אלפי בני משפחה וחברים הגיעו היום (ב') להר המנוחות בירושלים ללוות את אלי קיי, בן 26 ממודיעין, שנרצח אתמול בפיגוע בעיר העתיקה. בהלוויה נכחו הרב הראשי דוד לאו, ונציגי הממשלה - השרים נחמן שי, חילי טרופר ופנינה תמנו שטה, שזכתה לקריאות "משת"פית של מחבלים" מהנוכחים.
האח כתריאל אמר לפני מסע ההלוויה: "לפי מנהג חב"ד, אני לא הולך לתת הספד. אני הולך להגיד כמה דברים. קודם כל שאין סיבה להיות עצוב עליו. אנחנו מדברים על בחור שחטף ירי מרגמות בעזה. כשהקב"ה רוצה בן אדם - הוא יקח אותו. אני יודע שלאלי לא הייתה דרך אחרת: או בפיגוע או במלחמה. זו הדרך שלו. אלי תמיד היה נווד. עלה לארץ, הלך לישיבה, הלך לצבא. אז הגיע הזמן שלו לנוח".
שלמה סובול, חבר של קיי שספד לו, סיפר: "הידיים שלי רעדו כשהאיש מחברה קדישא העביר לי את התפילין. אבא שלך סיפר לי שכשהוא שמע בבוקר שיהודי נרצח בעיר העתיקה, הוא תכנן ללכת ללוויה שלו. הוא לא ידע שזאת תהיה הלוויה של הבן שלו".
הלווייתו של אלי קיי, היום:
השר שי ספד לו: "משפחת קיי היקרה, הסבא והסבתא שלומי ולינדה, ההורים אבי ודבורה, האחים כתריאל, חנן ונעמה. אלי נרצח בדרכו לכותל שם עבד. אדמת המולדת, הארץ שכה אהב, מקבלת אותו היום באהבה גדולה. אנחנו נפרדים מהצנחן, הלוחם, תלמיד הישיבה ואזרח ישראלי שהגשים את מאווייו לארץ ישראל ובה נפל. השם יקום דמו. סיפור של אלי הוא הסיפור של ישראל במיטבה. לאהוב את הארץ - לבוא אליה, לתת הכל למענה".
קיי, יליד דרום אפריקה, עלה לארץ ושירת בצנחנים כחייל בודד. לאחר מכן עבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי. בפיגוע נפצע באורח קשה תלמיד הישיבה אהרון יהודה אימרגרין (26), שהיה בדרכו לכולל ברובע היהודי. אימרגרין נותח ומצבו התייצב. בפיגוע נפצעו קל הרב זאבי קצנלבוגן, אב לשמונה בן 46 מהרובע היהודי בירושלים, ושני לוחמי מג"ב בני 30 ו-31 במצב קל.
7 צפייה בגלריה
חבריו של אלי קיי ז"ל במעגל לפני הלוויתו
חבריו של אלי קיי ז"ל במעגל לפני הלוויתו
חבריו של אלי קיי ז"ל לפני הלוויתו
(צילום: אלי מנדלבאום )


7 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אלי קיי וזירת הפיגוע בירושלים
(צילום: AFP)
את הפיגוע ביצע פאדי אבו שחידם, בן 42 משועפט, ששימש מטיף בכמה מסגדים בירושלים, למד תואר ראשון ושני בלימודי איסלאם ודת באוניברסיטת אלקודס באבו דיס והיה מורה לדת בבית ספר אל-ראשידיה.
בבוקר הוצבה פינת זיכרון לקיי בכניסה לאתרי מנהרות הכותל, משם יוצאים הסיורים שנהג להדריך. בינתיים מנסה העיר העתיקה לחזור לשגרה, כולל פתיחת עסקים. אולם תלמידים מבית הספר שבו עבד המחבל הביעו בו תמיכה ויצאו להפגנה מחאה בשער שכם - שפוזרה על ידי המשטרה. תומכים של המחבל מחלקים תמרים לעוברים והשבים בשער שכם כאות תמיכה במעשהו.