הליגה נגד השמצה (ADL) מפרסמת בצהריים (יום ג') את הנתונים הסופיים של התקריות האנטישמיות בשנת 2023. בשנה שעבר דווחו 8,873 תקריות של תקיפה, הטרדה וונדליזם ברחבי ארצות הברית. מדובר בזינוק חד של 140% לעומת שנת 2022 – שנחשבה עד כה לשנת שיא באירועים אנטישמיים, ובנתון הגבוה ביותר שנרשם מאז החלה הליגה נגד השמצה לאסוף נתונים ב-1979.

בחינת התקריות האנטישמיות של הליגה נגד השמצה מעידה גם על זינוק דרמטי המסתכם ב-5,204 אירועים אנטישמיים לאחר מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. מדובר בנתון המשקף מגמות עולמיות של הפגנות נגד ישראל ומחאות בקמפוסים של אוניברסיטאות.
עוד עולה מהנתונים כי מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב בשנה שעברה היה גבוה מאשר בשנים 2020 עד 2022 ביחד. מדובר בממוצע בכ-24 תקריות אנטישמיות ביום בארה"ב. מאז מתקפת הטרור של חמאס ועד סוף השנה, זינק מספר התקריות היומיות ליותר מ-60.
בתגובה לממצאים החדשים, הליגה נגד השמצה קוראת למושלים ברחבי ארה"ב לגבש תוכניות ברמת כל מדינה, בדומה לאסטרטגיה הלאומית למאבק באנטישמיות של הבית הלבן, היוזמה המקיפה הראשונה מסוגה לטיפול באנטישמיות מכל קצוות הקשת הפוליטית ארה"ב.
"אנטישמיות היא לא פחות ממצב חירום לאומי, אזעקה ברמה הגבוהה ביותר, והיא עדיין משתוללת ברחבי ארה"ב, בקהילות ובקמפוסים שלנו", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "בגלל מי שהם, יהודים אמריקנים נמצאים על הכוונת בבתי הספר, בעבודה, ברחוב, במוסדות יהודיים ואפילו בביתם. משבר זה דורש פעולה מיידית מכל מגזר בחברה ומכל מדינה בארצות הברית. אנחנו צריכים שכל מושל יפתח ויישם אסטרטגיה מקיפה למאבק באנטישמיות, בדיוק כפי שהממשל עשה ברמה הלאומית".
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד ישראל בארה"ב
מחאה נגד ישראל בארה"ב
מחאה נגד ישראל בארה"ב
(צילום: AP)
על פי המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה, המוביל את הבדיקה ואיסוף הנתונים בארגון, התקריות התרבו בכל שלוש הקטגוריות: תקריות הטרדה זינקו ב-184% לעומת 2022; מעשי ונדליזם עלו ב-69%; והתקיפות הפיזיות זינקו ב-45%.
בשנת 2023, תיעדה הליגה נגד השמצה תקריות אנטישמיות בכל 50 המדינות ובמחוז קולומביה. הדוח מסווג את האירועים לשלוש קטגוריות:
תקיפות: 161 אירועים סווגו כתקיפה. כלומר, מקרים שבהם יהודים (או אנשים שנתפסו כיהודים) הותקפו באלימות פיזית, שלוותה בראיות לשנאה על רקע אנטישמי. מדובר בעלייה של 45% לעומת שנת 2022. רוב התקיפות האנטישמיות (141 מתוך 161) בוצעו ללא שימוש בנשק קטלני. יהודים אורתודוקסים היו מטרה ב-34% מתקריות התקיפה ברחבי המדינה. 161 תקריות התקיפה התמקדו ב-196 קורבנות, ולמרבה המזל לא היו נפגעים בנפש.
הטרדה: 6,535 אירועים סווגו כהטרדה. כלומר, מקרים שבהם יהודי אחד או יותר (או אנשים שנתפסו כיהודים) הוטרדו באמצעות השמצות אנטישמיות, סטריאוטיפים או תיאוריות קונספירציה. מעשי הטרדה עלו ב-184%, לעומת 2,298 אירועים בשנת 2022.
ונדליזם: 2,177 אירועים סווגו כוונדליזם. כלומר, מקרים שבהם נגרם נזק לרכוש, בשילוב עם ראיות לכוונה אנטישמית או השפעה אנטישמית על יהודים. מעשי ונדליזם אנטישמיים עלו ב-69% לעומת 1,289 אירועים שדווחו בשנת 2022. צלבי קרס, המתפרשים בדרך כלל כסמלי שנאה אנטישמית, נמצאו ב-1,117 מהתקריות הללו, עלייה של 41% לעומת השנה שעברה.
איומי פצצות על מוסדות יהודיים גדלו באופן דרמטי, עם סך של 1,009 איומי פצצות – המספר הגבוה ביותר שנרשם מעולם ועלייה של יותר מ-1,000%, לעומת 91 בשנת 2022.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון
כמו כן, נעשה שימוש הולך וגובר בסווטינג (Swatting) – כטקטיקה להפחדה ולהטרדה של קהילות מיעוטים, עם 101 תקריות סווטינג שכוונו נגד מוסדות יהודיים. מדובר בבקשה כביכול מצד הקורבן לשלוח יחידות מיוחדות (SWAT) שלא לצורך, דבר שגורם לבעיות לקורבן.
"כמות האירועים העצומה שתיעדנו בשנת 2023 לבשה צורות רבות, כולל איומים בפצצות וקמפיינים של הפחדה, שכולם נועדו להטיל אימה על הקהילה על ידי שיבוש התפילות והפעילות בבתי כנסת ובמוסדות יהודיים אחרים ברחבי הארץ", אמר אורן סגל, סגן נשיא המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה. "המעקב שלנו אחר רשתות swatting איפשר לליגה נגד השמצה להציע מודיעין חיוני לרשויות אכיפת החוק ולהבטיח שימוצה הדין עם התוקפים, תוך התרעה מקדימה על קהילות שאליהן מכוונים, וצמצום הנזק הפוטנציאלי".
1,987 תקריות כוונו נגד מוסדות יהודיים – כגון בתי כנסת, מרכזים קהילתיים יהודיים ובתי ספר יהודיים, עלייה של 237% מ-589 בשנת 2022. בליגה נגד השמצה הסבירו כי עלייה משמעותית זו נבעה בחלקה מהעלייה הדרמטית באיומים על הטמנת פצצות על רקע אנטישמי, שרובן המכריע כוונו נגד בתי כנסת. בסך הכול, בתי כנסת חוו 73% מכלל האירועים שהשפיעו על מוסדות יהודיים בשנת 2023.
הפעילות האנטישמית המדווחת בקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות זינקה ב-321% לעומת 2022. בבתי ספר לא יהודיים דווחו 1,162 תקריות, עלייה של 135%.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל במהלך עצרת בגבעת הקפיטול  וושינגטון ארה"ב
הפגנה נגד ישראל במהלך עצרת בגבעת הקפיטול  וושינגטון ארה"ב
הפגנה נגד ישראל במהלך עצרת בגבעת הקפיטול
( צילום: EPA / Jim Lo Scalzo)
המדינות שבהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו קליפורניה (1,266), ניו יורק (1,218), ניו ג'רזי (830), פלורידה (463) ומסצ'וסטס (440). יחד, בחמש מדינות אלה היו 48% מכלל התקריות.
עוד עולה מהנתונים כי תקריות אנטישמיות הקשורות לישראל התרחשו על פי רוב באזורים ציבוריים, עם 1,540 תקריות במקומות כמו ספריות, תחבורה ציבורית וברחובות. 644 תקריות נוספות הקשורות לישראל התרחשו בקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות. מוסדות יהודיים הותקפו בתקריות הקשורות לישראל ב-377 הזדמנויות, ו-156 תקריות הקשורות לישראל התרחשו במוסדות חינוך מגיל הגן ועד כיתה י"ב.
ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל ה־ADLג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצהצילום: AFP
מיד לאחר אירועי 7 באוקטובר החלו ארגונים אנטי-ישראליים רבים במחאות ובקמפיינים ברחבי ארה"ב שנמשכו עד סוף 2023. הרטוריקה שבה השתמשו בעצרות אלו כללה קידום דימויים אנטישמיים קלאסיים, שילוט המשווה את היהדות או הציונות לנאציזם, תמיכה בלתי מתנצלת בטרור והאדרת קבוצות טרור ואנטי-ציוניות קיצוניות.
"למרות האתגרים חסרי התקדים הללו, אסור ליהודי ארה"ב להיכנע לפחד", אמר גרינבלט. "גם בזמן שאנו נלחמים בנגע האנטישמיות, עלינו להיות גאים בזהותנו היהודית ובטוחים במקומנו בחברה האמריקנית. אולי לא מרגישים כך כרגע, אבל יש לנו הרבה יותר בעלי ברית מאשר אויבים. אנו קוראים לכל האנשים בעלי הרצון הטוב לעמוד לצד חבריהם ושכניהם היהודים. אנו זקוקים לתמיכתכם ולשיתוף הפעולה שלכם".