כ-4,500 רבנים – אחד מאיראן ו-1,036 מישראל; 106 מדינות ו-5,384 בתי חב"ד – 250 מהם נפתחו השנה בלבד: בברוקלין, ניו-יורק ננעל אתמול (יום א') כינוס "השלוחים" השנתי, שנערך כמידי שנה במרכז העולמי הבלתי מעורער של תנועת חב"ד – סמוך ל-770, ביתו של הרבי מלובביץ'.

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אם חשבתם שקשה להאמין שעוד אפשר לחדש משהו בכינוס הוותיק, המאחד את שליחי חב"ד המסורים הפועלים כמעט בכל נקודה סביב לגלובוס – טעיתם: לראשונה בכינוס, הגיע לניו-יורק רבה של איראן, הרב יהודה גרמי, שהוא וקהילתו נמצאים לרוב בעלטה תקשורתית.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב התקבל בכבוד השמור לסלבס (או לשליחי חב"ד המובחרים ביותר), והיה האייקון המצולם ביותר באירוע שנמשך שלושה ימים. הוא סירב להתראיין לכלי התקשורת, אך אמר כמה מילים למצלמות החב"דניקים – בעברית שוטפת.
3 צפייה בגלריה
הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן בכינוס השלוחים
(צילום: חיים טויטו)
בין היתר, סיפר כי הוא נרגש להיות במקום, לראשונה בחייו, ואמר כי "באיראן הכול רגוע, שומרים תורה, שומרים מצוות, ברוך ה'". הוא נקרא לבמה, כובד ב"זימון" לכלל הרבנים בתום הגאלה – ובאופן כללי ריגש את אלפי הרבנים השליחים.

מרכזים חדשים מכפר מעש - ועד איביזה

לאחר שבשנה שעברה נמנע לראשונה הכינוס השנתי בשל מגפת הקורונה, ונערך ב"זום"בלבד - שבו והתכנסו השליחים, גם מעט פחות מבשנים עברו בשל מגבלות קורונה החלות על מדינות מסוימות. בשל תקנות העיר ניו-יורק, האוסרות על התקהלות, לא יכלו האלפים לקיים את הצילום השנתי מחוץ לביתו של הרבי מלובביץ' – מי שהגה והוביל את רעיון השליחות של יהודים למען יהודים בכל העולם.
3 צפייה בגלריה
השלוחים מרחבי העולם רוקדים. הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
השלוחים מרחבי העולם רוקדים. הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
השלוחים מרחבי העולם רוקדים
(צילום: חיים טויטו)
"מה שהיה פשוט מדהים לגלות הוא שלאורך תקופת הקורונה נפתחו 250 בתי חב"ד חדשים", סיפר הרב מוני אנדר, האחראי על ההסברה מטעם תנועת חב"ד, בריאיון לאולפן ynet. "בזמן שכל העולם עוצר, כל העולם ברגרסיה - בחב"ד המשיכו לפעול". הוא סיפר כי בין היתר, נפתחו מרכזים חדשים באי איביזה, בכפר מעש, בדובאי, באי הקאריבי סנט לוסיה ובשכונת נחל בקע בבאר שבע.
"השליחים סיפרו כי הקורונה שימשה להם סוג של אתגר, כי אם עד עכשיו הפעילות הייתה קהילתית, כזו שפונה לכולם באופן גורף – היא הפכה בעקבות הנסיבות לפעילות יחידנית", מספר הרב אנדר. "אם הבן אדם לא יכול לבוא לבית הכנסת – נביא את בית הכנסת אליו הביתה: לשיעורי תורה, לביקורי בית, ליחס אישי, וכל מה שאפשר כדי להמשיך לכוון את האדם לזהות היהודית שלו".
3 צפייה בגלריה
כובד ב"זימון": הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
כובד ב"זימון": הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
כובד ב"זימון": הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
(צילום: חיים טויטו)
אז התמונה האייקונית המסורתית אמנם לא התקיימה, אבל שאר החוויות של אירוע ההצדעה היו שם: "עצם השהות המשותפת, התפילה, העלייה להתפלל על ציונו של הרבי, שזה תמיד רגע מאוד מאוד מרגש. אתה רואה את כל השליחים מגיעים עם פתקים של בקשות מהיהודים בקהילות שלהם בכל שפה אפשרית כמעט על פני הגלובוס".
במפגש מתקיימות סדנאות לשליחים, שחלקם חיים במקומות מבודדים ללא שמץ של זהות יהודית – וכולם נאלצים להתמודד עם סוגיית התקציב, באין "ספונסר" לבתי חב"ד. כעת נושאים עיניים בתנועה לחודש ינואר – שבט – אז יתקיים כינוס ה"שלוחות". "אנחנו נישאר בבית עם הילדים, וכל הנשים השליחות יגיעו לפה לכנס זהה שמיועד להן. ובעזרת ה' שעד אז תהיה אפשרות לתמונה קבוצתית".