לא קל להיות להיות יהודי, ועוד יותר קשה להיות רווק יהודי בניכר: "קשה למצוא זוגיות, וכשמוסיפים את העובדה שהם צריכים להיות יהודים, זה כמעט בלתי אפשרי", מעידים רווקים ורווקות. "אפשר לתת 'דבר תורה' על הקושי למצוא בן זוג יהודי?" שואלת בחצי חיוך אחת מהם. "בניו יורק אתה בהחלט פוגש שוב ושוב את אותם רווקים... לצאת לדייט עם יהודי, מרגיש כמו לצאת לדייט עם קרוב משפחה, כי זה באמת ככה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רווק יהודי אמריקני ניצב מול שאלון שלעיתים קצת פחות מוכר למקבילו בישראל. "יש הרבה קריטריונים שבתור יהודי דתי אתה רוצה לברר, כמו, האם נשלח את הילדים שלנו לישיבה? הלימודים בישיבה עולים הרבה כסף", מספר אחד מהם, בסרטון לכבוד הוולנטיין דיי שהפיקה קרן משפחת רודרמן.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אז מה שואלים בדייט ראשון? למשל, "כמה כסף אתה מרוויח?" איפה מוצאים "שידך"? "אם אתה רוצה להכיר יהודייה אתה עובר לאפר ווסט סייד". ואם אתם חברים בקהילת הלהט"ב, ורוצים להביא לאמא בן או בת זוג שיודעים לחגוג "סדר", זה אפילו מסובך יותר: "עד לאחרונה הייתי חבר ב'מועדון הלקס', שהוא מעין אפליקציית היכרויות יהודית אקסקלוסיבית יותר", מספר אחד מהם. "אבל בכנות, הלהט"בים היהודים שנמצאים בכל אפליקציות הדייטים היהודיות, הם בדיוק אותם אנשים. יצאתי לדייט עם כל הומו יהודי שהסכים לדבר איתי בניו יורק, אז הייתי חייב לעבור ללוס אנג'לס. לא הייתה לי ברירה אחרת".
ומה עם ישראלים? "לצאת עם ישראלי יכול להיות מאתגר עבורי, אם המטרה שלו היא לחזור לישראל", אומרת אחת המרואיינות, וחברה מציין: "אני גאה לומר שלעולם לא אצא עם ישראלית, פשוט כי ישראלים מפחידים אותי. הם האנשים הכי מפחידים על כדור הארץ, וטוב שכך – ראיתם איפה הם נמצאים?"

"אנטישמיות בגריינדר קיימת"

חלק מהמרואיינים מבהירים כי לא ייצאו עם לא-יהודי מסיבות רבות. בין השאר, כי "ההבנה המשותפת על קיומה של האנטישמיות בעולם, זה משהו שאני לא אוכל לשתף עם מישהו לא יהודי. ככל שאת מתבגרת, וככל שאת מבינה מה המשמעות של לגדול בבית יהודי, את יכולה להעריך את זה יותר".
1 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון ליום האהבה
מתוך הסרטון ליום האהבה
מתוך הסרטון ליום האהבה
(באדיבות קרן משפחת רודרמן, חברת הפקה: WIWU Productions)
אך גם כאן, לא קלה הדרך הבין-מגזרית: "יצאתי עם מישהי שהייתה אורתודוכסית. מישהו שאל אותי: 'איך היה הדייט?' ועניתי: חשבתי שהיה טוב, אבל אז היא המציאה איזו מילה כדי לא לחבק אותי. לא היה לי מושג מה זה 'שומרת נגיעה'".
"בפרופיל שלי ב'גריינדר' יש אימוג'י של מגן דוד, כדי למשוך גברים יהודים לדייט", אומר אחד המרואיינים – ומודה כי ספג לא מעט הטרדות אנטישמיות. "אנטישמיות ב'גריינדר' קיימת".
שירה רודרמןשירה רודרמןצילום: איתי צבקר
בארצות הברית יהודים מהווים כ-2% מהאוכלוסייה הכללית, וכמיעוט שמנהל את חייו בחברת רוב, קשה יותר למצוא זוגיות יהודית. "את הסרטון הפקנו במטרה להעביר ידע – ולהציג את האתגרים והקשיים שאיתם מתמודדים יהודי ארצות הברית, כאלה שהקהל הישראלי לא בהכרח מודע אליהם", אומרים בקרן רודרמן, ומקווים "לחבר בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, כי כשמכירים אחד את השני, מתחברים".
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, מוסיפה כי "זוגיות, מערכות יחסים ואהבה זה דבר מורכב במציאות של היום, וקל וחומר כשמדובר במיעוט. אני מאמינה שהבנת חיי היומיום באתגרים המשותפים והייחודיים לכל קהילה, ייטיבו עם כולנו. כשמכירים – מתחברים".