במשטרת ישראל הוחלט היום (ד') להוציא צו האוסר את קיומה של הילולת הבבא סאלי בנתיבות – בתום דיונים שנערכו בשבועיים האחרונים עם כלל הגורמים המעורבים. ב-ynet פורסם לראשונה כי ההילולה נמצאת בסכנת ביטול בעקבות החששות מאסון דומה לזה שאירוע בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לאחר שנדמה היה כי נמצא תקציב שיאפשר את קיום ההילולה בתחילת ינואר בצורה בטוחה – מפקד מרחב הנגב, תת ניצב נחשון נגלר, הורה כי השנה לא תתקיים ההילולה השנתית בהשתתפות הקהל הרחב, ותיאסר הכניסה לציון הקבר והמתחם המגודר סביבו, המוחזק בידי הקרן להנצחת הבבא סאלי.
2 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי בנתיבות. המשטרה הוציאה צו נגד קיום ההילולה
(צילום: EPA)
ממשטרת ישראל נמסר כי "ההוראה ניתנה לאחר שמפקד מרחב נגב נוכח כי אין היתכנות סבירה לעמידה בהוראות חוק הבטיחות עד למועד אירוע ההילולה", וכי "המשטרה קוראת לציבור להישמע להנחיה זו ולא להגיע למתחם הציון ביום ההילולה".
"המשטרה תפעל באמצעים הדרושים כדי למנוע את כניסת הקהל הרחב ואת קיום ההילולה הציבורית במתחם קרן הבבא סאלי זצ"ל", נכתב בהודעה.
2 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
ההילולה לפני שנתיים. תבוטל השנה?
(צילום: EPA; יצחק אלמקיאס, אמנות יהודית)
בהמשך פרסמה המשטרה הודעה נוספת: "בעקבות הפניות הרינו להבהיר כי הוצאת הצו נועדה להגן על שלומו וביטחונו של הציבור במצב שבו לא ניתן להבטיח קיומם של תנאי הבטיחות הנדרשים בציון ובמבואה. לצד זאת, אם המארגנים יפנו למשטרה עוד היום ויגישו בקשה לקיים את ההילולה במתחם הגדול, שנפרש על 250 דונמים, יועברו אליהם מיידית התנאים הדרושים לקיום ההילולה על פי חוק הבטיחות".

"לציבור הדתי והמסורתי אין פתחון פה בממשלה"

באופוזיציה נשמעו קולות הזועמים על הודעת המשטרה. חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) הגיב על ביטול ההילולה המסתמן: "הממשלה מעבירה מסר כי לציבור הדתי והמסורתי אין פתחון פה בקדנציה הזו. הציבור יצביע ברגליו. אם בכל שנה היו עשרות אלפים – השנה יעלו מאות אלפים להילולה בצעדת מחאה. משטרת ישראל תצטרך להתמודד עם זה. אני הזהרתי".
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, תקף את הממשלה בעקבות ההתפתחות: "ממשלה שהוקמה בווילה בסביון מבטלת את רשתות הביטחון לאוכלוסיות המוחלשות, מדרדרת אותם לפת לחם, וסוגרת להם את קבר הבבא סאלי שבו האנשים רוצים להתפלל על מצוקותיהם. אנחנו באומיקרון חברתי".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, אמר הערב: "הממשלה האנטי-יהודית הזו משאירה את מופעי התרבות, את משחקי הספורט ואת חגיגות הסילבסטר, אבל את הנושא היהודי של הילולת הבבא סאלי היא סוגרת. סופה של הממשלה האנטי-יהודית הזו קרוב".
חבר הכנסת יצחק פינדרוס (יהדות התורה) כינה את הממשלה "רפורמית" ומסר: "אני לא מבין את ההיגיון של הממשלה. חגיגות הסילבסטר – אין בעיה בריאותית, אבל כשרואים מורשת יהודית פתאום יש בעיה?!". יש לציין כי אין קשר בין החלטת המשטרה ובין המאמצים לבלימת התפשטות הקורונה.
ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) הגיב גם הוא: "יהדות לא ונצרות כן? לא ייתכן שהממשלה תאסור על יהודים להשתתף באירוע דתי שחשוב לקהל המאמינים, אבל תאשר אירוע נוצרי. כנראה מי שמנהיג את הממשלה מעדיף את הנצרות ולא את היהדות".
פורסם לראשונה: 15:27, 29.12.21