לנוכח התגברות תופעת היריקות והביזוי כלפי נוצרים בירושלים, שורה של רבנים ואישי ציבור דתיים מגנים בתוקף את המעשים. מלשכת הרב הראשי דוד לאו נמסר כי הוא מגנה את הפגיעה במנהיגי דת, הרב הראשי יצחק יוסף הוסיף כי מדובר ב"חילול השם" והשר לשירותי דת גינה את התופעה גם הוא.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"בתגובה לפרסומים בימים האחרונים על יריקות וביזוי אנשי דת נוצרים, והטענה שכביכול יש בזה חובה דתית כלשהי, הרב הראשי לישראל דוד לאו מבקש להבהיר: בחג סוכות היו מתפללים ומקריבים בבית המקדש לשלומם של 70 אומות העולם. גם אנו נמשיך להתפלל לטובתם ולכבד את כל העמים הבאים לכבד את עיר הקודש ירושלים. אני מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו ודאי שאין לייחס להן כל קשר להלכה היהודית", נכתב בהודעה מטעם הרב הראשי האשכנזי.

הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף, התייחס לתיעוד היריקות לעבר נוצרים בעיר העתיקה בירושלים: "מופע של התגרות באומות, תוך שימוש בשם הדת ובשם שמיים, הוא חילול שם שמיים. יש להוקיע את מעשי הפרובוקציה כלפי בני דתות אחרות שבוצעו בירושלים. זוהי לאומנות שאין לה מקום ואין לה כל קשר ליהדות".
השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי (ש"ס), מסר כי הוא "מגנה בתוקף את התופעה של יריקות לעבר נוצרים בירושלים. אין זו דרכה של תורה, ואין אף רב שתומך ומעניק לגיטימציה להתנהגות נבזית כזו. חובה עלינו להוקיע, ונמשיך לכבד את כל העמים הבאים בשערי עיר הקודש".
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), הצטרף לגינויים: "נדהמתי לשמוע על התופעה המזעזעת של תקיפה בשם היהדות כביכול. תורתנו הקדושה מצווה עלינו לנהוג בכבוד כלפי כל אדם באשר הוא, לא משנה מהי אמונתו, דתו או מוצאו. 'דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם'. חובה עלינו לדאוג שיהיה כבוד שמיים מתרבה על ידינו ולא חלילה להפך. אני מגנה את ההתנהגות הנפסדת הזו".
4 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
אלישע ירד, לשעבר הדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), פרסם לאחרונה פוסט ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) שבו כתב: "זמן טוב להזכיר שהמנהג לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק ורב שנים". את הדברים הוא כתב לאחר שהתפרסם תיעוד של קבוצת חרדים שיורקת ומשמיעה קריאות "איכס" לעבר צליינים בירושלים. הפוסט מעורר המחלוקת של ירד חולל סערה ברשת, ואף גרר התייחסות מצד שר התיירות חיים כץ, שכתב כי מדובר ב"אמירה אומללה".
שר החוץ אלי כהן מסר: "אני מגנה את התופעה המכוערת של יריקות על נוצרים ופגיעה בכל אדם בשל דתו או אמונתו. תופעה זו אינה מייצגת את ערכי היהדות. חופש הדת והפולחן הם ערכי יסוד בישראל. מאות אלפי תיירים נוצרים מגיעים מדי שנה לארץ לביקור במקומות הקדושים להם ולנו. אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את המסורת והאמונה של כל הבאים בשערי ירושלים עיר הקודש". בהמשך ראש הממשלה נתניהו פרסום גינוי משלו.
4 צפייה בגלריה
ראש העיר משה ליאון. הצטרף לגינויים
ראש העיר משה ליאון. הצטרף לגינויים
ראש העיר משה ליאון. הצטרף לגינויים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ציין היום: "אני מבקש לגנות בכל פה את התופעה המכוערת של פגיעה בתיירים נוצרים ובאנשי דת נוצריים ברחובות העיר. זה לא רק מכוער, זה קודם כול לא יהודי! פניתי בעניין זה למשטרה ולכוחות הביטחון כדי שיפעלו בתקיפות למיגור התופעה המכוערת הזו".

הרב אבינר: "זה סתם עושה מחלוקת ומריבות"

על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, נזירים ואנשי דת נוצרים מושפלים ומותקפים על בסיס יומיומי בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה – על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. יריקה על אדם נחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי (סעיף 378) ודינה עד שנת מאסר, ועד שנתיים כשזו נעשית על רקע דתי או לאומני. בעקבות התופעה, רבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר, פרסם זה מכבר מכתב פומבי שלפיו המעשה אסור ומהווה חילול השם.
יחסי היהודים והנוצרים התאפיינו לאורך השנים בעליות ומורדות, כבר קרוב ל-2,000 שנה. במשך תקופות ארוכות היו היהודים מיעוט בקרב אוכלוסייה נוצרית, ולא פעם סבלו מרדיפות מצד הנוצרים, למשל בימי האינקוויזיציה בספרד. הנוצרים תיארו את היהודים בימי הביניים כמי שיורקים על גבי הצלב, מה שהפך לסטריאוטיפ שלילי עליהם. במקורות היהודיים אפשר למצוא התייחסויות שליליות לנצרות ולמה שהוגדר כעבודה זרה – אך עם זאת, אין בסיס בהלכה האורתודוקסית לטענה שיש חובה לירוק על נוצרים או על כנסיות, או שמדובר במנהג מומלץ.
4 צפייה בגלריה
השר הנכנס לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
השר הנכנס לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
השר מיכאל מלכיאלי. "אין אף רב שתומך ומעניק לגיטימציה להתנהגות נבזית כזו"
(צילום: יעקב כהן)
הרב שלמה אבינר, המזוהה עם האגף השמרני בציונות הדתית, פרסם תשובה לשאלה שהוא נשאל בזו הלשון: "ילדים ירקו על עבודה זרה ואמרו שהרב שלהם אמר כן. ויש יורקים על כמרים. יש דין לירוק על עבודה זרה?"
בתגובה, ענה הרב אבינר: "אין שום דין שצריך לירוק על עבודה זרה. אם אנחנו יורקים על עבודה זרה וזה מבטל את כל העבודה הזרה, אז זאת הייתה שאלה מעניינת, אבל אין זה מועיל כלום. זה סתם עושה מחלוקת ומריבות ואנו מפסידים מכך".
ראש מרכז האתיקה בארגון רבני צהר, הרב יובל שרלו, התבטא בנוגע לתיעוד של יהודים היורקים על נוצרים נושאי צלב בירושלים: "בד בבד עם המאבק נגד עבודה זרה, ונגד עוולות מוסריות שעשו אומות העולם, בד בבד עם הזיכרון ההיסטורי המצולק ומסורת של תיעוב כלפי מה שהוגדר בהלכה כעבודה זרה, חלק בלתי נפרד מהחזון הוא היות ירושלים עיר שבה מתקדש שמו של מלך מלכי המלכים ושל עמו ישראל".
לדבריו, "בשעה שהיינו במלחמה על קיומנו הרוחני בגלות, מול מי שראה בנו אמונה שלא ראויה להתקיים – ירקנו על בתי עבודתם. בשעה שאנו עצמאיים במדינתנו ואחראים על כל מי שנמצא בתוכנו – אין אנו רשאים לנהוג עוד בדרך זו משום הצדקה שהיא. כפי שדרכי ההתמודדות עם נושאים רבים כיום, גם בתוך העולם היהודי, אינן נעשות בחרב או בתקיפה וביזוי, כי אם בעט סופר ובנפש רגישה".
4 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד. הצדיק את המעשים
שורת רבנים ורבניות מהציונות הדתית פרסמה הודעה משותפת המגנה את התופעה. "ההתנהלות המזלזלת והאלימה של יהודים ביחס לנוצרים בעיר העתיקה, התנהלות הכוללת יריקות, התפרצות לשטחי כנסיות וביזוי אנשי דת, כפי שמשתקף מכל מיני עדויות וסרטונים, היא תועבה. תועבה דתית, תועבה מוסרית ועוד יותר מכך זה רק מלמד שלא למדנו דבר מן התקופות שבהן התייחסו כך אלינו. בושה וחרפה שאין כמותה", נכתב בין השאר בהודעה, "שתיקה מול תופעות מעין אלו היא סילוף של האמונה ושל צלם אלוקים הטבוע בנו".
על הודעת הרבנים והרבניות המשותפת חתמו הרבנית כרמית פיינטוך, הרב תני פיינטוך, הרבנית תמר מאיר, הרב אביע"ד סנדרס, הרבנית רווית קלך, הרב אביעד עברון, הרב שראל רוזנבלט, הרב יצחק קליימן, הרבנית דבורה עברון, הרב איתמר נחמני, הרב עזרא קליין והרב אלקנה שרלו.
מתנועת נאמני תורה ועבודה, המזוהה עם האגף הליברלי בציבור הדתי-לאומי, נמסר: "אנחנו לא חיים במאה ה-12. הנצרות והיהדות כבר מזמן לא נלחמות זו בזו. יריקות וביזיונות אחרים כלפי נוצרים בארץ ישראל עושים חילול השם חמור, מלבים אש שעלולה לעורר מלחמה, פוגעים במדינת ישראל בעולם ועלולים לסכן יהודים במקומות רבים בעולם. אם כך היה מתרחש נגדנו במדינה אחרת – מיד היינו צועקים 'אנטישמיות'. כבוד ישראל וירושלים לא יבוא על ידי שנאה, פגיעה בכבודם של אנשים והרחקת מאמינים נוצרים מהר ציון".

ממכון הרטמן נמסר כי "התוקפנות שהופגנה כלפי צליינים נוצרים בירושלים משקפת אווירה כללית של חוסר סובלנות, אם לא ממש התבהמות, שזוכות לדאבוננו ללגיטימציה כאילו מדובר בחלק מהמסורת היהודית. תחת ההבנה שהריבונות שזכינו בה דורשת מאיתנו אחריות, קבוצות שוליים, בגיבוי טרגי של חלקים מהממשלה, נותנות דרור ליצרים האפלים ביותר שלהן, ועוד בשם היהדות. אולם זוהי יהדות מעוותת, מוטציה של המסורת, וקידומה עלולה לסכן יהודים בעולם כולו. לירושלים היסטוריה נוצרית עשירה, ונוכחות נוצרית בת 2,000 שנה. לא רק סובלנות עלינו להפגין אלא נדיבות ורצון לחיבור. כך הבטחנו במגילת העצמאות, וכך הבטיח הנביא ישעיהו כשקרא 'כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים'".
התנועה הרפורמית בישראל ומר"ם – מועצת הרבנות הרפורמית בישראל מסרו גינוי חריף והביעו "זעזוע עמוק מתופעת היריקות על אנשי דת נוצריים בעיר העתיקה בירושלים, אשר מתווספת לתופעות חמורות של השחתת מנזרים וכנסיות וחילול בתי עלמין. אנו דוחים בתוקף את הניסיון להציג את התופעות המחרידות הללו כתופעות המייצגות את היהדות. היהדות מאמינה שכולנו נבראנו בצלם אלוהים, 'צדיק באמונתו יחיה' ומצווה לאהוב את הגר. יריקה כלפי אדם בכלל ובשל אמונתו הדתית בפרט יש בה הלבנת פנים, שהיא עבירה חמורה שעליה נאמר 'כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים', ו'נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים'. אנו קוראים למיצוי הדין עם מי שמבצע מעשים חמורים אלה של חילול השם".
פורסם לראשונה: 13:27, 03.10.23