ט"ו באב יחול בשנה הבאה (2024) ביום שני, 19.8.2024. אך עם זאת, הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, מי שחיתן לאורך השנים אלפי זוגות, מצהיר כי "ט"ו באב הוא לא חג האהבה, לכל היותר זהו חג הדייטים". לפי הרב סתיו, "על פי התפיסה היהודית, לאהבה בנישואים יש תפקיד חשוב ובתנ"ך יש אזכורים רבים לאהבה בין בני זוג".
המשנה במסכת תענית מתארת את ט"ו באב בימי קדם כיום שבו בנות ירושלים היו לובשות בגדי לבן שאולים ויוצאות לרקוד בכרמים כדי למצוא חתן. תאריך זה בולט במיוחד לאור המשפט שם: "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב וכיום הכיפורים" (פרק ד', משנה ח'). חז"ל מנו סיבות היסטוריות שונות לחג זה, והיו חוקרים שהציעו לחג סיבות הקשורות לאורח החיים החקלאי באותם ימים.
1 צפייה בגלריה
בנות ישראל מחוללות בכרמים
בנות ישראל מחוללות בכרמים
בנות ישראל מחוללות בכרמים
(ציור: Shutterstock)
בניגוד לחגים "אמיתיים" כמו פסח או סוכות, שעליהם נכתבו אינספור מילים, ט"ו באב מוזכר כמועד מיוחד בזכות טקסט קצר מהמשנה שנכתב לפני קרוב ל-2,000 שנים, ובו נאמר ש"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב וכיום הכיפורים". בהמשך הציטוט, מתואר במשנה ובתלמוד כיצד בנות ירושלים היו יוצאות בבגדים לבנים לרקוד בכרמים, במטרה למצוא שידוך. ט"ו באב מופיע במשנה במסכת תענית, בה מתואר החג כיום טוב השווה במעמדו ליום הכיפורים.
"התפיסה הדתית של זוגיות היא של דבר קדוש, ולכן יום כיפור תאריך מושלם לחיפוש זוגיות, מסביר סתיו. "בגמרא מתוארים 6 אירועים חשובים בט"ו באב שמהווים סיבה לשמוח. אירוע מרכזי קשור לעובדה שבניגוד לתקופת התורה שבה ב-12 השבטים נשים היו מתחתנות עם גברים מאותו שבט, בתקופת השופטים הייתה שנה שבה בט"ו באב נקבע שמותר להתחתן בין השבטים. בתלמוד מוזכר שבט"ו באב, אחרי החרם על שבט בנימין, התירו להינשא גם עם בני השבט".