סערה בקהילה היהודית הפרסית בארה"ב, בעקבות מסע הקהילות הנרחב של הרב הראשי של יהודי איראן, יהודה גרמי, ברחבי ארה"ב: השבוע פרסמנו כי רבה של יהדות איראן נכח בכנס השליחים השנתי הגדול של חב"ד בארה"ב, שם התקבל בכבוד השמור לסלבס – אך מדובר בחלק קטן בלבד ממסע שנמשך זה כבר חודש ימים ברחבי המדינה, כשהרב גרמי עובר מבית כנסת לבית כנסת, ממדינה למדינה, נפגש עם רבנים רבים וזוכה לכבוד רב.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
הרב גרמי במפגש עם האדמו"ר מסאטמר, החסידות שהיא סמל לאנטי-ציונות
הרב גרמי במפגש עם האדמו"ר מסאטמר, החסידות שהיא סמל לאנטי-ציונות
הרב גרמי במפגש עם האדמו"ר מסאטמר, החסידות שהיא סמל לאנטי-ציונות
(צילום: חיים טויטו)
הביקור הזה לא עובר חלק בגרונם של יהודים בארה"ב, המזכירים כי רבה של הקהילה הנמצאת בעלטה כמעט מתמדת, תחת השלטון האיראני, תקף בעבר את מדינת ישראל ואת הציונות, ואפילו ערך ביקור תנחומים בבית משפחתו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, לאחר חיסולו על ידי האמריקנים. "המשטר האיראני משתמש בו לתעמולה ומנצל אותו", אומר אלברט בסאל, אחד הפעילים המרכזיים בבית הכנסת המרכזי של יוצאי משהד. "לא היו צריכים להביא אותו לקהילה שלנו... שילך לדבר במסגד. למה לו לבוא לבית הכנסת שלנו?"
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב גרמי ביקר, בין השאר, בבתי כנסת בברלי-הילס וברחבי לוס-אנג'לס, במיאמי, בברוקלין ועוד – ריכוזים שחיים בהם יהודים רבים יוצאי איראן. בין הרבנים שבביתם התארח היה גם ‏האדמו"ר מסאטמר, הסמל של החסידויות האנטי-ציוניות, בקריית יואל שבניו-יורק. השיא היה, כאמור, בכנס "השלוחים" של חב"ד בברוקלין, שם זכה לחיבוק חם.
כפי שפורסם ב-ynet, גרמי סירב להתראיין לכלי התקשורת, ואולם למצלמות החב"דניקים סיפר כי הוא נרגש להיות בכנס לראשונה בחייו, וכי "באיראן הכול רגוע, שומרים תורה, שומרים מצוות, ברוך ה'". הוא נקרא לבמה, כובד ב"זימון" לכלל הרבנים בתום הגאלה – ובאופן כללי ריגש את אלפי הרבנים השליחים.

"זה יוצר בלגאן גדול בקהילה שלנו"

אלא שכאמור, לא כולם אוהבים את הכבוד שבו התקבל הרב. הקהילה הפרסית בארה"ב, הנחשבת לגדולה ומשפיעה, סוערת. בקהילת יוצאי משהד שבניו-יורק הוזמן הרב גרמי לשבת הקרובה, אך בתוך הקהילה הידועה כציונית מאוד, יש כעס רב על ההזמנה שלו. "יש פיצול בקהילה על רקע ההזמנה שלו לבית הכנסת", מספר בסאל. "אין לו שום דבר לספר לנו שאנחנו לא יודעים".
4 צפייה בגלריה
הרב גרמי בבברלי הילס, מרכז גדול של הקהילה היהודית הפרסית
הרב גרמי בבברלי הילס, מרכז גדול של הקהילה היהודית הפרסית
הרב גרמי בבברלי הילס, מרכז גדול של הקהילה היהודית הפרסית
(צילום: חיים טויטו)
פעיל אחר בקהילה הפרסית בארה"ב אמר כי הרב גרמי הגיע לארה"ב כמושתל של המשטר בטהרן. "זה תרגיל יחסי ציבור של האיראנים, שנלחמים בישראל במלחמה תודעתית", הוא אומר. "הרעיון הוא שיספר כמה החיים היהודיים באיראן טובים. זה יוצר בלגאן גדול בקהילה שלנו".
בעבר תקף הרב גרמי את ממשלת ישראל בריאיונות שהעניק לתקשורת האיראנית. "אנחנו יהודי איראן רוצים לשלוח את המסר הזה לציונים, ובראשם לנתניהו", אמר בריאיון לטלוויזיה הממלכתית של איראן, לרגל יום ירושלים. "אתם הציונים לא מייצגים את היהדות ולא מייצגים את העם היהודי. הציונים מייצגים רק רעיון של תנועה פוליטית, שרעיונותיה וערכיה נוגדים את הרעיונות והערכים של תורתנו הקדושה והדת היהודית".

ריאיונות קשים נגד ישראל

הרב גרמי מקפיד תמיד לבדל עצמו מהציונות. כזכור, לאחר חיסולו של קאסם סולימאני הגיע גרמי לביתו, וניחם את המשפחה. הקהילה היהודית האיראנית אף גינתה את החיסול, והביעה תקווה ש"ה' ייקום את דמו של סולימאני".
4 צפייה בגלריה
כובד ב"זימון": הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
כובד ב"זימון": הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
כובד ב"זימון": הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן, בכנס ה"שלוחים"
(צילום: חיים טויטו)
בריאיונות אחרים תקף הרב את ישראל, ואמר כי לממשלה הישראלית לא אכפת מענייני יהדות. "כל מה שהם נותנים כביכול לדתיים, זה במסגרת דיל פוליטי ולא בגלל גישה דתית. השלטון הוא פוליטי ולא דתי. בכל שנה מתקיימים מצעדי גאווה בישראל, ולא רק שאף אחד לא מתנגד, המדינה עצמה מתקצבת את זה, מכבדת את זה ומעודדת את זה".
גרמי מקפיד לומר שהיהודים באיראן נהנים מחופש דת מוחלט, אך הוא לא מזכיר את הקשיים והבעיות שמהם סובלים היהודים בקהילתו. הוא מעריך כי באיראן חיים בין 25-20 אלף יהודים, למרות שבישראל מעריכים שמספרם עומד על כעשרת-אלפים בלבד.
4 צפייה בגלריה
השלוחים מרחבי העולם רוקדים. הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
השלוחים מרחבי העולם רוקדים. הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
השלוחים מרחבי העולם רוקדים, ועמם הרב יהודה גרמי, רבה הראשי של איראן
(צילום: חיים טויטו)
הרב מנדי חיטריק, ראש איגוד הרבנים במדינות האסלאם ורב הקהילה האשכנזית בטורקיה, שליווה את ביקורו של הרב גרמי בארה"ב, אומר כי "הרב גרמי לא מדבר על פוליטיקה בכלל ולא מתעסק בה. כמו כל רב המטרה שלו היא חיזוק הקהילה שלו. ליהודי איראן יש הרבה בני משפחה וקשרי משפחה בארצות הברית, ומטבע הדברים הרב מאחד ומחבר בין אנשים ומשפחות, במיוחד בנושאי דת. מההתרשמות שלי, ראיתי רק כבוד והערכה שקיבל מהיהודים הפרסים שהוא פגש. אני לא ראיתי בזה מסע תעמולה, אלא מסע לחיזוק הקהילה היהודית".
פורסם לראשונה: 21:03, 02.11.21