לאחר שקבוצת יהודים מדרום-אפריקה, שהגיעה לנחם את משפחתו של אלי קיי שנרצח בפיגוע בירושלים, לא הורשתה להיכנס לישראל – רבה הראשי של דרום אפריקה מתקשה לשתוק, ודורש מישראל לחוקק חוק מקביל לחוק השבות, שיאפשר לכל יהודי להגיע לארץ כמו כל ישראלי. "זו זכות אבות של יהודים בכל העולם", אומר הרב ד"ר זאב וורן גולדשטיין, בריאיון לאולפן ynet. "וזה נוגע בעיקרון מאוד-מאוד חשוב: מדינת ישראל היא לא רק מדינה בשביל האזרחים שלה, אלא גם עבור העם היהודי בתפוצות".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" בתחילת השבוע, חמישה מבני הקהילה היהודית בדרום-אפריקה, טסו לישראל כדי לנחם את בני משפחתו של אלי קיי שעלתה משם. בהגיעם לנתב"ג הם סורבו כניסה, בשל החלטת הממשלה להגדיר גם את דרום אפריקה כ"מדינה אדומה" שהכניסה ממנה אסורה למי שאיננו אזרח ישראלי, בשל החשש מהתפשטות זן האומיקרון.
קראו עוד בערוץ היהדות:
החמישה עוכבו בביקורת הדרכונים בנתב"ג ואז הועברו להמתנה בחדר צדדי – עד שהועלו חזרה על טיסה לדובאי. מדובר ביהודים דתיים שנאלצו לחלל את השבת. הסיפור חולל סערה בקרב הקהילה היהודית בדרום אפריקה, הנחשבת ציונית ומחוברת לישראל, והנסיבות הייחודיות אף החריפו את הזעם שמסרב לשכוך גם כעת.

"ישראל היא חלק מהזהות היהודית שלנו"

אילנה סמית, שטסה ארצה כדי לנחם את חברתה דבורה קיי, שבנה נרצח בפיגוע, סיפרה אחרי צאת השבת: "התנהגו אלינו כאילו היינו פושעים. שאלנו שאלות ואמרו לנו לשתוק. אמרתי להם שאני לא יכולה לחלל שבת, אז אמרו לי שיעצרו אותי אם לא אעלה למטוס. לא אכלתי יותר מ-24, שעות ובפעם הראשונה בחיי חיללתי שבת. בדובאי היו יותר נחמדים. לפחות הסבירו לנו מה קורה ולמה זה קורה".
2 צפייה בגלריה
"לאפשר תנאים זהים לישראלים וליהודי התפוצות בכניסה לישראל". הרב ד"ר זאב וורן גולדשטיין
"לאפשר תנאים זהים לישראלים וליהודי התפוצות בכניסה לישראל". הרב ד"ר זאב וורן גולדשטיין
"לאפשר תנאים זהים לישראלים וליהודי התפוצות בכניסה לישראל". הרב ד"ר זאב וורן גולדשטיין
"הקהילה היהודית מאוד מוטרדת מזה שממשלת ישראל סגרה את הדלתות", אומר רבה הראשי של דרום אפריקה. "צריך לתת את אותם התנאים ליהודי העולם, בדיוק כמו אזרחים ישראלים: בדיקת PCR, אישור למחוסנים, בידוד - ואז אין סכנה".
מצד שני, למדינות בתקופה הזאת יש זכות להתגונן קצת יותר. ישראל היא אמנם מדינת כל היהודים, אבל לישראלים שגרים פה אין בית אחר. לא צריך לחכות אולי עד שיתברר טיבו של הווריאנט? "לא. צריך לאפשר את אותם התנאים לישראלים וליהודי התפוצות, משום שאם המומחים בארץ הבינו שאפשר להכניס ישראלים לאחר רשימת תנאים הכוללת למשל בדיקה ובידוד – אין סיבה לא לאפשר את זה עבור כלל היהודים. ישראל היא חלק מהזהות היהודית של יהדות התפוצות, והכנסת יהודים לישראל נוגעת בצביון היהודי של המדינה. מייסדיה הבינו את זה וחוקקו את חוק השבות. אני חושב שצריך לחוקק עכשיו את 'חוק הכניסה'".

"החיים בקהילה נמשכים כרגיל"

הרב גולדשטיין מספר כי בקהילה היהודית של דרום אפריקה ובמדינה בכלל, החיים נמשכים כרגיל. "אני לא אומר שאין חשש, העולם של הקורונה מלא בדאגות וחששות, אבל אין עליית מדרגה", הוא אומר. "אנחנו שומרים על מסכות בבתי הכנסת ועל הריחוק החברתי, אך הלימודים בבתי הספר נמשכים, בתי הכנסת פועלים וכמותם החנויות המסעדות. נשיא דרום אפריקה הבהיר שלא יהיו הגבלות חדשות, מכיוון שהם מבינים שהמצב לא השתנה כל כך.
2 צפייה בגלריה
נוסעים בשדה התעופה ב יוהנסבורג דרום אפריקה וריאנט אומיקרון
נוסעים בשדה התעופה ב יוהנסבורג דרום אפריקה וריאנט אומיקרון
נוסעים מדרום אפריקה אינם יכולים להיכנס למדינות רבות
(צילום: רויטרס)
"בשבת, לדוגמה, היו הרבה אנשים בבית הכנסת - עם מסכות כמובן – ואנחנו רואים בשטח שאנשים מחוסנים לא מתאשפזים בבתי חולים בשל הווריאנט. אני לא מומחה ואני לא רופא, אבל אני יכול להגיד שבשטח החיים ממשיכים".
הרב הראשי הדרום-אפריקני פנה במשדר לראש הממשלה, נפתלי בנט, וביקש לשנות את הגזרה. "זה עיקרון חשוב: תפתחו את הדלתות של מדינת ישראל ליהודי העולם", אמר. "זה עיקרון משמעותי ליהודי העולם, לצביונה של המדינה ולאחדות העם היהודי. זה רגע היסטורי וצריך לקפוץ על ההזדמנות לעשות את השינוי".
לדבריו, "בחנוכה רואים איך כולנו משפחה אחת: כולנו מדליקים נרות באותה חנוכייה, שרים את אותם שירים, וכולנו אחים ואחיות כאיש אחד בלב אחד. לכן דווקא בעת משבר כזה, צריך להעלות על נס שאנחנו משפחה אחת מכל העולם, וחנוכה זה הסמל של זה".