תשעה באב במסורת היהודית הוא היום שבו חרבו שני בתי המקדש. חז"ל קבעו ביום זה צום כדי לבטא את האבל הכבד על האירוע – וכדי לעורר את עם ישראל לתשובה מתוך הבנה שאותן נסיבות שגרמו אז לחורבן, שרירות וקיימות גם היום וגורמות לקלקולים רבים בתוכנו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפי המסורת, חמישה אירועים קשים אירעו לאבותינו בתשעה באב: הראשון שבהם מבחינה כרונולוגית הוא חטא המרגלים במדבר, שבעקבותיו נדחתה כניסת עם ישראל לארץ במשך ארבעים שנה; בהמשך, שני בתי המקדש ששכנו בירושלים הוחרבו, בידי הבבלים ואחר כך הרומאים, באותו תאריך; ט' באב מוזכר גם כיום שבו נלכדה העיר ביתר בתקופת מרד בר כוכבא, וכיום שבו נחרשה ירושלים לקראת הקמתה של עיר רומית במקומה.
4 צפייה בגלריה
תשעה באב בכותל
תשעה באב בכותל
מתפללים בכותל בערב תשעה באב
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

לפי ההלכה, כל יהודי חייב להתענות ביום זה בחמשת העינויים – להימנע מאכילה, שתייה, רחיצה, סיכה, יחסי אישות ונעילת נעלי עור. מלבד עינויים אלה נהגו להחמיר גם במנהגי אבלות: אין יושבים על כיסא עד חצות היום, אין מברכים ב"שלום", אין עוסקים בדברים בטלים המסיחים את הדעת מן האבלות, ואין עושים מלאכה שאינה חיונית עד חצות היום.
אין לומדים תורה ביום זה אלא בנושאים הקשורים לחורבן, כמו מגילת איכה או מדרשי החורבן, או בנושאים הקשורים לסבל האנושי כמו ספר איוב. נוהגים להחמיר במנהגי האבלות של תשעת הימים – הימנעות מאכילת בשר ומשתיית יין – עד חצות היום הבא (י' באב).

חולים שרופא אוסר עליהם לצום אינם רשאים להחמיר על עצמם. מי שיכול לצום אבל צריך ליטול תרופות, יבלע אותן כדרכו. אם לבליעת התרופה יש צורך במים – ישתדל להשתמש בכמות קטנה (פחות מרביעית).
אישה עד שלושים ימים לאחר הלידה – פטורה מלצום, לכל הדעות. מי שילדה בתוך 24 חודשים, ויש לה חולשה, יכולה לאכול ולשתות בצום של שנה זו. ילדים מתחת לגיל מצוות אינם חייבים לצום, ואין מחנכים לצום למספר שעות כשם שמחנכים ביום הכיפורים.

בספרי הקינות יש פיוטים רבים, צריך לומר את כולם?

יש נוהגים לקרוא את מגילת "איכה" מתוך מגילה כשרה. במקרה זה מברכים לפני הקריאה "על מקרא מגילה".
4 צפייה בגלריה
קינות בכותל
קינות בכותל
קינות בכותל
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
בספרי הקינות מצויות קינות רבות שחוברו במשך הדורות. חלקן הגדול בשפה פיוטית קשה, שגם לדוברי עברית רהוטה קשה להבינה. יש מקום לקצר באמירת הקינות כדי להרבות בכוונה. במקומות רבים יש רשימה של קינות נבחרות, וכן מוסיפים קינות שחוברו לזכר קורבנות השואה.

אישה בהיריון חייבת בצום?

שאלה: אני מתחילה את החודש התשיעי להריוני, ורציתי לשאול אם עליי לצום את צום תשעה באב (אהיה אז בשבוע ה-40 להיריון).
צום ט' באב חמור יותר משאר הצומות (י"ז בתמוז, עשרה בטבת, צום גדליה ותענית אסתר); הצום מתחיל כבר מהערב, ושאר הצומות – רק בבוקר; בתשעה באב אסורים בחמישה דברים – אכילה ושתייה, רחצה, נעילת נעלי עור, סיכה בשמנים ויחסי אישות, לעומת זאת שאר הצומות אסורים רק באכילה ושתייה.
בדברים אלה דומה תשעה באב ליום הכיפורים בחומרת הצום. אולם יש הבדל ביניהם: צום יום הכיפורים הוא מן התורה, לעומת צום תשעה באב, שהוא תקנה של הנביאים וחכמים. מעבר לכך מאמינים ומקווים שצום זה יתבטל בזמן שייבנה בית המקדש, וכפי שכבר היה בימי הבית השני.
4 צפייה בגלריה
תשעה באב בכותל
תשעה באב בכותל
במסורת היהודית מאמינים ומקווים שהצום יתבטל לעתיד לבוא
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
הבדל זה גם מביא להתייחסות אחרת בחומרת הצומות, כלומר הקלות מרובות יותר בשעת הצורך. בשולחן ערוך נפסק: "עוברות ומיניקות מתענות בט' באב כדרך שמתענות ומשלימות ביום כיפור" (שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנד, ה). עם זאת, רבים הפוסקים האחרונים הטוענים שבימינו האנשים והנשים חלשים יותר מאשר בימים קדומים והצום עלול להזיק לנשים או לעובר, ופוטרים אותן מלצום.

ומה לגבי אישה מיניקה?

בדרך כלל קשה לי מאוד בצומות. הפעם אצטרך להיניק תינוק בן חודשיים היונק כל שלוש שעות בערך. מה הדין?
ההלכה מחייבת נשים מיניקות לצום רק ביום הכיפורים ובתשעה באב. ובכל זאת, יש הבדל ביניהם. צום יום הכיפורים הוא מן התורה, וצום תשעה באב הוא מדרבנן, ולכן בשעת צורך מקילים בו הרבה יותר.
הבעיה העיקרית של צום מיניקות הוא לפעמים חוסר חלב לתינוק, בעיקר אחרי יום הצום. בעיה זו אפשר לפתור על ידי הכנת חלב אם (באמצעות שאיבה) מראש והנחתו במקרר. בתשעה באב, שאיסורו מדרבנן, ניתן להקל בשעת הצורך. הדבר נכון בעיקר אם ההנקה היא מלאה.
4 צפייה בגלריה
תפילה בכותל המערבי בתשעה באב
תפילה בכותל המערבי בתשעה באב
חיילים פטורים מלצום, אם הצום יכול לפגוע בפעולות מבצעיות שהם אמורים לבצע
(צילום: רפי קוץ)

מה לגבי חיילים בפעילות מבצעית?

חיילים שהצום יכול לפגוע בפעולות מבצעיות שהם אמורים לבצע, פטורים מלצום, ויכולים ללכת בנעליים רגילות לצורך פעילות מבצעית.
פורסם לראשונה: 15:43, 17.07.23