מאז אפריל 2022, אז הורשע שגריר ארגנטינה האחרון בישראל בשחיתות והתפטר, לא היה התפקיד מאויש. כעת, בארגנטינה מדווחים כי הנשיא הנכנס, חאבייר מיליי, החליט למנות לתפקיד את הרב שלו, הרב שמעון אקסל ואחניש.
משרד החוץ טרם קיבל הודעה רשמית על המינוי, אך בישראל כבר החלו לבדוק אם לרב ואחניש יש גם אזרחות ישראלית. אם כן, הוא יצטרך לוותר עליה אם יקבל את התפקיד. לרב, יש לציין, אין כל ניסיון דיפלומטי.
2 צפייה בגלריה
הרב שמואל אקסל ואחניש, המיועד לתפקיד שגריר ארגנטינה בישראל
הרב שמואל אקסל ואחניש, המיועד לתפקיד שגריר ארגנטינה בישראל
הרב שמעון אקסל ואחניש, המיועד לתפקיד שגריר ארגנטינה בישראל
(צילום: מתוך X)
הרב, דובר עברית רהוטה וחבר מוכר בקהילת יהודי מרוקו בארגנטינה, הוא זה שהכיר למיליי את היהדות ו"הדביק אותו בחיידק". בעקבות שיעורי התורה של ואחניש, מיליי נשמע מצטט בנאומיו פסוקים מהתנ"ך, ובטקס ההשבעה שלו דיבר על חנוכה וגבורת המכבים. בעבר אף סיפר כי רצה להתגייר, אך נמנע מלעשות זאת כדי שיוכל לנהל את ארגנטינה גם בשבת.
הרב ואחניש עצמו השתתף בטקס ההשבעה של מיליי, ולאחר שציטט מהתנ"ך אמר: "אדוני הנשיא, ביקשו ממני לברך אותך, אבל אני לא זה שיברך, כי אנחנו בני אדם שנבראים בצלם ובדמות. לכן, הדבר היחיד שאני הולך לעשות הוא לבקש מאלוהים שיעניק לך את מה שביקשת: חוכמה, מתינות ואומץ". מיליי התרגש מאוד והזיל דמעה למשמע הברכה של רבו, שהועברה בשידור חי בכל ערוצי הטלוויזיה בארגנטינה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ביום השבעתו
(צילום: Pablo Porciuncula / AFP)
אל הטקס הגיע גם שר החוץ אלי כהן עם משלחת של משפחות חטופים בעלי אזרחות ארגנטינאית, ובפגישה איתם העביר מיליי מסר פרו-ישראלי מובהק: "אני רוצה להדגיש את הסולידריות המוחלטת שלנו עם העם בישראל בעקבות מעשי הטרור שביצע ארגון הטרור חמאס. אנו מגנים אותם בצורה חדה וברורה. אני תומך בזכותה המלאה של ישראל להגן על עצמה מפני אותן התקפות טרור. נוסף על כך אנו בוחנים את האפשרויות בהכרזה על חמאס כארגון טרור בארגנטינה".
במהלך הפגישה ענד הנשיא הנבחר על צווארו את דיסקית המתכת עם הכיתוב "הלב שלנו שבוי בעזה". בחדר האספות של מיליי בלטה תמונתו של הרבי מלובביץ', שאותה תלה בשבוע שעבר, לאחר שביקר בקברו של אדמו"ר חב"ד האחרון בניו יורק.
לפי ההערכות, מיליי – שהצהיר לפני הבחירות שאם ינצח נסיעתו המדינית הראשונה תהיה לישראל – מבקש במינוי של ואחניש להעביר מסר שלפיו חיזוק היחסים עם ישראל נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלו, וכי הוא מתכוון לממש את הבטחת הבחירות שלו: להעביר את שגרירות ארגנטינה מתל אביב לירושלים. עם זאת, בישראל מעריכים שזה לא יקרה כל כך מהר, מאחר שמיליי צריך כרגע להתרכז בשיקום הכלכלה במדינתו וביצירת קואליציות.