בימים כתיקונם שמחת תורה הוא מהימים השמחים בלוח השנה היהודי, אבל מתקפת הפתע של חמאס נגד ישראל אתמול (שבת) הפכה את החג לסיוט. בדומה למלחמת יום הכיפורים שפרצה במהלך היום הקדוש, שוב מדינת ישראל הופתעה בעיצומו של חג. אירועי הקפות שניות ברחבי הארץ בוטלו בזה אחר זה, כולל בין השאר ההקפות השניות בתל אביב של ארגון "ראש יהודי" שעמדו במוקד מחלוקת בין העירייה למארגנים. מעתה, שמחת תורה יקבל משמעות נוספת, קשה ועצובה, כיום פרוץ המלחמה.
הרב הראשי דוד לאו מסר כי הוא "מחזק בשעות קשות אלו את ידי חיילי צה"ל, כוחות הביטחון וההצלה ואזרחי מדינת ישראל". כמו כן הוא קרא לכלל הציבור "להתאחד, להתפלל לשלומם של חיילי צה"ל, כוחות הביטחון והאזרחים החטופים ולרפואת הפצועים. כמובן חובה להישמע לכל הנחיות החירום מפי כוחות החירום ולשמור על החיים". הרב לאו קרא לציבור הרחב לקרוא את פרקי התהילים – כ', קכ"א, ק"ל.
2 צפייה בגלריה
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון
(צילום: Ahmad Gharabli / AFP)
עוד במהלך החג והשבת התפרסמה הודעה מטעמו של הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, שבה הוא מסר כי "במצב הזה חובה לשאת נשק ולהתארגן בהתאם, יש לשאת טלפונים ולהתעדכן. מדובר בפיקוח נפש לכל דבר. אנחנו ננצח. חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוהינו. ה' איתנו אל תיראום". רבים מהציבור הדתי יצאו ביממה האחרונה מבית הכנסת ישירות לצו 8, בעקבות גיוס המילואים הנרחב.

הרב החרדי שקרא לגיוס בני הישיבות

לא רק הלימודים במערכת החינוך הארצית בוטלו בעקבות המצב הביטחוני, אלא גם הלימודים בתלמודי התורה החרדיים. רבנים בכירים במגזר החרדי-ליטאי, ובראשם הרב דב לנדו, הנחו להקדים את תחילת "זמן חורף" בישיבות וללמוד תורה למען הצלת עם ישראל.
2 צפייה בגלריה
רכב של מחבלים בשדרות
רכב של מחבלים בשדרות
כלי רכב שבו השתמשו מחבלים בשדרות
(צילום: Oren Ziv / AFP)
הרב החרדי רפאל קרויזר, ראש בית המדרש לתורה והלכה "למען דעת", פרסם ברשת החברתית פוסט לא שגרתי שבו כתב: "זה הזמן לומר את האמת. אחיי אהוביי בני הישיבות היקרים, לצערנו הגדול לא נוכל להמשיך ולהפטיר כאשתקד. ביום שמחת תורה, נפל דבר בישראל, וכל מי שיש לו לב מרגיש לא יכול לעמוד מנגד. הפער בין הרוקדים ומפזזים בכל עוז בבתי המדרשות, ובין המחרפים נפשם למות במלחמה ובהצלת הכלל, הוא דבר שאין הדעת סובלתו".
עוד הוא כתב כי "זה העם שלנו, זה אנחנו, ומוטל עלינו להיות שם בפועל ממש במסירות נפש... אלפי בחורי ישיבות הגודשים הופעות של הזמר נפתלי קמפה או מתגייסים להצלחת רשימה פוליטית בבחירות לעירייה, חייבים! – מוסרית, ערכית, רוחנית ותורנית – להתייצב למען עמנו ולשאת במשא העם בכתף. לומדי התורה ועמליה בכל כוחם ומשימים לילות כימים להגות בתורה, חזקו ואמצו למען עמנו. עשרות אלפי הישיבישערס צריכים לדרוש מההנהגה שלהם, רבניהם וראשי הישיבות, שהם רוצים, חפצים ומשתוקקים לשאת במשא העם ולהיות חלק מהמגינים על ארצם ומולדתם כנגד בני עוולה הקמים עלינו לכלותנו.
"נצטווינו 'לא תעמוד על דם רעך' וכמו שכתב הרמב"ם בפרק א' מהלכות רוצח: 'כל היכול להציל ולא הציל עובר על לא תעמוד על דם רעך'. ומי שהקדוש ברוך הוא נתן לו כישרונות להבין במחשבים או כישרונות אחרים שיכולים לסייע לעם ישראל, הרי הוא מחויב בזה ללמד עצמו להוציא יכולותיו מן הכוח אל הפועל ולסייע בפועל ממש לעומדים בעוז על משמר ארצם, ולהציל עצמנו, משפחותינו ועמנו".