החג הכי צעיר במדינה: לפני חמש שנים אושר החוק שנועד להטמיע בתודעה הציבורית את תרומתם של העולים לצמיחתה של ישראל. ב-11 באוקטובר יתכנסו ראשי המדינה ואנשי תרבות ורוח כדי לדון בשאלות שמציבה העלייה - בוועידת העלייה והקליטה של "ידיעות אחרונות", ynet ו"וסטי", בשיתוף משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית.
3 צפייה בגלריה
ישתתפו במשדר המיוחד
ישתתפו במשדר המיוחד
ישתתפו במשדר המיוחד
ישראל היא מדינה שנוסדה על ידי עולים ומתפתחת בזכותם. רעיון זה שימש כבסיס לאישור החוק לציון יום העלייה על ידי כנסת ישראל בשנת 2016. החוק קבע יום ציון שנתי כחג לאומי. בהסבר לחוק צוין כי יום זה מהווה מועד מיוחד שנועד "להכיר בחשיבותה של העלייה ותרומתם הרבה של העולים לצמיחתה של המדינה".
במהלך השנים השתלבו העולים בכל תחומי החיים של מדינת ישראל, אך הדרך הייתה רצופת מכשולים. אלו ענפים מצטיינים בקליטתם של העולים – ואיפה הם חווים את האתגרים הכי גדולים עד היום? האם עדיין קיימת "תקרת זכוכית" בתחומים מסוימים? אלו רק חלק מהשאלות שיעלו במהלך ועידת קבוצת "ידיעות אחרונות", ynet ו"וסטי", "עולים מכל הלב", לציון יום העלייה 2021.
אין עולה שלא זוכר את צעדיו הראשונים בארץ המובטחת. עבור רבים הפכה העלייה לאירוע מכונן, משנה חיים. את התאריך הזה מציינים כיום החג בחיק המשפחה, סופרים כל שנה כמו שעושים זוגות נשואים, ומספרים את סיפורם ברשתות החבריות.
מאז 2016, פעם בשנה מצטרפת מדינה שלמה לחגיגות, והופכת את האירועים הפרטיים האלה לנרטיב בעל חשיבות לאומית. ב-21 ביוני לפני חמש וחצי שנים אישרה כנסת ישראל מועד לציון יום העלייה – ז' בחשוון. השנה מצוין יום העלייה ב-13 באוקטובר.

איך מציינים את יום העלייה

יום העלייה נועד לציין רשמית את חשיבותה של העלייה לארץ ישראל, ואת תרומתם של העולים בהתפתחותה ובצמיחתה של מדינת ישראל. במועד עצמו נערכים טקסים חגיגיים במוסדות החינוך, משרדי הממשלה, בצה"ל ובכנסת ישראל. ראש הממשלה ונשיא המדינה מברכים בדרכים הרשמיות (וגם ברשתות החברתיות).

משמעות התאריך

יום העלייה מצוין ב-ז' בחשוון, אך תחילה הוצע תאריך אחר: י' בניסן, מועד חציית בני ישראל את נהר הירדן אל הארץ המובטחת. ואולם קרבתו של התאריך לחג הפסח, הפגרה בכנסת והחופשה במערכת החינוך הביאו להחלטה לציין את יום העלייה בתאריך ז' בחשוון, הסמוך לפרשת "לך לך" שבה מסופר על מתן הציווי האלוהי לאברהם ללכת לארץ ישראל.
העלייה לארץ ישראל שהתחילה במאה ה-19 ולא פסקה לרגע, ונמשכת עד היום הזה, כולל בתקופת הקורונה המאתגרת כאשר גבולות המדינה נסגרו.

העלייה החדשה

מיהם אותם אנשים שעוזבים הכול כדי להתחיל את חייהם מחדש בארץ ישראל? מה מניע אותם בקבלת ההחלטה – ואילו קשיים מצפים להם בדרך להגשמת החלום הציוני במלואו? על שאלות אלו יענו משתתפי הוועידה של קבוצת "ידיעות אחרונות" - "עולים מכל הלב", אשר תועבר בשידור חי ב-11 באוקטובר באתרי ynet ו"וסטי".
בוועידה ישתתפו נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, נפתלי בנט, שר הביטחון, בני גנץ, שר האוצר, אביגדור ליברמן, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, יעקב חגואל, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, רונן כהן, ומנכ"לית הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ'.

"העיקר שירגישו בבית"

"אנחנו ממשיכים בתנופת העלייה שהיא מנוע הצמיחה הלאומי, הכלכלי והחברתי הטוב ביותר לישראל", אומרת השרה תמנו שטה. "בשלוש השנים האחרונות עלו לישראל יותר מ-80 אלף עולים חדשים, מספר השווה לעיר גדולה. המשימה הלאומית שלי, של הממשלה ושל כל ישראל היא לדאוג לקליטתם הקלה, לשילובם בתעסוקה, להנגשת החינוך לילדים העולים והעיקר – לכך שירגישו כאן בבית".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה פנינה תמנו שטה
(צילום: נגה מלסה)
עוד הוסיפה השרה, "העולים החדשים הם גאוותנו, ואני מברכת על ועידת 'עולים מכל הלב' בשת"פ קבוצת 'ידיעות אחרונות'. בשבוע הקרוב נחשף לסיפורים יוצאי דופן, לאתגרים ולהצלחות רבות של העולים. בנוסף, נציין בשבוע הבא את שבוע העלייה ואני מתכוונת להניח על שולחן הממשלה מספר הצעות חוק חשובות. בין היתר, קידום קליטתם של רופאים ומהנדסים עולים".
לדבריה, "המשרד ממשיך להשקיע בתכניות רווחה מותאמות לקהילות העולים השונות, ונמשיך לקבל את פניהם של העולים הרבים בשמחה מרוסיה, מארה"ב, מצרפת, מאתיופיה, מהודו ומרחבי עולם".

"העולים הם נכס אסטרטגי של ישראל"

יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו״ר בפועל של הסוכנות היהודית, יעקב חגואל: ״מעולה לעולה כוחנו עולה. מאז פרוץ משבר הקורונה עלו לישראל עשרות-אלפי עולים חדשים מכל רחבי תבל, בסיוע מוקד העלייה שמפעילה הסוכנות היהודית, בתמיכת משרד העלייה והקליטה.
"מדינת ישראל מעולם לא סגרה את שעריה, וזרם העלייה נמשך בתקופה זו למרות ביטולי הטיסות והסגרים במדינות רבות בעולם. העולים הם נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, ועל כולנו מוטלת החובה לסייע להם להשתלב בהצלחה בחברה הישראלית״.
3 צפייה בגלריה
יעקב חגואל במפגש עם ילדי עולים במרכז הקליטה בית קנדה באשדוד
יעקב חגואל במפגש עם ילדי עולים במרכז הקליטה בית קנדה באשדוד
יעקב חגואל במפגש עם ילדי עולים במרכז הקליטה בית קנדה באשדוד
(צילום: אלי מנדלבאום)
עוד ישתתפו בוועידה נשים ואנשים שכולנו מכירים ויש להם סיפור עלייה מרתק - בהם נתן שרנסקי, יו"ר המכון לחקר אנטישמיות גלובלית ISGAP שר ויו"ר הסוכנות לשעבר, אלכס אברבוך, ‏אלוף ‏אירופה שלוש פעמים וסגן אלוף עולם בקפיצה במוט, פרופ' סיריל כהן, אימונולוג וחבר סגל באוניברסיטת בר אילן ונשיא הארגון הישראלי לחקר הסרטן ועוד.