים למנוע את השמחה של בית ישראל על ציונו הקדוש והטהור של מורנו אבי הקדוש, בין בתוך מבנה הציון ובין ברחבה תחת כיפת השמיים", כתב הרב אבוחצירא, והבהיר שאינו מקבל את ההחלטה "מאות אלפים מאחינו בית ישראל לא יוכלו לראות כבלע את הקודש, ואיש לא יוכל למנוע מהם את השמחה הנאדרת הזו".
"אם היינו שומעים שבשאר המקומות היו סוגרים ומונעים מאנשים להגיע, חצי נחמה", נכתב בהמשך, "אבל התמיהה היא שרק במקומות הקדושה והטהרה יניחו אזיקים ואיסורים, איך אוכל החרשתי בעת הזו?"
2 צפייה בגלריה
המכתב הפומבי החריף של רבי ברוך אבוחצירא, בנו של הבאבא סאלי
המכתב הפומבי החריף של רבי ברוך אבוחצירא, בנו של הבאבא סאלי
המכתב הפומבי החריף של רבי ברוך אבוחצירא, בנו של הבבא סאלי, במלואו
"בזאת אני מודיע ומכריז לכל פקיד ובעל תפקיד שחושב להגביל ולמנוע את השמחה הגדולה על מקום מנוחתו של אבי הקדוש, שלא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו ולא יאמר 'לתועלת הציבור הגבלתי'", כתב הבבא ברוך במכתבו, "היה לכם די והותר זמן לערוך ולסדר מה שחפצתם, ואין המניעה עכשיו אלא כקוץ ממאיר וסילון מכאיב בלבבות מאות אלפים הבאים מדי שנה לפקוד את הציון ביום הקדוש. אנא הסירו ידיכם מן הקודש, חידלו הרע".

זעם באופוזיציה: "ממשלה אנטי יהודית"

באופוזיציה נשמעו קולות הזועמים על הודעת המשטרה. חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) הגיב על ביטול ההילולה המסתמן: "הממשלה מעבירה מסר כי לציבור הדתי והמסורתי אין פתחון פה בקדנציה הזו. הציבור יצביע ברגליו. אם בכל שנה היו עשרות אלפים – השנה יעלו מאות אלפים להילולה בצעדת מחאה. משטרת ישראל תצטרך להתמודד עם זה. אני הזהרתי".
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, תקף את הממשלה בעקבות ההתפתחות: "ממשלה שהוקמה בווילה בסביון מבטלת את רשתות הביטחון לאוכלוסיות המוחלשות, מדרדרת אותם לפת לחם, וסוגרת להם את קבר הבבא סאלי שבו האנשים רוצים להתפלל על מצוקותיהם. אנחנו באומיקרון חברתי".
2 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
הילולת הבבא סאלי. סכנת הביטול ממשית
(צילום: EPA)
יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, אמר הערב: "הממשלה האנטי-יהודית הזו משאירה את מופעי התרבות, את משחקי הספורט ואת חגיגות הסילבסטר, אבל את הנושא היהודי של הילולת הבבא סאלי היא סוגרת. סופה של הממשלה האנטי-יהודית הזו קרוב".
חבר הכנסת יצחק פינדרוס (יהדות התורה) כינה את הממשלה "רפורמית" ומסר: "אני לא מבין את ההיגיון של הממשלה. חגיגות הסילבסטר – אין בעיה בריאותית, אבל כשרואים מורשת יהודית פתאום יש בעיה?!". יש לציין כי אין קשר בין החלטת המשטרה ובין המאמצים לבלימת התפשטות הקורונה.
ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) הגיב גם הוא: "יהדות לא ונצרות כן? לא ייתכן שהממשלה תאסור על יהודים להשתתף באירוע דתי שחשוב לקהל המאמינים, אבל תאשר אירוע נוצרי. כנראה מי שמנהיג את הממשלה מעדיף את הנצרות ולא את היהדות".