קבלו כמה נתונים על היהדות הענקית שחיה מעבר לאוקיינוס: במדינת ניו-יורק מתגוררים כיום כ-1.7 מיליון יהודים, המרוכזים בעיקר בערים ובמחוזות הגדולים. בניו-יורק לבדה פועלות עשר פדרציות יהודיות, ובראשן פדרציית ניו-יורק (העיר) – שהיא הגדולה והמשמעותית ביותר בכל ארצות הברית. במדינה פועלים 12 מרכזים קהילתיים (שבעה ברחבי העיר ניו-יורק, והיתר בערים סקנקטדי, באפלו, טריטאון, רוקלנד ורוצ'סטר), ויותר מ-600 בתי כנסת של כלל הזרמים היהודיים: 314 אורתודוכסיים, 116 קונסרבטיביים, 102 רפורמיים ו-9 רקונסטרוקציוניסטיים, ועוד עשרות קהילות עצמאיות ומספר רב של מרכזי חב"ד פזורים ברחבי המדינה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

בפרק השלישי של סדרת הרשת "הפודי היהודי" שהפיקה קרן משפחת רודרמן (בבימויו של אור סיט) ומשודרת ב-ynet, מגיע אורי לייזרוביץ' לטעימה יהודית וישראלית מברוקלין. הוא נוחת במרכז החב"דניקי של העולם בעיצומן של חגיגות הפורים, וחווה חג שונה בתכלית מזה שהכיר בארץ. "אני חושב שזה הפורים הטוב ביותר שחוויתי", העיד לייזרוביץ'.

אחד מכל תשעה מתושבי העיר הוא יהודי

זה התחיל בקריאת מגילה בבית כנסת בקראון הייטס החב"דית, ואז בהכנות קולינריות ורוחניות לפורים בביתה של משפחה פרידמן, חסידי חב"ד. "אולי אנחנו נראים רעבים, אבל זה לא רק זה", אמר שלמה פרידמן. "אנחנו אוכלים משום שזאת מצווה".

אל שולחן החג הוגשו המאכלים היהודיים המסורתיים, "אלה שסבתא שלי הייתה מבשלת", לדברי ברכה, בעצמה כבר סבתא. מלך האוכל המסורתי, לפחות בביתה של משפחת פרידמן, הוא הקוגל – וגם לאוזני המן יש מקום מיוחד בפורים. בכל פעם כשברכה טועמת מהם, לדבריה, היא חושבת על סבתה, "שאפתה את אוזני המן הכי טעימות שיש. כשהתחתנתי ועזבתי את הבית, היא הייתה שולחת לי, בכל שנה בדואר, קופסה של אוזני המן שלה".
האוכלוסייה היהודית ברובעי העיר ניו-יורק לבדה מהווה כ-15% מכלל האוכלוסייה היהודית בארה"ב. ניו-יורק רבתי היא העיר עם ריכוז האוכלוסין היהודי הגדול ביותר בארצות הברית – והשני בעולם כולו, לאחר מטרופולין גוש דן. שיעורם של היהודים גבוה בקרב האוכלוסייה הכללית: אחד מכל תשעה מתושבי העיר הוא יהודי – וברובע ברוקלין, אחד מכל חמישה.
4 צפייה בגלריה
חגיגה יהודית בברוקלין
חגיגה יהודית בברוקלין
חגיגה יהודית בברוקלין
(מתוך הסדרה "הפודי היהודי", ביוזמתה והפקתה של קרן משפחת רודרמן)
למעשה, ברוקלין היא ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, וכמחצית מהיהודים החיים בה הם חרדים שמשתייכים לקשת הקבוצות של העולם החרדי. בשכונת קראון הייטס פועל מרכז חב"ד העולמי, ומתגוררים בה חסידי חב"ד רבים. שאר הקהילה החרדית מתגוררת בשכונות בורו פארק, ויליאמסבורג ופלטבוש, וניתן למצוא בהן מספר רב של בתי כנסת, מוסדות חינוך יהודיים לכל הגילים, ישיבות, מסעדות כשרות, חנויות יהודיות ומרכזים רפואיים.
קהילות חרדיות וחסידיות גדולות נוספות מתגוררות בפרוורי העיר ניו-יורק, כמו מונסי וניו-סקוור שבמחוז רוקלנד. קריית יואל (פאלם טרי) שלמעלה מ-90% מאוכלוסייתה הם דוברי יידיש, הפכה בשנת 2019 לעיר החרדית הראשונה בארצות הברית. היהודים שחיים בעיר ובפרוורים שבלונג איילנד ובצפון המדינה, וגם אלה המתגוררים במדינות הסמוכות לעיר ניו-יורק (בעיקר בניו-ג'רזי ובקונטיקט), בנו בה את מרכז חייהם המקצועיים והתרבותיים.

"אוהבים פה את האוכל הישראלי"

גם ישראלים רבים התבססו בעיר, ולייזרוביץ' פגש לשיחה את שף תומר בלכמן, הבעלים של מסעדת מיס-עדה (MISS ADA, תגלגלו את זה על הלשון) שהפכה לשם דבר בברוקלין. כבר 15 שנים שבלכמן נמצא בברוקלין, והוא מסביר כי האוכל הישראלי מתחבר לטרנד הבריאותי החביב על הניו-יורקרים.
4 צפייה בגלריה
חגיגה יהודית בברוקלין
חגיגה יהודית בברוקלין
אורי לייזרוביץ' טועם מברוקלין
(מתוך הסדרה "הפודי היהודי", ביוזמתה והפקתה של קרן משפחת רודרמן)
"האוכל הישראלי זה האוכל הכי בריא שכרגע אפשר לאכול, ואמריקנים – בעיקר בברוקלין, ניו-יורק – רוצים לאכול בריא", הוא אומר. "אוכל ישראלי זה אוכל מזרח-תיכוני עם הרבה ירקות, הרבה בישול על האש, אין כמעט נגיעות שמן, הרבה צבעים, הרבה טעמים ובריא".
"מיס-עדה נולדה אחרי 15 שנים של עבודה קשה", הוא מספר. לפני כן עבד תשע שנים במסעדות איטלקיות. "מה שאני יודע זה בישול איטלקי, שמגיע לי עם זיכרונות של מה שאכלתי בתור ילד בארץ", הוא אומר.
יהדות ניו-יורק הייתה ועודנה מרכז הכוח של יהדות ארה"ב, ורוב הארגונים היהודיים בחרו להקים בה את מטותיהם – מהליגה נגד השמצה והפדרציות היהודיות של צפון-אמריקה, ועד נשות הדסה, הג'וינט וארגון ידידי צה"ל בארצות הברית. הפדרציה היהודית של ניו-יורק משמשת ארגון גג לקהילה היהודית של העיר וסביבתה, והיא הגוף הפילנתרופי המקומי הגדול בעולם.
שירה רודרמן מנכ"לית קרן משפחת רודרמן שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמןצילום: נועם גלאי
בעיר ניו-יורק קיימים מוסדות אקדמיים גדולים שבהם אוכלוסייה משמעותית של סטודנטים יהודים, תוכניות לימוד במדעי היהדות, מרכזי הלל, בתי חב"ד ושליחים של הסוכנות היהודית. פועלים בה יותר משבעה מרכזים קהילתיים ומספר מרכזי תרבות יהודיים.
בהיותה המרכז היהודי הגדול בעולם מחוץ למדינת ישראל, ניתן למצוא בניו-יורק מספר רב של מוזיאונים, ארכיונים ואתרים היסטוריים המספרים את סיפורה העשיר של הקהילה היהודית בעיר, כמו גם את הסיפור היהודי האמריקני. במדינה קיימים מספר מוסדות אקדמיים גדולים נוספים, מלבד אלה שבניו-יורק, ווגם בהם יש אוכלוסייה משמעותית של סטודנטים יהודים.
פורסם לראשונה: 23:06, 02.08.22