ככה ייעשה לבעלת הקייטרינג שמתלוננת נגד משגיח הכשרות: עד לפני כמה חודשים ניהלה נעמה קזס עסק של מגשי אירוח מול לקוחות פרטיים ומול חברות גדולות, בכשרות של הרבנות תל אביב-יפו. אלא שביום בהיר אחד, לטענתה, החל משגיח הכשרות להטריד אותה מינית. תחילה ב"מחמאות", אחר כך בהערות לא ראויות ואף במגע, ולבסוף בהצעות שאי אפשר לטעות בהן. כשחשה שהגיעו מים עד נפש, איימה קזס שתתלונן נגדו, ומאותו הרגע הפכו חייה לסיוט.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בריאיון לאולפן ynet היא מתארת את השתלשלות העניינים, שסופה לא נראה לעין, ושכתוצאה ממנה הפסידה עד כה מאות אלפי שקלים בכמה חודשים עקב התליית תעודת הכשרות שלה, בטענות שאותן היא שוללת מכל וכל – ועד מה שנראה כעיכוב בלתי ברור של תעודת הכשרות שהובטחה לה, בסופו של דבר. "אני כבר מעל לחצי שנה ללא פרנסה", היא מתארת בכאב. "אף חברה לא יכולה לעבוד בלי כשרות של הרבנות, ואני מתחננת ורודפת אחריהם שיביאו לי משגיח. העבודה שלי ירדה בחצי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בפוסט שפרסמה בסוף השבוע והפך ויראלי, תיארה קזס כי היא כותבת את הדברים בדמעות "על העסק שלי שקורס, ועל עסקאות שמתבטלות יום אחרי יום בגלל הדבר הזה, וזה לא מגיע לי", ואף צירפה צילומי מסך המעידים על דום שתיקה מצד הרבנות, מול כל ניסיונותיה הרבים להבין מדוע התעודה המיוחלת מתעכבת: "היום, אחרי חצי שנה שבה הסכימו לתת לי תעודה חדשה - במחיר הזוי! יותר ממה ששילמתי עד היום – התעודה עדיין לא אצלי", כתבה.
"מה מסתבר? שאף משגיח לא מעוניין לבוא לעבוד אצלי, כי התלוננתי על המשגיח שהטריד אותי, ושאם אני רוצה - אני צריכה לשלם יותר, אם בכלל". היא מוסיפה השערה כי המשגיח עצמו מעורב ב"החרמה" שלה מול משגיחי הכשרות האחרים".

הפסדים של מאות-אלפי שקלים

קזס, בעלת העסק "המקום של נעמה", לא בוררת מילים. העובדות מבחינתה ברורות: "עברתי הטרדה מינית", היא אומרת באולפן, ומתארת את ההידרדרות ההדרגתית, "לאחר שנתיים שבהן משגיח הכשרות מופיע ולא מופיע - וכשמופיע, אומר שלום והולך - התחילו משפטים מוזרים מצידו, והם לוו במגע. אילו ציפורניים יפות יש לך, חבל שאשתי לא עושה כאלו. איזה שיער יפה, איך מהמם הבלונד - תוך כדי שהוא נוגע לי בשיער. זה המשיך בשאלות מיניות על היחסים שלו ושל אשתו... וזה נגמר בשאלה שלו, אם אני ואת היינו שוכבים, זה היה מפריע לבעלך?"
4 צפייה בגלריה
נעמה קזס
נעמה קזס
התחינות נותרו ללא מענה. נעמה קזס מול המועצה הדתית
היא מספרת עוד כי, "הוא אמר לי דברים כמו, איך הייתי רוצה לעבור ברחוב ולתת לך צ'אפחה בטוסיק, ואיך הייתי רוצה להגיד לך איזו כוסית את - ודיבר איתי על אורגזמות בין נשים, כי הייתה אצלי חברה שהיא לסבית והוא, כביכול, התעניין. גם דיבר על היחסים עם אשתו, וסיפר שהוא פחות מאמין אבל תקוע עם ילדים ובית, אבל זה עניין שלו מול הקדוש ברוך-הוא. בכל מה שהיה קשור אליי, זה הגיע לרמה שזה עבר את הסף - ואז אמרתי לו שאתלונן נגדו, ומאז, ויש לי עדויות של נשים שעבדו פה – הוא פשוט חיפש אותי בכל צורה. פתח לי את כל המצרכים בעסק, דברים שלא היה עושה פעם".
האיום של קזס עבד, אבל לא באופן שקיוותה: "אחרי יומיים הוא מצא איזו שטות מטופשת, והוא התלונן עליי שמכרתי חמץ בפסח", היא מעידה, ומוסיפה כי מדובר בשקר מוחלט מצידו. "ביום בהיר אחד התקשרו אליי מהרבנות, ואמרו לי שמורידים לי את התעודה בגלל שהמשגיח מצא קופסאות שכתוב עליהן 'כשר לפסח', ויש בפנים חמץ".
קזס דרשה להגיע לשימוע: "בהתחלה לא חידשו לי את התעודה אחרי פסח, ולא הבנתי למה אני לא מקבלת תעודה והמשגיח ממשיך לבוא. אמרו לי ששוקלים אם להמשיך את הכשרות אצלי או לא. אמרתי להם שאם זה המצב, אני אמורה לקבל מכתב פלוס שימוע. הרי אי אפשר להוריד לי תעודת כשרות בלי שימוע. אך כשפניתי לרבנות נאמר לי שהמשגיח בעצמו אמר להם שאני לא מעוניינת להמשיך את התעודה. ואני לא אמרתי שום דבר כזה בשום צורה. כשהגעתי לשימוע, סיפרתי שהוא הטריד אותי מינית ושאמרתי לו שאתלונן נגדו - ומאז הוא במסע נקמה נגדי. הראיתי להם תעודות המעידות שהכול כשר – ואישרו לי לקבל בחזרה את התעודה".
אלא שמאז, זה כבר מספר שבועות, היא מתחננת לקבל את התעודה – ולא ממש זוכה למענה. "העסק שלי עובד ספציפית עם חברות גדולות", היא מספרת. "עבדתי עם גוגל, אינטל ועוד גופי ענק, והם מחויבים לתעודות כשרות, כך שהעסק שלי נפגע והפסיד עסקאות מאוד גדולות בשווי של מאות-אלפי שקלים". לראיה היא מציגה צילומי מסך המעידים על הפניות הרבות ועל התשובות השליליות שנאלצה להחזיר בהיעדר הכשרות המיוחלת.
כעת היא מתכוונת לתבוע, לדבריה, "ספציפית את הרבנות שכתבה שאני מוכרת חמץ בפסח. אני מגיעה מבית חרדי. אני בעצמי לא אוכלת חמץ בפסח, ובוודאי שלא אמכור חמץ למישהו אחר". היא הוסיפה: "נמנעתי עד כה משיימינג, כי אני לא רוצה חילול השם. אבא שלי אברך וכל כך לא רציתי לפגוע או לעשות משהו כזה. מי שמכיר אותי יודע עד כמה היהדות קרובה לליבי. אני אובדת עצות, והלוואי שהסיוט הזה ייגמר ויעיפו מפה את המושחתים האלה שאלוהים זה הדבר האחרון שיש להם".

המועצה הדתית: דוחים מכל וכל את הטענות

מהמועצה הדתית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בהמשך לפוסט של בעלת העסק ה'מקום של נעמה', חשוב לנו שתדעו את העובדות: אנו דוחים מכל וכל את הניסיון לייחס התנהלות לא הולמת מצד המועצה הדתית תל אביב. ראשית, יצוין כי המועצה מגלה אפס סובלנות להטרדות ופגיעות מיניות, כפי שמורה החוק וכפי שמצווה אותנו ההלכה.
"המועצה הדתית פעלה כמתחייב בכל הנוגע לבירור תלונתה, על אף 'התזמון' שבהגעתה - באמצעות הממונה על נושא ההטרדות המיניות אשר קיימה בירור מול בעלת העסק ומול המשגיח. אולם מפאת צנעת הפרט תימנע המועצה מלהתייחס לגוף הבירור. יחד עם זה, נדגיש כי למתלוננת הוצע לא אחת להתלונן במשטרה ולברר תלונתה גם במסגרת זו, והיא דחתה הצעה זו.
"יצוין כי, כאמור, בעלת העסק התלוננה נגד המשגיח רק לאחר שנמצאו ליקויים חמורים בכשרות בעסק שבבעלותה. בעלת העסק נמצאה שנתיים ברציפות כשהיא מוכרת מגשי חמץ לפסח ביודעין, תוך שימוש במדבקה 'כשר לפסח' ותוך הטעיית ציבור הלקוחות שלה, על אף התרעות מהמשגיח.
"בד בבד הובהרו לבעלת העסק התנאים וההסדרים הכשרותיים כתנאי לחידוש תעודת הכשרות לעסק. המועצה תמשיך להקפיד, כפי שעשתה תמיד, על החוק ועל נוהלי הכשרות, ותמשיך להעניק שירות מקצועי, אמין ובטוח לכל בעלי העסקים המשתמשים בשירותיה ולקהל לקוחותיהם".

"אתלונן במשטרה"

נעמה קזס רותחת: "זה קרה בדיוק ההפך", היא אומרת. "בגלל שאיימתי עליו שאתלונן, הוא 'חיפש' אותי. אמרתי לרבנות שהוא פנה אליהם אחרי שאמרתי שהוא הטריד אותי, והוא גם אמר שאני הטרדתי אותו. אמרתי עוד, שאני מוכנה לממן פוליגרף ולהביא את הבדיקה, ואני רוצה ששנינו נעשה אותה, ואני עדיין עומדת מאחורי זה".
4 צפייה בגלריה
נעמה קזס
נעמה קזס
נעמה קזס
(פייסבוק)
לשאלה מדוע לא התלוננה במשטרה, היא מספרת: "אני מכירה את אשתו, אני מכירה את הילדים שלו. אני יודעת איך זה עובד בציבור החרדי כשיש תלונה נגד הטרדות, והילדים שלו ואשתו לא עשו שום דבר. גם יש לי טריגרים מהעבר מדברים שקרו לי, ומאוד קשה לי לעמוד מול מטרידים. אבל עכשיו אני בהחלט אעשה את זה, אני אגש למשטרה ואגיש תלונה".