1 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד. "בהשפעת המערב שכחנו מה היא הנצרות"
בכירים נוצרים בארץ מזהירים מהעלייה במקרי האלימות, אבל "קמב"ץ הגבעות" ששימש בעבר כדובר של חברת הכנסת לימור סון הר מלך - רק מוסיף שמן למדורה.
"זמן טוב להזכיר שהמנהג לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק ורב שנים", כתב אלישע ירד, שנחשד בפרשת בורקה והורחק בשבוע שעבר מיו"ש לחצי שנה.
ירד כתב באותו ציוץ שזכה לגינויים כי "יש בהלכה אפילו ברכה מיוחדת שבאה להלל את הקב"ה שמבליג על מעשיהם הרעים של עובדי העבודה הזרה ולא מעניש אותם באופן מיידי. אולי בהשפעת התרבות המערבית קצת שכחנו מה היא הנצרות, אבל דומני שמיליוני היהודים שעברו בגלות מסעות צלב, עינויי אינקוויזיציה, עלילות דם ופוגרומים המוניים - לעולם לא ישכחו".
הרב הראשי דוד לאו גינה את הפגיעה במנהיגי דת בתגובה לפרסומים בימים האחרונים על יריקות וביזוי אנשי דת נוצרים "כביכול יש בזה חובה דתית כלשהי". הרב לאו ביקש להבהיר כי "בחג סוכות היו מתפללים ומקריבים בבית המקדש לשלומם של 70 אומות העולם. גם אנו נמשיך להתפלל לטובתם ולכבד את כל העמים הבאים לכבד את עיר הקודש ירושלים. אני מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו וודאי שאין לייחס להם כל קשר להלכה היהודית".
שר התיירות חיים כץ תקף את ירד: "האמירה שיריקה על נוצרים היא מנהג עתיק ואף משובח היא אומללה. ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול בתורה והעיקרי שבה. במקום להיות אור לגויים, המעשים של קומץ קיצוני משניאים את היהדות ואת העם היהודי, פוגעים בתדמית של ישראל ובתיירות. יש לגלות אפס סובלנות כלפי פגיעה בסמלי דת באשר הם".

הבוקר, בריאיון ל"כלכליסט", אמר האב פרנצ'סקו פאטון, שומר המקומות הקדושים לנצרות בארץ הקודש ובמזרח התיכון מטעם הוותיקן, כי תיעוד אירועים שכאלה - בין אם יריקות על נזירות, השחתת אתרים קדושים וניסיונות השתלטות על מתחמים נוצריים, מופץ בעולם הנוצרי בתוך דקות ספורות.
"קיבלתי הרבה אימיילים מארה"ב עם הפניות לכתבות שעוסקות בעלייה במקרי האלימות כלפי נוצרים", ציין. "בתחילת השנה הייתה הסלמה ובשבוע אחד אירעו כמה תקריות. השחתת מנזר מרוני במעלות, השחתת בית קברות פרוטסטנטי בירושלים, כתובות נאצה 'מוות לנוצרים' במנזר ארמני, תקריות כאן בשער החדש, חילול הפסל של ישו בכנסיית ההלקאה".

לדבריו, "ההסלמה היא תוצר של צורך פוליטי לייצר קואליציות כדי לשמר את השלטון, מטרה שעבורה אתה שומר כבני ברית את כל מי שזמינים לך. במקרה הזה, אם ישנם אנשים אלימים, אתה מייצר בריתות גם עם אנשים אלימים. זה מסוכן. לפני כשנתיים, בתקופה של ממשלת בנט-לפיד, הם התחילו לומר באופן מובהק שיש צורך לצמצם את רמות השפה האלימה במרחב הפוליטי. ואני מסכים עם זה מאוד. זה הכרחי להתחיל בשפה, כי היא מבטאת את מה שנמצא בתוך האנשים".
ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) שיתף סרטון בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר), שבו נראים מתפללים יהודים יורקים על קבוצת צליינים בירושלים, וכתב לצידו "אסור לנרמל תופעות מגונות כאלה. היהדות מושתתת על כבוד לכל אדם, התנהגותם של האנשים בסרטון - היא חילול ה' מוחלט. התנהגות כזו היא לא יהודית ולא ציונית. קורא לרשויות האכיפה לוודא שכל אדם יוכל ללכת בכבוד וללא חשש בירושלים ובסמטאות העיר העתיקה".
לשכת מארגני התיירות הנכנסת התייחסה לתיעוד היריקות על צליינים ותיירים בירושלים, ומסרה: "אנו מגנים את ההתנהגות האלימה שפועלת בניגוד לערכי היהדות הבסיסיים ומחזקים את הרב הספרדי הראשי של ירושלים, שלמה משה עמאר, על הצהרתו נגד התקיפות. התנהגות זו גורמת לנזק כלכלי אדיר לירושלים הקדושה לכל הדתות ואשר מתפרנסת מתיירים המגיעים במיוחד אליה מכל קצוות תבל. תיירות נכנסת היא נכס אסטרטגי למדינה ולמעמדנו הבינלאומי, והתנהגות זו פוגעת אנושות בכך ולמעשה מסייעת בהוצאת דיבת הארץ רעה".
בשנים האחרונות פשתה מעין מגפה ביחסי יהודים-נוצרים בארץ. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, אין יום שבו נזירים ואנשי דת נוצרים אינם מושפלים ומותקפים בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה – על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. יריקה על אדם נחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי (סעיף 378) ודינה עד שנת מאסר, ועד שנתיים כשזו נעשית על רקע דתי או לאומני.


ביוני האחרון, סיפר האב אראן, ראש לשכת הפטריארכיה הארמנית בירושלים, ל-ynet על העלייה בכמות התקיפות נגד נוצרים בירושלים. "שמעתי מהכמרים שלנו שזה היה גם בעבר. בגלל הממשלה הנוכחית צעירים מרשים לעצמם לעשות יותר אירועים כאלה", אמר אז. "אפילו שלחנו סרטונים כאלה למשרד החוץ. זה התחיל להתגבר בחודשים האחרונים. כשאנחנו יורדים לכנסיית הקבר יורקים עלינו. צליינים שואלים על זה ואנחנו עונים שכשהם רואים כומר יווני או ארמני עם גלימה, אז יורקים עליו".
ב-18 ביוני אבן הושלכה לעבר חדר הסעודה האחרונה בהר ציון בירושלים. לפי האמונה ברוב הכנסיות הנוצריות, במקום נערכה הסעודה האחרונה של ישו. איש לא נפגע מהאבן, אך היא פגעה בחלון ויטראז' מיוחד שנשבר. המקרה הצטרף לשורה של תקריות נגד נוצרים בבירה על רקע מחאה של דתיים קיצונים שטוענים כי ישנם נוצרים שמטרתם היא להמיר את דתם של יהודים בעיר.
באותו החודש עשרות מפגינים, בהם גם סגן ראש העיר ירושלים אריה קינג, תועדו צועקים לעבר קבוצת תיירים נוצרים שהגיעה לכותל הדרומי בבירה "מיסיונר גו הום" ו"ירושלים שלנו". בעקבות אותם אירועים מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת לישראל יוסי פתאל התריע בפני ראש העיר משה ליאון כי "קיים חשש כבד לפגיעה בתנועת התיירים בבירה בעקבות התנכלות וביזוי".