הרב הראשי לישראל דוד לאו פסק כי יש לקבור את דוד בן אברהם (בעבר סאמח זיתון) בבית קברות יהודי. את החלטתו נימק הרב הראשי, במכתב ששלח לשר לשירותי דת ולמנכ"ל משרדו, בהתבסס על מקורות הלכתיים.
2 צפייה בגלריה
דוד בן אברהם
דוד בן אברהם
דוד בן אברהם
דוד בן אברהם, פלסטיני בן 63 מחברון שהתגייר, אך לא הוכר על ידי הרשויות כיהודי, נורה למוות ביום חמישי בידי לוחם מילואים בתחנת אוטובוס סמוך לאלעזר בגוש עציון. לפי החשד, אחד הלוחמים במקום ירה בו למוות אחרי שבמהלך בידוק נמצא בתיקו סכין – שנשא, ככל הנראה, לצורך הגנה עצמית בלבד, וממילא לא השתמש בה בעת הירי.
הרב לאו כתב: "בספר עיקרי הד"ט כתב בשם הרב צרור הכסף, ששפחה שקיבלה על עצמה להתגייר ולהסתופף בחצרות בית ה', וקודם שהיה סיפק בידה לקיים רצונה ולטבול לשם יהדות – נפטרה לבית עולמה, יש לקוברה בבית עלמין יהודי ולספוד לה כראוי".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
לפי גרסת הלוחם בחקירתו, בן אברהם ירד בתחנה ממונית פלסטינית כשכיוון נסיעת ההמשך שלו היה ירושלים. עובדה זו עוררה את חשדו של הלוחם, והוא ניגש לבדוק את בן אברהם. "הוא סירב להזדהות במשך מספר דקות, אמר שהוא בדרך לירושלים כי יש לו אישור שהייה בישראל, ורק לאחר מכן השליך לכיוון שלנו תעודת זהות פלסטינית", תיאר הלוחם בחקירתו. "מבדיקה שעשינו במערכות התברר כי שיקר ואין לו אישור שהייה בישראל. במקביל בדקנו את תיק הלפטופ שהביא עימו ומצאנו בתוכו סכין. באותו רגע הוא נחשד כמחבל לכל דבר".
נעם ארנון סיפר אחרי המקרה כי זיתון החליט להצטרף לעם היהודי בעקבות דרכו של סבו – עיד אל זיתון, שהציל כ-25 יהודים בזמן פרעות תרפ"ט בחברון. "הוא ביקש לעבור הליך גיור מקובל, אך רשויות הגיור הישראליות אינן מוכנות לקבל פנייה מערבי תושב ארץ ישראל", אמר. "הוא ניסה שוב ושוב, ללא הועיל. בסופו של דבר, הוא הצליח להתקבל לתוכנית גיור בבית הדין לגיור של הרב קרליץ בבני ברק. לאחר הליך ממושך ויסודי עבר את ההליך, קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו בישראל – דוד בן אברהם".
מרדכי אסקין, מנהל תחום דת ומדינה בלובי המיליון, אמר בעקבות הפרסום: "זה הזמן להרחיב את ההכרה של הרבנות הראשית בגיורים פרטיים לא רק בדיעבד, עבור מי שמת בנסיבות טרגיות, אלא מלכתחילה – כל מי שבחר להתגייר בבית דין שהיה קשוב לצרכיו והתאים עבורו את תוכנית הגיור, יהדותו צריכה להיות מוכרת גם על ידי הרבנות וגם על ידי משרד הפנים. המצב האבסורדי שבו רשות שלטונית אחת מכירה ביהדותך ואחרת לא הוא בדיוק הפתח לעוד מקרים טרגיים כמו של דוד בן אברהם ז"ל ולעוד סחבת בירוקרטית שממררת את חייהם של מי שבוחרים להצטרף לעם היהודי גם בשעותיו הקשות ובזמני מלחמה. במקביל, גם את מי שאינו מוכר כיהודי מבחינה הלכתית, מזכאי חוק השבות שהוא מ'זרע ישראל', יש להביא לקבורה יהודית ללא הפרדה ניכרת בינו ובין בני משפחתו וחבריו היהודים, בדיוק כמו שנהוג בקבורה הצבאית".