בעקבות העלייה המשמעותית בביטויי אנטישמיות באוניברסיטאות האמריקניות, ולאחר השימוע שנערך אתמול (יום ד') בקונגרס לנשיאי המוסדות האקדמיים ועורר הדים, צמד סטודנטים החליטו לתבוע את אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn) בטענה כי הקמפוס הפך למקום מסוכן עבור סטודנטים יהודים וישראלים, על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס.
בכך הפכה האוניברסיטה לשלישית בארצות הברית שמתמודדת עם תביעות משפטיות של סטודנטים בטענה על אנטישמיות, נוסף על אוניברסיטת ניו יורק (NYU) ואוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. "האוניברסיטה אוכפת את כללי ההתנהגות שלה באופן סלקטיבי כדי להימנע מהגנה על סטודנטים יהודים מפני שנאה והטרדה, מעסיקה פרופסורים אנטישמיים בעליל הקוראים לאלימות אנטי-יהודית ומפיצים תעמולת טרור, ומתעלמת מהתחנונים של סטודנטים יהודים להגנה", נכתב בתביעה, "האוניברסיטה מעמידה סטודנטים יהודים וישראלים אחרים בסיכון רגשי ופיזי חמור".
1 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
במהלך השימוע שנערך לה ולנשיאות נוספות של מוסדות אקדמיים, אמרה ליז מקגיל, נשיאת UPenn, כי סיווג קריאות לרצח עם של יהודים כבריונות או אלימות תלוי בהקשר שלהן. חברת הקונגרס, אליס סטפניק, נדהמה מהתשובה וניסתה להקשות עליה: "זאת השאלה הקלה ביותר. האם קריאות לרצח עם של יהודים הן בריונות והטרדה?". מגיל לא השיבה בחיוב גם בפעם השנייה ואמרה: "אם הקריאה הופכת למעשה אז זאת הטרדה". בפעם השלישית, לאחר שנשאלה שוב, הודתה הנשיאה כי קריאה לרצח עם אכן "יכולה להיות הטרדה".
קלודין גיי, נשיאת אוניברסיטת הרווארד, אמרה בשימוע כי "הסוג הזה של דיבור הוא מלא שנאה, פזיז ופוגעני, מתועב. זה מנוגד לערכים של הרווארד, אבל אנחנו מחויבים לחופש הביטוי אפילו של דעות פוגעניות ומעוררות שנאה".
מאוחר יותר פרסמה גיי הבהרה בעמוד ה-X (לשעבר טוויטר) של האוניברסיטה: "ישנם כמה שהתבלבלו בין חופש הביטוי ובין הרעיון שאוניברסיטת הרווארד תמחל לקריאות לאלימות נגד סטודנטים יהודים. הרשו לי להיות ברורה: קריאות לאלימות או לרצח עם נגד הקהילה היהודית או נגד כל קבוצה דתית או אתנית הן מתועבות, ואין להן מקום בהרווארד. מי שיאיים על סטודנטים יהודים יישא באחריות למעשיו".

גם מקגיל פרסמה הבהרה ואמרה שלא הייתה מרוכזת במהלך התשובה שלה בקונגרס. לדבריה, "לא הייתי מרוכזת בעובדה שהקריאה לרצח עם של יהודים היא קריאה לאלימות הגרועה ביותר שאפשר להעלות על הדעת. זה מרושע. פשוט כך. אני רוצה להבהיר שקריאה לרצח עם של יהודים היא איומה ונועדה לעורר אימה באנשים שסבלו מפוגרומים ומשנאה לאורך דורות. להשקפתי, זה איום והטרדה, והמדיניות שלנו בקמפוס צריכה להיבדק, ואנחנו נעשה זאת. אני מחויבת לביטחון ולרווחה בקמפוס של כל הסטודנטים. אנחנו נעשה את זה נכון".
דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, מת'יו מילר, הצטרף לגינוי של גורמים בבית הלבן בנוגע לאנטישמיות בקמפוסים בעקבות השימוע: "לקרוא לרצח יהודים זה אנטישמי וזה מחריד, ואנחנו לחלוטין נמשיך ונדרוש להפסיק את הקריאה הזאת".

ד"ר אלברט בורלא, מנכ"ל תאגיד התרופות "פייזר", תקף את האוניברסיטאות האמריקניות. "התביישתי לשמוע את העדות האחרונה של שלוש הנשיאות", כתב בורלא ברשת החברתית. "לדעתי האישית, זה היה אחד הרגעים הבזויים ביותר בהיסטוריה של האקדמיה האמריקנית. לשלוש הנשיאות הוצעו הזדמנויות רבות לגנות רטוריקה של גזענות, אנטישמיות ושנאה, אבל הן סירבו לעשות זאת תחת הסתתרות מאחורי הקריאות ל'הקשר'". ד"ר בורלא הוסיף כי הנושא העלה לראשו זיכרונות על בני משפחתו שנרצחו באושוויץ.

10% מהסטודנטים האנטי-ישראלים: ערפאת היה ראש ממשלת ישראל

בינתיים, מחקר של פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת קליפורניה חשף קצת מהבורות של חלק מהמפגינים הפרו-פלסטינים והאנטי-ישראלים. רק 47% מהסטודנטים שתומכים בקריאה "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית", ידעו לזהות נכונה את שם הנהר והים. שאר התשובות כללו את נהרות הנילוס והפרת, הים הקריבי, ים המלח והאוקיינוס האטלנטי.
יותר מ-10% מהמשתתפים במחקר חשבו שיאסר ערפאת הוא ראש הממשלה הראשון של ישראל. כשנשאלו באיזה עשור חתמו הישראלים ופלסטינים על הסכמי אוסלו, יותר מרבע מתומכי הקריאה טענו כי מעולם לא נחתמו הסכמי שלום כאלה.

60% מאותם סטודנטים הפחיתו את תמיכתם בסיסמה כאשר נודע להם שהיא כרוכה בהכנעה, גירוש או השמדה של שבעה מיליון יהודים ושני מיליון ערבים ישראלים. עוד 14% מהסטודנטים שקלו מחדש את עמדתם כשקראו שיהודים אמריקנים רבים מחשיבים את הפזמון מאיים או אפילו גזעני. בסך הכול, לאחר שלמדו עובדות בסיסיות על המזרח התיכון, 67.8% מהתלמידים עברו מתמיכה ב"מהנהר לים" לדחיית המנטרה.
פורסם לראשונה: 21:34, 06.12.23