בהמדאן שבאיראן או בברעם שבגליל העליון – היכן נקברו אסתר המלכה ומרדכי היהודי? נושא שנוי במחלוקת זה עולה מדי פורים על סדר היום. אז איפה באמת נקברו גיבורי המגילה? ומי העלה את עצמותיהם לישראל, במקרה שהם אכן נטמנו כאן בארץ?
מקום קבורתם של אסתר ומרדכי אינו מתואר בתנ"ך, אך יש שתי גרסאות מרכזיות שסותרות זו את זו לגבי המיקום המדויק. על פי המסורת הראשונה, שבה דוגלים יהודי איראן, מקום קבורתם של שני גיבורי המגילה נמצא בעיר המדאן בצפון-מערב איראן. קבר מרדכי ואסתר בהמדאן נזכר לראשונה בכתבי בנימין מטודלה (1170 לערך). על פי המסורת הזו, אסתר המלכה ומרדכי היהודי נקברו במערת קבורה עתיקה שבה שתי מצבות עץ גדולות המכוסות בפרוכות, ולידה תלוי שלט שעליו כתוב "מאוזוליאום מרדכי ואסתר" – אתר שמשמש כמקום עלייה לרגל עבור מקצת מיהודי איראן.
5 צפייה בגלריה
חדר הקבורה של מרדכי היהודי ואסתר המלכה
חדר הקבורה של מרדכי היהודי ואסתר המלכה
חדר הקבורה במתחם קבר מרדכי ואסתר בהמדאן, איראן
(צילום: Damon Lynch, Shutterstock)
5 צפייה בגלריה
המאוזוליאום בהמדאן שבאיראן
המאוזוליאום בהמדאן שבאיראן
המאוזוליאום בהמדאן. "הגיוני שהם נקברו שם"
(צילום: Philippe Chavin, ויקיפדיה)
לפי המסורת הזו, לאחר מותו של אחשוורוש וניסיונות תומכי המן להרוג את אסתר ומרדכי, השניים נמלטו להמדאן, עיר שבה פעלה קהילה יהודית גדולה, ושם מצאו את מותם. המצבה הימנית היא של אסתר, השמאלית של מרדכי וביניהן ניצבת אבן המכסה בור עמוק, שעל פי אחת המסורות מוביל לירושלים.
לפי מסורת אחרת, מרדכי ואסתר קבורים ליד ברעם בגליל העליון, לאחר שעצמותיהם הועלו לארץ ישראל על ידי כורש, והוא קבר אותן שם. מנחם החברוני (1215 לערך) ציין במהלך ביקורו בגליל את האתר הזה כמקום הקבורה של מרדכי ואסתר, בדומה לעולי רגל מאוחרים יותר שהזכירו את האתר וציינו כי נערכו בו הילולות מיוחדות בשושן פורים. במקום הוצב לוח אבן שעליו מופיע הכיתוב "מקום קבורת מרדכי ואסתר זיע"א" (ראשי התיבות: זכותם יגן עלינו, אמן). המקום הפך למוקד עלייה לרגל מדי פורים, ומאכלס מבקרים רבים שמתכנסים בקבר ומעבירים בו לילה ויום, הכוללים קריאה במגילה, שירה וריקודים.

"הדיון תיאורטי לגמרי"

"שושן הייתה בירת החורף של המלכים האח'מניים (השושלת של אחשוורוש) ותל שושן נמצא עד עצם היום הזה בעיר שושן (שוש בפרסית) אשר במחוז ח'וזסתאן בדרום-מערב איראן", אומרת ד"ר תמר עילם גינדין ממרכז עזרי באוניברסיטת חיפה, מומחית לאיראן, שאף חיברה את הספר "מגילת אסתר – מאחורי המסכה" ואת הרומן ההיסטורי "המלכה". "בירת החורף הייתה אקבטנה (הנגמתנא בפרסית עתיקה, מוזכרת בספר עזרא בשם אחמתא), שהיא המדאן הממוקמת בצפון-מערב איראן".
5 צפייה בגלריה
המקום בעל המסורת העממית בו מצוין מקום קבורתם של אסתר ומרדכי בברעם
המקום בעל המסורת העממית בו מצוין מקום קבורתם של אסתר ומרדכי בברעם
המקום שבו לפי המסורת העממית מצוין מקום קבורתם של מרדכי ואסתר בברעם
(צילום: ויקיפדיה)
לדבריה, "מכיוון שלא ידוע דבר על מסעות של בני מלוכה ואנשי חצר דווקא לגליל, הגיוני שמרדכי ואסתר קבורים בעיר שהייתה אחת הבירות של המלכים האח'מניים, כך שבירת הקיץ המדאן היא מועמדת מצוינת לכך. המבנה שבו נמצא קבר מרדכי ואסתר הוא בן מאות בודדות של שנים, ונמצא מחוץ לאתר הארכיאולוגי של הנגמתנא. המלכים עצמם לא נקברו בבירות שלהם אלא במתחם קבורה מפואר ביותר במחוז פארס בדרום המדינה".
הסיפור על כורש והעלאת העצמות לישראל משעשע את ד"ר גינדין לחלוטין. "בעבור היהודים, כורש נחשב משיח, וקשה לנו לקבל משיח שאימו אינה יהודייה. לכן יש מסורות יהודיות שלפיהן כורש הוא בנה של אסתר", היא אומרת, "אבל אם נסתכל על ההיסטוריה המתועדת של השושלת האח'מנית – גם דברים שהם כתבו בעצמם וגם דברים שכתבו עליהם הבבלים והיוונים – נגלה שכורש היה סבו של אחשוורוש מצד האמא, מה שמקשה על אסתר להיות אימו".
5 צפייה בגלריה
מרדכי היהודי ואסתר המלכה
מרדכי היהודי ואסתר המלכה
מרדכי היהודי ואסתר המלכה בציור של הצייר ההולנדי ארט דה גלדר
"מכיוון שאין תיעוד לסיפור המגילה במקורות אחרים והסיפור דומה למיתוסים אחרים באזור, מרדכי ואסתר אינם נחשבים דמויות היסטוריות, כך שהדיון הוא תיאורטי לגמרי", היא מציינת. "אבל אם נניח שהאירוע אכן התקיים – הגיוני יותר שהם מתו בקיץ ונקברו ליד הנגמתנא".

"גם מוסלמים מבקרים באתר בהמדאן"

מתחם הקבר בהמדאן סבל לאחרונה מהתנכלויות בעקבות המלחמה ברצועת עזה. חברי הקהילה היהודית באיראן שהגיעו למקום בתענית אסתר כדי להתפלל, הופתעו לגלות דגל פלסטיני שהונף מחוץ למתחם. בחודש אוקטובר, לאחר פרוץ המלחמה, מפגינים שרפו דגל ישראל מחוץ לקברי אסתר ומרדכי. מפגינים קיצוניים אף דרשו להפוך את המבנה ל"מוזיאון לפשעי המשטר הציוני", כלשונם, ולהקים במקום הזה משרד יחסי ציבור עם "כוחות ההתנגדות הפלסטינית".
5 צפייה בגלריה
קבר מרדכי ואסתר מבחוץ
קבר מרדכי ואסתר מבחוץ
מתחם קבר מרדכי ואסתר בהמדאן. סבל מהתנכלויות בעקבות המלחמה ברצועת עזה
(צילום: Anton Ivanov, Shutterstock)
ד"ר יוסף בוחירי בן ה-84, יליד העיר המדאן שעלה ארצה לאחר המהפכה האסלאמית באיראן, טוען כי הוא ובני משפחתו מעולם לא שמעו על כך שקברם של מרדכי ואסתר נמצא במקום אחר שהוא לא המדאן. סבו של ד"ר בוחירי היה רב בהמדאן במשך שנים רבות, ואף היה אחראי על קברם של מרדכי ואסתר. עם זאת, האתר נמצא כיום בהשגחת ממשלת איראן.
ד"ר בוחירי מספר כי "בימי חג הפורים כל יהודי העיר (בעבר חיו בה כ-5,000 איש, אך כיום לא נותר בה זכר לקהילה היהודית) ביקרו בחלקת הקבר, כשהנשים הצעירות והמבוגרות כאחד לבשו שמלות צבעוניות, הדליקו נרות וחילקו מאפים מתוקים, בעוד הגברים התפללו בחדר שבו היה ספר תורה עתיק. כיום, ישנם מעט מוסלמים שפוקדים את המקום – בעיקר אלה שנמצאים במצוקה כמו נשים עקרות או אנשים חולים – מתוך אמונה שיוכלו לקבל ברכה שתפתור את בעיותיהם".
"לפי הדת, חלה החובה לקבור את הנפטרים מבלי להעביר את הגופות", מזכיר בוחירי. "בשל המרחק הרב בין איראן לישראל, אין זה סביר שבאותה תקופה קדומה הועלו עצמותיהם לישראל. על כן, אני סמוך ובטוח כי הקבר של מרדכי ואסתר הוא זה שנמצא בהמדאן. מה גם שתמוה בעיניי מיקום הקבר בישראל, בגליל העליון ולא בירושלים".