שלילת ההיתרים בוטלה: בית המשפט העליון דן הבוקר (יום ו') בערעור של עמותת "ראש יהודי" על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, בעניין שלילת ההיתרים של העמותה לקיום אירוע "הקפות שניות" במוצאי החג בכיכר דיזנגוף בעיר.
במהלך הדיון שופטי העליון מתחו ביקורת על עיריית תל אביב, ביקשו מהצדדים להתפשר ולהגיע להסכמות - ודקות לאחר מכן הודיעו נציגי העירייה כי הם מסכימים לפשרה: "הקפות שניות" יתקיימו מחר בכיכר דיזנגוף מהשעה 21:30, ללא מחיצות כלשהן.

מייצג העירייה בדיון טען קודם לכן כי זהו אירוע ש"עלול להתלקח". השופט אלכס שטיין ביקש להעמידו במקומו ואמר: "זה לא בסמכותכם לקבוע", ברומזו לכך שמדובר בעניין למשטרה.
הדיון עסק בין היתר בנושא סמכויותיה של העירייה לאשר התכנסות, ללא הצבת במה למשל. השופט שטיין שאל: "אז משפחה עם שולחן פיקניק וילדים שרצים סביבו בחוף הצוק, גם צריכה לבקש מכם אישור?".
השופטים שאלו את עורכי הדין אם הם מעוניינים להציב דבר מה בכיכר עבור ההקפות כמחיצה או בימה, והנציגים השיבו בשלילה: "זה יהיה וולונטרי, שכל מי שרוצה יכול להצטרף".
3 צפייה בגלריה
דיון עמותת ראש יהודי מול עיריית תל אביב בבית המשפט העליון
דיון עמותת ראש יהודי מול עיריית תל אביב בבית המשפט העליון
יו"ר עמותת "ראש יהודי" ישראל זעירא, היום בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
דיון עמותת ראש יהודי מול עיריית תל אביב בבית המשפט העליון
דיון עמותת ראש יהודי מול עיריית תל אביב בבית המשפט העליון
נציגי העירייה בדיון
(צילום: עמית שאבי)
הדיון היום נערך אחרי שבית המשפט המחוזי דחה את עתירת "ראש יהודי" נגד העירייה בנושא ביטול ההיתרים שניתנו לארגון להקמת סוכה וקיום הקפות שניות באזור כיכר דיזנגוף. נושא הסוכה לא נידון בעליון. ההיתרים בוטלו לאחר שבערב יום הכיפורים התפתחו עימותים בין תושבים לאנשי העמותה, שניסו לקיים בכיכר תפילה עם חציצה בין גברים לנשים, למרות החלטת בית המשפט העליון בנושא.
המחוזי קבע כי אינו מחליף את שיקול דעתה של העירייה, ודחה את הטענה של העמותה לשיקולים זרים בשלילת ההיתר. נקבע כי "ראש יהודי" הפרה את תנאי ההיתר של העירייה ביום כיפור כשהפעילה ללא היתר במה שיצרה חציצה והיוותה בפועל הפרדה מגדרית.
עו"ד אורי פז ואפרים דמרי, המייצגים את "ראש יהודי", הציגו היום בעליון לשופטים תמונות מכיכר דיזנגוף טרם התפילה ביום כיפור על מנת להראות שלא הייתה הפרדה - וטענו כי דגלים בגובה של יותר משני מטרים אינם מחיצה.
הדיון נפסק לכמה שניות כשצעקות ובכי של אישה נשמעו מחוץ לאולם. "זה אירוע אנטישמי שקורע את הלב", היא אמרה. עורך הדין דמרי קפץ על המציאה ואמר לשופטים: "אתם רואים כמה הנושא כואב? זה תיק שכל כך קשה לי". גם חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד שהגיעה לדיון התפרצה בצעקות, במהלך טיעוניו של עורך הדין המייצג את העירייה. "אז אולי תתנו כבר לעשות הקפות שניות תוותרו על זה ובא לציון גואל", אמרה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אורי פז ישראל זעירא עו"ד אפרים דמרי
עו"ד אורי פז ישראל זעירא עו"ד אפרים דמרי
ישראל זעירא (באמצע), לצד עורכי הדין אורי פז ואפרים דמרי
(צילום: גיל יוחנן)
אחרי קבלת הפשרה, הודו גורמים בעירייה: "לא רצינו להתפשר, אבל בית המשפט רמז לנו בבירור שאם לא נאשר זאת תהיה הפסיקה שלהם". הם בירכו עם זאת על כך שבית המשפט שוב עמד על כך שאסורה הפרדה מגדרית במרחב הציבורי.
יו"ר "ראש יהודי", ישראל זעירא, מתח ביקורת על איסור הצבת המחיצות כ"החלטה שמדירה נשים, שיאלצו לוותר על הריקודים". הוא ציין: "אנחנו ניצור אלטרנטיבה לנשים שמעוניינות לרקוד לבדן בבית הכנסת בבר כוכבא". במקביל, עו"ד אורי פז, שייצג את עמותת "ראש יהודי", אמר לאחר הדיון כי "יש שופטים בירושלים. בעליון הבהירו לעירייה שאין לה שום סמכות להתיר או למנוע תהלוכות או כינוסים של ארגונים שונים ברחבי העיר, והעירייה התקפלה".
בעיריית תל אביב אמרו כי ראש העיר רון חולדאי יתקשר למפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, ויבקש תגבור כוחות לקראת האירוע, שיתרחש כמעט במקביל לאירועי המחאה השבועיים. גורמים בעירייה הדגישו: "זה לא הסיבוב האחרון שלנו עם ראש יהודי, יש לנו עוד כעס על הארגון וההתנהלות שלו".
בתגובה רשמית אמר חולדאי: "העירייה נענתה לבקשת בית המשפט העליון, אשר ברוח הימים ועל רקע האווירה הציבורית המתוחה, לחץ לאפשר לקיים אירוע הקפות שניות על ידי ארגון ראש יהודי בכיכר דיזנגוף. בית המשפט הבהיר לארגון שלא תהיה הפרדה מגדרית באירוע, ובכדי להפחית את הסיכוי לפרובוקציות הנחה לקיים את האירוע בשעה מאוחרת מהרגיל. גם כאשר בית המשפט אינו בעמדתי - אני מכבד אותו".
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) התייחס גם הוא לדברי השופטים ואמר: "מלכתחילה סירוב עיריית תל אביב לקיום הקפות בכיכר דיזנגוף הדיף ניחוחות של נקמנות מעורבת בשיקולים זרים של הבחירות המתקרבות. טוב ששופטי בית המשפט העליון העמידו את העירייה במקום".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה