אין זו הפעם הראשונה שקבר יוסף נופל קורבן לוונדליזם על רקע לאומני, ובעבר גבה המקום את חייהם של ישראלים, אבל האתר העתיק לא הפסיק להיות מושא לתפילות ולאמונה גם בימים הקשים ביותר – ומוקד למחלוקת אמונית ולשליטה, אף שעבור המוסלמים מוטלת קדושתו במחלוקת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חסידי ברסלב נוהרים למקום בחירוף נפש (אמיתי). נחמן (נחי) וייס (33) מתעד את המקום זה כבר 19 שנים בקירוב, ובריאיון שהעניק ל-ynet, הסביר כי יוסף הצדיק הוא דמות חשובה מאוד בתורת רבי נחמן בגלל "שמירת הברית", יסוד חשוב בחסידות שהביאה לעולם את "תיקון הברית" של רבי נחמן. יוסף הצדיק, כזכור בסיפור המקראי, לא התפתה אחר אשת פוטיפר.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בשנים האחרונות מאפשר צה"ל, בתיאום עם המשטרה הפלסטינית, תפילה בקבר יוסף פעם בחודש, בנסיעה שמאובטחת היטב. "זה קורה תמיד לקראת חצות הלילה", סיפר וייס. "הג'יפ הראשון של הצבא מגיע, והשוטרים הפלסטינים מתמקמים במרחק של שני רחובות. כשצה"ל והמתפללים עוזבים, הפלסטינים חוזרים לאבטח את הקבר עם ג'יפים ושוטרים 24 שעות ביממה. השבאב תמיד מחכה לפרוץ ולהשחית את המקום, ולכן חייבים חפיפה מדויקת, בטווח של שניות".

לא עוד "קבר שיח'"

קבר יוסף שבעיר שכם נמצא למרגלות השער המזרחי של העיר הקדומה בשומרון. לפי המסורת היהודית (וההיסטוריה בכלל), מדובר באתר שיש עליו רצף נדיר של עדויות היסטוריות מימי התנ"ך ועד היום. הקבר מוזכר לראשונה בספר בראשית (ל"ג, י"ח-כ'), כמקום שנקנה בידי יעקב אבינו, אבי יוסף: "ויבוא יעקב שלם עיר שכם בארץ כנען, בבאו מפדן ארם ויחן את פני העיר. ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אוהלו מיד בני חמור אבי שכם, במאה קשיטה. ויצב שם מזבח".
3 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב בתפילה על קבר יוסף. חנוכה תשס''ג דצמבר 2002
חסידי ברסלב בתפילה על קבר יוסף. חנוכה תשס''ג דצמבר 2002
חסידי ברסלב בתפילה על קבר יוסף. חנוכה תשס''ג, דצמבר 2002
(צילום: נחמן וייס ושלמה טובול)
יוסף שכיהן כשליט מצרים נקבר בשכם, בחלקת אדמה שרכש אביו בכסף מלא מחמור, אביו של שכם, שעל שמו קרוי היישוב. החוקר ד"ר יואל אליצור ציין בעבר כי באופן חריג, האירוע הזה תועד לא רק בתורה ובספר יהושע, אלא אפילו בברית החדשה, ובניגוד לקברי צדיקים רבים שלגביהם נטען כי הם "קברי שיח'ים" – קיים תיעוד מסודר וארוך שנים לגבי מיקומו של קבר יוסף, בדרום-מזרחה של שכם.
כאשר מלך אשור מגרש עשרה מתוך 12 שבטי ישראל – השבטים האבודים שגלו – הוא מביא לארץ את הכותים (שאותם מחשיבים ההיסטוריונים לשומרנים של ימינו) – והם ששומרים על המקום לאורך השנים, ממקום מושבם בקריית לוזה, הסמוכה לשכם וליישוב ברכה. השומרנים למעשה אחראים על שמירת הרצף ההיסטורי של תולדות קבר יוסף מימי בית ראשון.

תיעוד רצוף של מאות שנים

המוסלמים מצידם מעריצים את יוסף, אך על פי המסורת המוסלמית, הם העבירו את עצמות יוסף בסמוך למערת המכפלה שבחברון, מה שהפחית את חשיבות האתר בשכם עבורם – הגם שהמקום שימש כבית תפילה מוסלמי על ידי צאצאיו של השיח' יוסוף דאוקאת. במהלך השנים האחרונות הוצבה במקום משפחה פלסטינית ששמרה על האתר, וקיבלה כספים מהתיירות במקום.
3 צפייה בגלריה
וייס בקבר יוסף. חורף 2003
וייס בקבר יוסף. חורף 2003
וייס בקבר יוסף. חורף 2003
(צילום: נחמן וייס ושלמה טובול)
בין מתעדי קבר יוסף, נמצא גם "הנוסע האלמוני מבורדו", מראשוני כותבי ספרי המסעות בארץ ישראל, שעבר במקום בשנת 333 לספירה. בספרו הוא כותב כי "בתחתית (הר גריזים הסמוך לשכם) יש מקום שנקרא שכים, שם מצוי קברו של יוסף בחלקת האדמה אשר אביו יעקב הוריש לו".
גם בספרו "אלה מסעות" של מגלה הארצות היהודי, בנימין מטודלה (המאה ה-12), נכתב: "והנה בשכם קבורת יוסף הצדיק ועליו ב' עמודי שיש א' לראשו וא' לרגליו וחומת אבנים נמוכה סביב הקבר". המבנה בעל הכיפה שמעל הקבר הוא חדש יחסית, מהמאה ה-19. צילומים משנת 1905 מתעדים את קבר יוסף בלי החומה ההיקפית, ולמעשה מה שרואים היום זו בנייה מאוחרת יחסית, אחרי שהמקום נבנה בשלבים. המצבות עצמן הן מתקופה קדומה, אך לא ידוע ממתי.

"איזה עם היה מרשה דבר כזה"

בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, שבו יהודים להתפלל במקום, וב-1982 נוסדה ישיבת "עוד יוסף חי", בידי אנשי היישוב אלון מורה. הישיבה פעלה עד שנת 2000. כשאהוד ברק כיהן כראש ממשלה, הוא החליט אחרי אירועי מדחת יוסף, שוטר מג"ב שנהרג במקום, לעזוב את האתר. בעקבות כך הסתערו תושבי שכם על המתחם, השחיתו אותו והעלו אותו באש. למעשה, משנת 2000 עד 2002 לא דרכה רגל יהודית בקבר יוסף.
3 צפייה בגלריה
משמאל בן יוסף לבנת ב מסע אל קבר יוסף
משמאל בן יוסף לבנת ב מסע אל קבר יוסף
משמאל: בן יוסף לבנת ז"ל, במסע אל קבר יוסף
(צילום: עקיבא נוביק)
לאחר מבצע "חומת מגן" חידשה הממשלה את הביקורים במקום, לפי הנוהל של ביקור פעם בחודש, בלילה. בשנת 2009 חידשו צה"ל עם המועצה האזורית שומרון את המקום, אבל שר הביטחון באותה תקופה, אהוד ברק, שם את המשטרה הפלסטינית במקום, כשומרת האתר.
כעבור שנתיים נרצח במקום בן יוסף לבנת (אחיינה של מי שהייתה אז שרה בממשלה, לימור לבנת). קבר יוסף הוצת גם לפני שבע שנים, כאשר פלסטינים יידו בקבוקי תבערה למתחם הקבר. הפורעים נהדפו אז על ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים. המועצה האזורית שומרון תיקנה את הנזק שנגרם באותה הצתה ושיפצה את המתחם.
הלילה (בין שבת לראשון) התפרעו כ-100 פלסטינים בקבר יוסף שבשכם. הם שברו את המצבה שעל הקבר, הציתו חדרים במתחם והסבו נזקים רבים נוספים. בני קצובר, מי שכיהן בעבר כראש המועצה, אומר היום ל-ynet כי "זה מעורר צמרמורת קשה. משליכים את יוסף שוב לבור. איזה עם היה מתייחס ככה לזכרו של אחד ממייסדיו. זה כל פעם חונק עוד יותר. איזה עם היה מרשה דבר כזה? זה כבר לא עניין של ימין או שמאל".