המיליארדר היהודי ביל אקמן, שמוביל מאז 7 באוקטובר את המערכה נגד האנטישמיות והצביעות באוניברסיטאות בארצות הברית, עומד עכשיו בעצמו מול מתקפה אישית על הבית.
ביום שישי פרסם אתר "ביזנס אינסיידר" שורה של האשמות נגד אשתו, החוקרת הישראלית נרי אוקסמן, בטענה שהיא העתיקה חלקים בדוקטורט שלה. אקמן לא נשאר חייב ומיד הכריז שהוא והצוות שלו יערכו בדיקה לגבי עבודות הדוקטורט והפרסומים של כל חברי הסגל הבכיר באוניברסיטת MIT, כולל הנשיאה סאלי קורנבלות, שהיא האחרונה מבין הנשיאות שהיו בשימוע המפורסם בקונגרס ולא התפטרה.
2 צפייה בגלריה
החוקרת הישראלית-אמריקאית פרופ' נרי אוקסמן ובעלה המיליארדר ביל אקמן
החוקרת הישראלית-אמריקאית פרופ' נרי אוקסמן ובעלה המיליארדר ביל אקמן
החוקרת הישראלית-אמריקאית פרופ' נרי אוקסמן ובעלה המיליארדר ביל אקמן
(צילום: Jacopo Raule / Getty images, רויטרס / Richard Brian)
אקמן עשוי להרחיב את הבדיקה גם למוסדות השכלה גבוהה אחרים. אמש צייץ ברשת X (טוויטר לעבר) כי "בלילה האחרון אף אחד ב-MIT לא ישן. הסגל הבכיר יודע שברגע שנשתמש בכלים של בינה מלאכותית כדי לבדוק את העבודות שלהם, הם ייחשפו. אף עבודה לא תוכל לעמוד מול כלים של AI שבודקים את מקורות התזות, את הציטוטים שלא קיבלו קרדיט ואת החלקים שהועתקו. אבל לא רק ב-MIT לא ישנו בלילה, גם בהרווארד יש אנשים מודאגים, כי למה שנעצור ב-MIT? הדרך הטובה ביותר היא לבנות סטארט-אפ עם כלי הבדיקה המתאים (אני מעוניין להשקיע בחברה כזאת) ואני בטוח שגם התורמים של המוסדות ידרשו זאת. כשהתעוררתי בשבעה באוקטובר היו לי דאגות אחרות מאשר בדיקה של איכות ההשכלה הגבוהה, ועדיין יש לי את הדאגות האלה. אבל כפי שכולנו יודעים, להשכלה גבוהה יש אפקט עצום על התודעה של הדורות הבאים והשפעה על חיי כולנו, וחשוב מאוד לעסוק בנושא הזה".
ההאשמות נגד אוקסמן הגיעו זמן קצר אחרי שאקמן רשם ניצחון סמלי – ההתפטרות של נשיאת הרווארד, קלודין גיי. אקמן לחץ מאוד בחודשים האחרונים על גיי והנהלת המוסד לפעול נגד האנטישמיות בקמפוס ואף יצא אישית נגד העסקה עתידית של סטודנטים שתומכים בחמאס.
2 צפייה בגלריה
ליז מגיל,  קלודין גיי, סאלי קורנבלוט
ליז מגיל,  קלודין גיי, סאלי קורנבלוט
ליז מגיל, קלודין גיי וסאלי קורנבלות
(צילום: Ken Cedeno / Reuters ,EPA-EFE / Will Oliver ,AP Photo / Mark Schiefelbein)
ההאשמות נגד אוקסמן הן לגבי מספר ציטוטים בעבודת הדוקטורט שלה משנת 2009, אשר לא קיבלו קרדיט מתאים לפי חוקי האקדמיה. אקמן אמר כי הכתבת שפרסמה את הכתבה נתנה להם שעה ו-32 דקות להגיב על טענות באורך 12 עמודים, הנוגעות לעבודה שהוגשה לפני שנים: "כתבת תקפה את אשתי, שאינה מעורבת במאבק שלי, כי היא חשבה שהתקפה על המשפחה שלי תגרום לי לכאב אישי. אפילו במאפיה יש קווים אדומים וכבוד למשפחה".
אוקסמן עצמה הגיבה על הטענות עצמן והסבירה כי רובן לא נכונות, וכי לאחר בדיקה מעמיקה יש ארבעה מקומות בדוקטורט שבהם היא לא סימנה ציטוט מדויק וכי היא מצטערת על כך.
אוקסמן היא מומחית בעיצוב ממוחשב שעשתה קריירה ארוכה באקדמיה, בין השאר ב-MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס). בימים אלה היא מובילה את החברה שלה Oxman בניו יורק שמתמחה בעיצוב מוצר, אדריכלות ועיצובים אורבניים. מלבד הקריירה האקדמית שלה, היא התפרסמה בעבר לאחר דיווחים על רומן עם השחקן בראד פיט.