מחפשים שם לתינוק או לתינוקת ולא בטוחים מה הפירוש או מה מקור השם בתנ"ך? מאגר מידע חדש מפרט לגבי כל השמות התנ"כיים, כולל פירושים, אזכורים ופרשנויות לגבי האדם ומקור שמו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מדובר במאגר מידע ראשון מסוגו, מאחר שעד כה היו רק אתרים ואנציקלופדיות עם חלק מהשמות או חלק מהאזכורים במקרים שבהם היו מספר אנשים עם אותו שם. המאגר החדש הוא מקוון ויש לו גם יישומון שמתאים לגלישה בסלולר.
2 צפייה בגלריה
ירעם נתניהו. מאגר מקוון ייחודי
ירעם נתניהו. מאגר מקוון ייחודי
ירעם נתניהו. חודשים של עבודה
(צילום: אסף שאשה)
את המאגר החדש בנה הלשונאי ואיש התוכן ירעם נתניהו, עם צוות רחב שכלל גם את נדב גרוס, במשך שמונה חודשים. הצוות עבר על 1,600 השמות המוזכרים בתנ"ך וכלל לצד כל שם את הפסוק הרלוונטי ואת התיאור לגבי האדם עצמו, ובמקרים שבהם יש פירוש לשם כללו גם הסברים לגביו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
איך בעצם בניתם את המאגר הזה? נתניהו: "יש הרבה אתרים שטוענים שיש להם את השמות מהתנ"ך, אבל בכולם חסרים המון. למשל, השם זכריה, שיש לו 30 אזכורים – כולם מופיעים אצלנו, בעוד במרבית האתרים או הספרים יש אזכור רק לחלק מהם. בעיניי, הזוי שעד היום לא היה מאגר כזה, זה כל כך בסיסי וכל כך מתבקש שיהיה דבר כזה, גם להורים לעתיד וגם בכלל לתיעוד של שמות.
"במהלך העבודה התבססנו גם על מאגרים קיימים, לצד בדיקות שלנו. זה בעצם מין סנכרון בין השניים. פנינו גם לחתני תנ"ך עולמיים וביקשנו מהם הערות ותוספות, קיבלנו הרבה משובים טובים ושיפרנו את המאגר".
מה גיליתם לאורך הדרך? "היום למשל מקובל מאוד לתת שם לילד על שם סבא או סבתא, אבל בתנ"ך זה נדיר מאוד. גם הנושא של שם שני, שהוא היום מקובל מאוד, כמעט ולא מופיע בתנ"ך. אלה מגמות בתחום השמות שהתפתחו אחרי תקופת התנ"ך ולא מופיעות שם בכלל".
מהו השם הכי פופולרי בתנ"ך? "השם זכריה, תחת כמה הטיות, מופיע 30 פעמים, למרות העובדה שהיום הוא שם לא פופולרי, ונשאר רלוונטי בעיקר בקרב יוצאי תימן".
עוד מגמה מעניינת היא התופעה של שמות שהיו בתנ"ך של בנים והפכו עם השנים לשמות של בנות: "למשל אביה זה בן בתנ"ך, והיום זה בעיקר שם של בנות. ברכה, דקלה, זמירה, שלומית ותקוה – כולם היו בנים בתנ"ך. יש גם שמות שהיו גם לבנות וגם לבנים, כמו יעל ומרים".
2 צפייה בגלריה
דוד המלך
דוד המלך
ציור של דוד המלך. מופיע רק דוד אחד בתנ"ך
(צילום: Shuttertstock)
אילו שמות נכחדו עם הזמן? "יש שמות די מוזרים כמו חגב, עורב, פרעוש, שועל או שפן ויש כאלה שהם ממש יוצאי דופן כמו שמות עם מוות – חצרמות, אחימות. יש גם אישה בשם חלאה, אבל הפירוש הוא לא במשמעות של 'חלאת אדם' אלא קשור למילה חלאים במובן של עדי או תכשיט. יש גם שמות ללא הסבר כמו בקבוק, בקבקר, דרכון או טבח, שלא הצלחנו למצוא להם פירושים. מי שרוצה לחייך, יכול למצוא גם שמות שיש להם משמעות מודרנית אחרת כמו יזיז או זימה".
"תגלית מפתיעה נוספת היא שהשמות של גדולי העם – אברהם, דוד, משה, יעקב, אשר נפוצים היום מאוד בישראל וביהודי התפוצות, מופיעים בתנ"ך רק פעם אחת, כלומר שלמרות גדולתם אנשי העם לא קראו לילדיהם על שמם. גם היה מפתיע לגלות שהפירושים לשם דוד או אהרן בכלל לא ידועים, ומרבית האנשים בכלל לא יודעים מאיפה השמות המוכרים האלה הגיעו".
מה השם הארוך ביותר בתנ"ך? "פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִיעַד שַׂר שָׁלוֹם (ישעיהו ט', ה')".