מבצעי בלאק פריידיי (או "שווארצע פרייטאג", בשבילכם) הוציאו את הישראלים בהמוניהם לקניות ברשת, והסמיכות לחג האורים עשתה רק טוב לשוק הרוחש חנוכיות, נרות וסופגניות בצבעים שונים. קבלו את הגאדג'טים היהודיים שלא שיערום אבותינו המכבים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

החנוכייה הרב-תכליתית

מכירים את זה שאתם רוצים להדליק את החנוכייה ונגמר שמן הזית ואין שום פך שמן בסביבה? אז אתם מחליטים להדליק עם נרות שעווה, אבל מתברר שהחנוכייה שלכם לא מותאמת לזה. דורית קליין, אמנית שמעצבת מתנות לחגים ומוצרים המיועדים לשומרי מצוות ומסורת, מצאה פתרון לבעיה: בסטודיו שלה, "דורית יודאיקה", היא עיצבה חנוכייה שכוללת פטנט – יש בה מקום גם לכוסיות שמן בגדלים שונים, ואפשר גם לחבר כוסיות מתכת שמצורפות לחנוכייה ולהדליק נרות בבטחה. המחיר הוא כ-350 שקל, אבל לקראת חגים יהודיים כמו "שווארצע פרייטאג" (Black Friday) יש כמובן הנחה.
5 צפייה בגלריה
חנוכיית פטנט
חנוכיית פטנט
חנוכיית פטנט
(צילום: חן ברקוביץ, דורית יודאיקה)

זאת יצירת אומנות או חנוכייה?

בעיה נוספת היא שאחרי החג החנוכיות כבר לא שימושיות וגם תופסות נפח רב. אריק וייס הוא אמן ומעצב שגר ויוצר בכפר אדומים. "היצירות שלי נוגעות במספר מדיומים, כמו פיסול, צילום ומיצבים, ועד סדרות יודאיקה ופרשנות ויזואלית וחדשנית לעולם התוכן היהודי", הוא אומר.
5 צפייה בגלריה
החנוכייה המיוחדת שיצר האמן אריק וייס
החנוכייה המיוחדת שיצר האמן אריק וייס
"ממקום של צניעות למקום של אור זוהר". החנוכייה שיצר האמן אריק וייס
(צילום: יצחק טסלר)
לרגל חנוכה הוא יצר סדרת חנוכיות בשם "שדות של אש", עשויות מגושי אלומיניום צרים וכבדים להפליא. לאורך כל השנה אלה יצירות אומנות המונחות על רגליות עץ ומוצבות בסלון. לקראת ההדלקה, מניחים את החנוכייה על השולחן ומציבים עליה את כוסיות השמן. כמו כל יצירת אומנות, יש לזה תג מחיר של כ-3,500 שקלים.
"החנוכייה מעוצבת במעין מעגלים חשמליים, היוצרים חיבורים של קווים ואורות", מסביר האמן. "להבדיל מהחנוכיות שעולות לגובה, ב'שדות של אש' הן בנויות כמשטח והאור עולה מהן, ממקום נמוך למקום גבוה. ממקום של צניעות למקום של אור זוהר".

בזכות החנוכייה תרוויחו מדף

אשר הלפרט הוא נגר ממודיעין שמצא פטנט לאלה שרוצים להדליק חנוכייה על אדן החלון, אבל בצידו הפנימי. האפשרות המקובלת היא לערום בצורה בלתי בטיחותית חפצים ומעליהם להדליק את החנוכייה. לכן הוא עיצב בעצמו מדפי עץ שמתחברים למסילת האלומיניום של מסגרת החלון. כך החנוכייה תהיה יציבה ומוגנת, במחיר של כמה עשרות שקלים בלבד.
5 צפייה בגלריה
מדף פטנט לחנוכייה
מדף פטנט לחנוכייה
מדף פטנט לחנוכייה
(צילום: אשר הלפרט)

הספינג' של המלך

אסף וול וגיל סלוביק הם אנשי קריאייטיב וסטיריקנים שהקימו את אתר "זלמן אקספרס". מה שהחל כסאטירה ליודעי ח"ן מהמגזר הסרוג עם שלל גיגים פנימיים, הפך לסדרת מוצרים מעולם התוכן היהודי שכוללים, איך לא, מידה הגונה של הומור. לרגל החנוכה הם הוציאו חולצות ובגדי תינוק עם הכיתוב "במרוקו הייתי הספינג' של המלך", וספל להכנת נס קפה שעליו הכיתוב "נס חנוכה".
5 צפייה בגלריה
בגד תינוק
בגד תינוק
בגד תינוק עם קריצה
(צילום: זלמן אקספרס)

סביבון, ויש בו הכול

לא ברור איך לא חשבו על זה קודם: היישר מספרד וממקסיקו מגיעה לילדי ישראל פיניאטה בצורת סביבון, מלאה בממתקים. הילד מוציא אנרגיות בחבטות בסביבון הענק, עד שכל השפע נופל על ראשו. והריקותי לכם ברכה עד בלי די. ברשת הסטוק "דן דיל" מציעים גם סביבון ענק מקרטון שצריך לבנות ולצבוע, סביבון גדול שהוא קופת חיסכון ועוד.

הגיע הזמן למשחק חינוכי

כמדי חג, מציג ארגון "קרוב ללב" משחק וחינוכי חדש. לערכה של חנוכה קוראים "בזמן הזה", והיא כוללת חבילת קלפים שעליהם ציורים ומידע. השחקן צופה בקלף ומנסה לזכור את הציור והמידע המופיע עליו, ולאחר מכן הופכים את הקלף ואת שעון החול. בזמן שנותר עד שאחרון הגרגירים נופל, צריך לענות על שאלות כמו מה מייצגת הספרה 8 ביהדות ("את מה שמעל הטבע") או איך נפתח המרד של המכבים ("בקריאה - מי לה' אלי"). אגב, אם חשבתם שהתשובה היא "יאללה מכבי", כדאי לכם להיכנס לאתר של "קרוב ללב" ולהזמין את הערכה.
5 צפייה בגלריה
ערכת משחק של "קרוב ללב"
ערכת משחק של "קרוב ללב"
ערכת משחק של "קרוב ללב"
(צילום: יצחק טסלר)

אם קוראים לכם אמנון טיטינסקי

אם אתם רוצים לחסוך; אם נוסעים בחנוכה ומפחדים לקחת איתכם לדרך חנוכייה יקרה ומושקעת; אם קוראים לכם אמנון טיטינסקי: ב-500 בתי חב"ד בישראל מוכרים ערכה של חנוכיית פח פשוטה עם חבילות נרות תמורת כ-5 שקלים בלבד. כשהחב"דניקים מגיעים במהלך חנוכה לבתי עסק, מרכזים רפואיים או בתים של קשישים, הם מעניקים ללא תשלום ערכת חנוכה הכוללת חוץ מחנוכייה ונרות - גם "משחק רביעיות" לחנוכה, שירון וסופגנייה.

סיור חינמי בנווה צדק

ארגון רבני צהר משיק ללא תשלום סיור ייחודי בשכונת נווה צדק שבתל אביב לאורך החג, בשם "יהדותה של תל אביב בעבר ובהווה". הסיור אורך כ-50 דקות ונערך עצמאית, ללא מדריך וללא זמנים מוגדרים. צריך רק להיכנס לאתר צהר, לקבל קישור לנייד, ובנקודת ההתחלה להזין את הקוד, לחבר אוזניות לטלפון, לטייל ולהקשיב להדרכה.
מי שהפיקה את הסיור היא חברת אוצרות בע"מ. רועי מלכה, שחיבר את המסלול, מסביר: "כתיבת הסיור אפשרה לי לבחון את המתח הקיים בי בכל הנוגע למקומה של המסורת בחיי ובעיר שבה בחרתי לחיות. זהו סיפורה של עיר המתגבש עם כל צעד שפוסעים ועם כל מבנה שמביטים בו, המתחבר – דרך פסקול אישי – לסיפורו של אדם המחפש מקום".