ניצחון לרופא היהודי שהתלונן על אנטישמיות ופוטר: בית הדין לעבודה בשבדיה קבע כי ד"ר נ' פוטר שלא כדין, וכי אין הצדקה משפטית לפיטוריו. הרופא פוטר לאחר שהתלונן על הטרדות אנטישמיות בבית החולים האוניברסיטאי היוקרתי קרולינסקה ובמכון קרולינסקה, כפי שפורסם ב-ynet.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בית המשפט קיבל את טענת הרופא כי הפיטורים לא היו מוצדקים, לאחר שבית החולים נטל אחריות והודה כי הפיטורים היו חסרי בסיס. בעקבות כך פסקו השופטים כי על מוסד הרפואי לשלם את משכורתו מן היום שבו פוטר ועד היום, בתוספת ריבית והצמדה. השופטים אף קנסו את בית החולים בקנס סמלי – וקבעו כי הוא מחויב להעסיקו מחדש, ואם לא יעשה כן, יהיה עליו לפצות אותו ב-32 חודשי משכורת. כמו כן, השית בית המשפט את כל הוצאות המשפט של הרופא על הנתבעים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
מנהלת משאבי אנוש בבית החולים קרולינסקה, פטרישיה אנוקסון, הסבירה כי בית החולים קיבל את התביעה כדי למנוע משפט ארוך, אך להליך הזה קדם לחץ בינלאומי. "זה לא יהיה טוב לאף אחד מהמעורבים, ויש לנו אחריות כמעסיקים", אמרה, "לכן בחרנו להמשיך בפעולה. עבדנו על זה רבות. נעשו מאמצים גדולים כדי לפתור את המצב. לקחנו אחריות כמעסיקים, תוך בדיקת מכלול השיקולים".

"מצער שלקח כל כך הרבה זמן"

ההסתדרות הרפואית השבדית תבעה בחודש יוני את בית החולים בשטוקהולם, בטענה כי הרופא הנוירוכירורג פוטר על רקע אנטישמי. הפיטורים באו לאחר שורה של התעמרויות, שכללו הורדה בשכר ושיבוץ מחדש לתפקידים שהגבילו את יכולתו לעבוד כנוירוכירורג. יוהאן סטירוד, יו"ר ההסתדרות הרפואית, ציין כי זהו סופו של תהליך ארוך. "מצער שלקח כל כך הרבה זמן, וגם טרגי לחברנו שזה הגיע לזה", אמר. "מזל שבית המשפט הגיע למסקנה שאין לפיטורים בסיס. עמדנו לצד החבר שלנו ועשינו כמיטב יכולתנו, ואנו מצטערים על כל התהליך".
"זהו ניצחון חשוב מאוד בקרב על התודעה ועל הנרטיב, ומסר חשוב לא פחות למוסדות ממשל בכל רחבי העולם שאי-אפשר לפגוע ביהודים", אמרה רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, שליוותה את מאבקו של הרופא. "זה הזמן לעורר מודעות בינלאומית לנושא. אסור שאף יהודי בעולם ירגיש שהוא מופלה לרעה בגין יהדותו ואמונתו".
3 צפייה בגלריה
בית החולים האוניברסיטאי בקרולינסקה, שוודיה
בית החולים האוניברסיטאי בקרולינסקה, שוודיה
בית החולים האוניברסיטאי בקרולינסקה, שבדיה. בית הדין לעבודה קבע שהפיטורים אינם חוקיים
(צילום: I99pema, ויקיפדיה)
"אנחנו נמשיך להיאבק ולדרוש משפט צדק", הדגישה. "זכותו של כל יהודי להרגיש מוגן ובטוח בכל מקום שיבחר – זו אחריותה של כל מדינה בעולם. נמשיך לעמוד לצידו בכל שיידרש, ונמשיך להילחם באנטישמיות שמרימה את ראשה בעולם כעת".

הרופא טען: "נקמו בי על זה שהתלוננתי"

תחילת הסיפור בשנת 2018, אז טען הרופא כי הוא סובל מהטרדות אנטישמיות בגלל היותו יהודי. באוקטובר 2021 תבע הרופא את בית החולים בסטוקהולם על רקע ההטרדות האלו – ולאחר מכן הוא פוטר, למרות היותו רופא מוכר ומנוסה בתחום עיסוקו.
התקריות האנטישמיות באו לידי ביטוי, בין השאר, בהתבטאויות כלפי רופאים יהודים במחלקה, וגם באמצעות פוסטים והתבטאויות מצד רופאים אחרים ברשתות החברתיות. אחד הרופאים הבכירים שיתף פוסטים אנטי-ישראליים ברשת שכללו קריקטורות אנטישמיות. לטענת הרופא, באחד המקרים רופא אחר טען כי הרופא שהעלה את הפוסטים אינו אנטישמי, כי מעולם לא צעד במצעדים נאציים במדי נאצים.
3 צפייה בגלריה
התקריות האנטישמיות באו לידי ביטוי, בין השאר, בהתבטאויות כלפי רופאים יהודים במחלקה
התקריות האנטישמיות באו לידי ביטוי, בין השאר, בהתבטאויות כלפי רופאים יהודים במחלקה
התקריות האנטישמיות באו לידי ביטוי, בין השאר, בהתבטאויות כלפי רופאים יהודים במחלקה
(צילום: Shutterstock)
הרופא טען שהפיטורים הגיעו לאחר שהתלונן על תקריות אנטישמיות מצד אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. הוא טען שלאחר תלונותיו הוא סבל מהטרדות נוספות ומקרי נקמה, עד לפיטוריו המוחלטים.
"בעקבות התלונות שלי בנוגע להטרדות על רקע אנטישמי, אנשי סגל בבית החולים קרולינסקה החלו לפעול נגדי", סיפר ד"ר נ' ל-ynet. "הם ממש נקמו בי על זה שהתלוננתי, והתגובה שלהם כללה בין השאר שימוש ב'תחמושת כבדה יותר' של תגובות ומעשים אנטישמיים".
בין ההתנכלויות שהוא מנה: הורדת שעות עבודה, מניעת ביצועי ניתוחים וכן הצמדה של "משגיח" עליו מדרג נמוך ממנו. "בית החולים קרולינסקה הפר, למעשה, את החוקים השבדיים והבינלאומיים עם האשמות לא מבוססות נגדי – הן בתחום לשון הרע והן בנושאים המקצועיים", הוסיף, "והכול בגלל העובדה שהתלוננתי על ההתנהלות האנטישמית מצד גורמים בסגל בית החולים".
3 צפייה בגלריה
קריקטורות אנטישמיות שפרסם אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. רופא אחר טען: הוא לא אנטישמי אם לא צעד במצעד עם מדים נאציים
קריקטורות אנטישמיות שפרסם אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. רופא אחר טען: הוא לא אנטישמי אם לא צעד במצעד עם מדים נאציים
פוסט אנטישמי שפרסם אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. רופא אחר טען: "הוא לא אנטישמי אם לא צעד במצעד עם מדים נאציים"
"The Lawfare Project", גוף של משפטנים יהודים מארה"ב, שלח באוקטובר 2021 מכתב בן שישה עמודים לבית החולים האוניברסיטאי קרולינסקה, שבו הוא זיהה "אנטישמיות מתפשטת שנראה כי הפכה לנורמה שיטתית בבית החולים". לאחר שהמכתב נשלח, הרופא היהודי פוטר.
לפי דיווחים בתקשורת השבדית, בית החולים טען שפיטורי הרופא נובעים כתוצאה מכך שלא מילא את הנחיות ההנהלה לאורך זמן, וכי הוא פוטר על רקע מקצועי. ההסתדרות הרפואית השבדית, שהשתכנעה כי הפיטורים לא נעשו בתום לב, הגישה כאמור תביעה לבית הדין לענייני עבודה במדינה, בבקשה להכריז על הפיטורים כפסולים – לצד בקשה לפיצוי כספי עבור הרופא.