לא קל להתבלט בעיר של קרוב ל-9 מיליון אנשים. בטח לא ב"בירה של העולם", שמושכת אליה את מיטב הכישרונות – והמוזרויות – מכל קצוות תבל. אבל הרב הקונסרבטיבית ג'יל ג'ייקובס, מנהלת ארגון הרבנים "תרועה", זכתה להיכנס בחודש שעבר לרשימת "הניו יורק טיימס" של "תושבי ניו יורק שהפכו את העיר למקום טוב יותר, מגניב יותר והוגן יותר". יצוין כי בקרב נשים בתפקידי רבנות, יש המעדיפות בעברית את התואר "רב" בדומה לגברים (כפי שהתואר "דוקטור" משמש גם לנשים).
"הרב של הרבנים", הכתיר אותה העיתון הנחשב, ונימק את הבחירה: "המלחמה בעזה חילקה את הקהילה היהודית בניו יורק בצורה כמעט חסרת תקדים. במקרים מסוימים נקרעו חברויות שנמשכו עשרות שנים. כאשר רבנים מוצאים את עצמם זקוקים להדרכה בניווט מתחים בתוך הקהילות שלהם, הם פונים לג'יל ג'ייקובס כדי להוריד את הווליום", נכתב. "אנשים צועקים זה על זה בסיסמאות, ותפקידה, כפי שהיא רואה אותו, הוא לשמור על הסיפור האנושי במרכז, לחבר רבנים זה לזה כדי לחלוק את חוכמתם וגם לייעץ להם". בכתבה גם מביאים רבּה בכירה מהעיר שמסבירה כי ג'ייקובס "נתנה לנו שפה וצלילות כשהיינו באמת צריכים זאת".
6 צפייה בגלריה
הרבנית ג'יל ג'ייקובס
הרבנית ג'יל ג'ייקובס
הרב ג'יל ג'ייקובס. "להילחם למען האנושות"
(צילום: גילי גץ)
הנימוק לבחירה היה הדיאלוג שהיא מקדמת בין כל קצוות הקשת היהודית, בזמנים מפלגים במיוחד, אבל גם הרב ג'ייקובס בעצמה מודה, כמנהלת של ארגון יהודי פרוגרסיבי שמטרתו לקדם זכויות אדם בארצות הברית, בישראל ובשטחים, שלא כולם מוזמנים לשולחן הדיונים. למשל, מי שתומך בממשלת ישראל הנוכחית. "אנחנו חושבים שצריך להפיל את הממשלה הזאת. אנחנו לא מנסים לעזור לאנשים שנמצאים בקיצוניות", היא אומרת בריאיון ל-ynet. "בסופו של דבר אנחנו לא בתפקיד המתווכים. מה שאנחנו עושים הוא להילחם למען האנושות. יש לנו עמדה מוסרית חזקה מאוד שאומרת שאכפת לנו גם מהישראלים וגם מהפלסטינים, למען דמוקרטיה, חיי אדם וזכויות אדם".
ומה עם הקצה השני, ארגונים יהודיים כמו "הקול היהודי לשלום" שאחראי לרבות מההפגנות נגד ישראל ברחבי ארצות הברית מאז 7 באוקטובר? "אני לא רוצה להיכנס כאן פרטנית לכל ארגון וארגון, אחרי הכול אני לא עוקבת אחרי כל הצהרה שהם מוציאים, אבל היו כמה ארגונים יהודיים וגם ארגונים לא יהודיים שמצדיקים או מכניסים לסוג של הקשר את מה שקרה ב-7 באוקטובר, כאילו כדי למזער אותו או לומר שזה היה בלתי נמנע. שיהיה ברור – אנחנו דוחים ב-100% את הניתוח הזה ודוחים כל ניסיון להצדיק את הטבח. כל מי שניסה להצדיק את מה שחמאס עשה – זה פשוט לא אנושי. אין שום הצדקה או הסבר ל-7 באוקטובר, וזאת הייתה בחירה של חמאס. יש קבוצות מדוכאות לאורך ההיסטוריה, כולל יהודים בעצמם, שלא הוציאו את התסכול על ידי רצח תינוקות וחטיפת אנשים. אין לכך שום הצדקה".
6 צפייה בגלריה
מאות מפגינים פרו פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק"
מאות מפגינים פרו פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק"
מפגינים פרו-פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק", כולל יהודים. "אין שום הצדקה לטבח 7 באוקטובר"
(צילום: AFP)
מה לגבי האידיאולוגיה של אותם ארגונים, ששוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל? "אנחנו דוחים ניסיונות לערער את הלגיטימיות של ישראל. אנחנו מתנגדים לכיבוש של שנת 1967, אבל ישראל היא מדינה כמו כל מדינה אחרת, עם נציגות באו"ם, ואני חושבת שאנשים יכולים להתווכח לנצח מה מתאים, איך העולם צריך להיות מאורגן, אבל בינתיים – יש מציאות. זה כמו שאנשים יכולים עדיין להתווכח על יוגוסלביה לשעבר ואיך היא התפרקה, אבל בסופו של דבר, יש מדינות המקובלות על העולם – וזה לא נתון לוויכוח. ישראל היא מדינה מאז 1948. יש לה גבולות מוכרים מבחינה בינלאומית. הלוואי שהיא תתקיים בתוך הגבולות האלה כשלצידה מדינה פלסטינית – ובשביל זה אנחנו עובדים – אבל אין ספק שיש לה את אותה זכות קיום כמו לכל מדינה אחרת".

תומכים בצו נגד ארבעת המתנחלים

ארגון "תרועה: הקריאה הרבנית לזכויות אדם" הוקם בניו יורק בשנת 2002 כשלוחת צפון אמריקה של הארגון הישראלי הוותיק "שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם". היוזמה הראשונה של הארגון החדש הייתה מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעליו חתמו למעלה מ-400 רבנים אמריקנים, במחאה על המדיניות הישראלית של הריסת בתי פלסטינים.
הקמפיין המשמעותי הראשון הגיע בשנת 2005, נגד השימוש בעינויים במתקני מעצר ובבתי הכלא של כוחות ארצות הברית בעיראק, באפגניסטן ובמפרץ גואנטנמו. ב-2013, שנתיים אחרי שג'ייקובס נכנסה לתפקיד המנהלת המזוהה כל כך כיום עם הארגון, הוא הפסיק את השתייכותו הרשמית לארגון האח בישראל "בהסכמה הדדית", ושינה את שמו ל"תרועה", כצליל השופר שקורא לנקיטת פעולה. בין תורמיו הגדולים נמנית קרן Open Society Foundations של המיליארדר הפרוגרסיבי ג'ורג' סורוס ובנו אלכסנדר, שמממנת גם ארגונים כמו "שוברים שתיקה", "בצלם" ו"מחסום ווטש", חלקם עובדים או עבדו ישירות עם "תרועה".
6 צפייה בגלריה
הרבנית בכתבה של ה"ניו יורק טיימס"
הרבנית בכתבה של ה"ניו יורק טיימס"
ג'יל ג'ייקובס בכתבה של הניו יורק טיימס
בארגון חברים כיום כ-2,300 רבנים מארצות הברית ומקנדה, רובם ככולם לא אורתודוקסים, והעבודה עצמה מתחלקת בין ארצות הברית – שבה הארגון מתמקד בנושאים של הגירה, כליאה, צדק תעסוקתי וקידום דמוקרטיה – ובין ישראל והשטחים, "שם אנחנו פועלים לקידום פתרון שתי המדינות, כלומר נלחמים בכיבוש, למען הדמוקרטיה ולמען זכויות האדם של הישראלים וגם הפלסטינים", לדברי הרב ג'ייקובס. זה מתבטא לא מעט בהפגנות ועצרות בשטח, אבל גם בתוכניות חינוך והעשרה, בחקיקה ואפילו בקריאה לחרם נגד חלקים בישראל – אם כי הארגון מעולם לא תמך רשמית בתנועת ה-BDS.
"אנשים תמיד מתלוננים כשיהודים אמריקנים מהשמאל אומרים משהו על ישראל, כי הרי איך אתה מעז לדבר כשאתה לא גר שם? אבל למשל זוג מיליארדרים מפילדלפיה הכניסו כסף לפורום קהלת, שניסה, בעיניי, לבטל את הדמוקרטיה הישראלית"
בשעה שמתקיים ריאיון זה, מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה על הטלת סנקציות כלכליות על ארבעה מתנחלים שהיו מעורבים באלימות כלפי פלסטינים בשטחים. לדברי הרב ג'ייקובס, "תרועה" הוא אחד הגורמים שדחפו לכך וביקשו מרשויות המס האמריקניות, כמו גם ארגונים יהודים חזקים בארצות הברית, לחקור ארגונים כמו "להבה" שמממנים, לדבריה, טרור והסתה מצד מתנחלים. "לכן אנחנו נרגשים מאוד מהצו החדש של ביידן. זאת בהחלט הזדמנות עבור ארה"ב להיות עקבית במחויבות שלה כלפי מדינות ברית", אומרת הרב ג'ייקובס.
המקטרגים יטענו: מי שמכם להתערב כך בענייני פנים של מדינת ישראל? "אנשים תמיד מתלוננים כשיהודים אמריקנים מהשמאל אומרים משהו על ישראל, כי הרי איך אתה מעז לדבר כשאתה לא גר שם? בינתיים, באותו זמן, שלדון אדלסון – עליו השלום או לא – בנה עיתון שלם שהעלה את נתניהו לשלטון. ארווינג מוסקוביץ' ואירה רנט השקיעו בהתנחלויות שמשנות למעשה את העובדות שבשטח. זוג מיליארדרים מפילדלפיה הכניסו כסף לפורום קהלת, שניסה, בעיניי, לבטל את הדמוקרטיה הישראלית. אז אף אחד לא צריך להתלונן אם רבנים פרוגרסיביים בארה"ב מנסים להילחם לצד חלק מהישראלים למען דמוקרטיה, כי למעשה חלק גדול מהמשבר בישראל כרגע, וחלק גדול מהסיבה לכך שמפעל ההתנחלויות השתלט על המדינה, זה בגלל מעשיהם של אמריקנים עם ערכים נוראים שהחליטו להשקיע בנושא, למרבה הצער".

"נמצאים עמוק בתוך רגע רע מאוד, מסוכן ומפחיד"

השנה האחרונה הייתה משמעותית במיוחד עבור "תרועה". הארגון היה לאחד הארגונים האמריקניים הראשונים לנקוט עמדה פומבית נחרצת נגד הרפורמה המשפטית, ולמעשה הוביל קואליציה של ארגונים פרוגרסיביים אמריקניים שיצאו מדי שבוע להפגנות ברחבי ארצות הברית והפעילו לחץ על ממשל ביידן להתערב ולהביע עמדה – דבר שאכן התממש לבסוף והפך במהרה לאחד הקרעים העמוקים ביותר בין הבית הלבן, יהדות התפוצות ומדינת ישראל.
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
"זאת הייתה תקופה מרגשת. מפחידה אבל גם מרגשת", אומרת הרב ג'ייקובס. "מפחידה כי כמובן היינו – ועודנו – מודאגים מהכיוון שנתניהו לוקח אליו את ישראל. אבל זאת גם הייתה תקופה מרגשת כי התחושה הייתה כאילו ישראלים ויהודים ברחבי העולם קמים כדי להילחם למען הדמוקרטיה ולהילחם למען הצדק, ובאמת להחזיר את המדינה מכל כוחות הימין שמנהלים אותה כבר יותר מעשור. ואז הגיעו הזוועות של 7 באוקטובר. קשה וכואב במובנים רבים כל כך. זה השפיע כמובן על כל ישראלי ועל כל יהודי בעולם.
"כארגון של רבנים, אנחנו בקשר ישיר עם אנשים שאיבדו את יקיריהם ובני משפחותיהם עדיין בשבי. אנחנו מתאבלים על ההרוגים מ-7 באוקטובר ועל ההרג הנוסף מאז של חיילים ובני ערובה – ובמקביל גם כואב להחריד לראות את המוות וההרס המוחלט בעזה. העובדה שכ-27 אלף אנשים, לפי הנתונים האחרונים, נהרגו ברצועת עזה, ושכונות שלמות נמחקו, משמעותה השפעה טראומטית לא רק על דורות של ישראלים, אלא גם על דורות של פלסטינים שאיבדו את הוריהם והורים שאיבדו את ילדיהם. זה גם רגע מאתגר כי הקהילות שלנו כל כך מקוטבות. יש המון מתחים, ולמרות שזה כביכול אמור להיות מובן מאליו, שנהיה מסוגלים לומר שאנחנו נגד הרג של ישראלים או פלסטינים – למרבה הצער, במקומות רבים בארה"ב, אתה חייב לבחור צד. זה מגיע לרמות של ניתוק קשרים, אפילו פירוק מערכות יחסים בתוך משפחות. אלה היו כנראה כמה מהחודשים הקשים ביותר שחוויתי, בוודאי כמנהיגה ארגונית. את זה חווים גם רוב הרבנים שלנו, ולצערי, אנחנו עדיין נמצאים עמוק בתוך רגע רע מאוד, מסוכן ומפחיד".
יש קולות של מנהיגי המחאה שאומרים שייתכן והלכו רחוק מדי, שיש קשר ישיר בין אירועי 7 באוקטובר לקרע בעם שנוצר בעקבות הרפורמה במערכת המשפט והחליש את המדינה. את מרגישה אחריות מסוימת כאחת מראשי המאבק? "קודם כול, חשוב לזכור שאותם מנהיגים קיצוניים, חסרי יכולת וחסרי כישורים שניהלו את המדינה ב-6 באוקטובר, היו אלה שנתנו ל-7 באוקטובר לקרות, והם אלה שעדיין מנהלים את המדינה. זה לא השתנה. הם החזיקו באחריות הבסיסית ביותר שיש לממשלה, והיא לשמור על בטיחות האזרחים שלהם. הם הוסחו בגלל כל הניסיונות שלהם להרוס את מערכת המשפט. התחושה היא שהיה להם חשוב יותר להגן על מתנחלים בגדה המערבית מאשר להגן על יישובי עוטף עזה. ייתכן גם שהם התעלמו ממידע מודיעיני אמיתי. הם פשוט לא עשו את העבודה שלהם, כי הם לא מתעניינים בביטחונם וברווחתם של הישראלים. הם מתעניינים בקריירות פוליטיות ובחזון המשיחי המסוכן שלהם למען ארץ ישראל השלמה.
6 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
ראש הממשלה בנימין נתניהו. "חברי הממשלה מתמקדים בהישרדות הפוליטית שלהם"
(צילום: יריב כץ)
"הרבה יותר מעניין אותם לדאוג למתנחלים מאשר לדאוג לעתיד ישראל, שלא לדבר כמובן על לעשות כל דבר שיקרב אותנו בטווח הארוך לפתרון שתי מדינות: האפשרות היחידה לשלום בפועל ולשמירה על ביטחון שני העמים, על כבודם וזכויות האדם שלהם. אז אני מאשימה ב-100% את הממשלה הזו, והלוואי שתנועת הדמוקרטיה הייתה מצליחה להפיל את הממשלה לפני 7 באוקטובר. למרבה הצער, חברי הממשלה ממשיכים לעסוק בהישרדות הפוליטית שלהם יותר מכל דבר אחר. ראינו את זה מאז 7 באוקטובר בבירור: יש לנו מלחמה שאין לה יעד צבאי מוגדר. זאת הפכה להיות יותר מלחמת נקמה. ברור שככל שהמלחמה נמשכת זמן רב יותר, חיי החטופים בסכנה גדולה יותר, וככל שיהרגו יותר פלסטינים, כך ייהרגו יותר חיילים ישראלים".

"רוצה שישראל תהיה המדינה הכי טובה שאפשר"

האמירות הנוקבות והחריפות האלה מגיעות עם אריזה של טון רך ולבבי, נעים לבריות, מהסוג שאמריקנים אוהבים במיוחד. ג'ייקובס בת ה-48 גדלה במסצ'וסטס, והוסמכה לרבנות בבית המדרש לרבנים קונסרבטיבים באמריקה (JTS). היא מתגוררת כיום בעיר עם בעלה, הרב גיא אוסטריאן, ישראלי לשעבר, אף הוא רב בתנועה הקונסרבטיבית, ועם שתי בנותיהן.
היא מספרת שהתחילה את דרכה כרב בארגוני צדק חברתי שעסקו בעיקר בסוגיות פנים-אמריקניות. "עבדתי על המון נושאים גדולים בארה"ב, וזה היה ממש חשוב לי, אבל בשלב מסוים התחלתי להרגיש כאילו זה לא בסדר לענות 'סליחה, זה לא התחום שלי', כשמישהו היה שואל אותי על ישראל. בין שנת 2009 ל-2010 הייתי בירושלים עם בעלי והמשפחה שלו. הבת הבכורה שלנו הייתה אז בת ארבעה שבועות, וזה אומר שהיינו צריכים לדאוג לה לשני דרכונים. ביליתי את השנה ההיא כעמיתה במכון מנדל בירושלים והתחלתי לחשוב לעומק על הקשר שלי למקום הזה, וספציפית מה זה אומר לגדל ילדים שיש להם אזרחות כפולה. הרי אם אני רוצה שהילדים שלי יוכלו לחיות בארצות הברית או בישראל, אני רוצה ששתי המדינות האלה ישקפו את הערכים שלנו ויהיו מקומות שבהם יכולים לחיות בכבוד, שהילדים שלי יכולים להיות גאים בהם.
6 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל
רצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל
הרס ברצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל. "השפעה טראומטית לדורות של ישראלים ופלסטינים"
(צילום: AFP)
"אז התחלתי להבין שאני בעצם לא יכולה להמשיך לעבוד רק על נושאים אמריקניים-פנימיים, ובסופו של דבר התפטרתי מהעבודה שהייתי אמורה לחזור אליה, סיימתי לכתוב ספר ורצה השם, תרועה חיפשו אז את המנהל השלישי שלהם. עבורי זה באמת היה הארגון היחיד במרחב הצדק החברתי בארה"ב שיש לו את המחויבות הזו לעבוד חצי מהזמן על ישראל וחצי מהזמן על נושאים אמריקניים. זה נותן לי הרבה יושרה – היכולת לומר שאני גרה כאן בניו יורק, יש לי מחויבות למקום הזה, אבל גם יש לי מחויבויות עמוקות מאוד לישראל, ואני רוצה שזאת תהיה המדינה הכי טובה שאפשר".
לפחות לפי ה"ניו יורק טיימס", כאמור, היא כבר הופכת את ניו יורק למקום טוב יותר. הרב ג'ייקובס מספרת שהיא נדהמה לקבל את שיחת הטלפון עם הבשורה מהכתבת: "לבחור בי בעיר של מיליוני אנשים, שהרבה מהם עושים עבודה קשה כדי לשפר את המצב? אבל הבחירה הייתה משמעותית מאוד בגלל 7 באוקטובר – והם אמרו שזאת הסיבה שהם התקשרו אליי. הכול עכשיו מקוטב כל כך. בקצה השמאלי ישראלים מפגינים, ואז בימין הקיצוני ההפגנות שקוראות לשטח את עזה, קולות ללא שום אמפתיה לפלסטינים. הכתבת אמרה שהיא שמעה את השם שלי ממספר אנשים, בתור מישהי שהובילה ארגון שמנסה להחזיק את האנושיות של כולם, וממש חשוב לי ול'תרועה' לקבל הכרה על כך. זאת בעצם העמדה הכי יהודית שיש: אנחנו לא רוצים שייהרגו עוד אנשים. אכפת לנו מהחיים של יהודים, וכישראלים אכפת לנו גם מהחיים של הפלסטינים".
"זאת בעצם העמדה הכי יהודית שיש: אנחנו לא רוצים שייהרגו עוד אנשים. אכפת לנו מהחיים של יהודים, וכישראלים אכפת לנו גם מהחיים של הפלסטינים. אין לך מצווה גדולה כפדיון שבויים: אנחנו צריכים לדאוג לחטופים. עלינו לשים חיי אדם מעל הכול"
לצילום הנלווה לכתבה היא לבשה חולצה עם דבריו של הרמב"ם במשנה תורה: "ואין לך מצווה גדולה כפדיון שבויים". "אני יודעת שלא הרבה אנשים היו יכולים לראות את זה או לקרוא את זה, אבל היה חשוב לנו כי ברור שבישראל משפחות החטופים ותומכיהן מוחים כל הזמן כדי לומר שזה חייב להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה. גם לי היה חשוב להגיד שזאת העדיפות הכי אנושית והכי יהודית. אנחנו צריכים לדאוג לאזרחים, אנחנו צריכים לדאוג לחטופים. עלינו לשים חיי אדם מעל הכול".
את מכוונת לקורא ספציפי? "בשלב זה השאלה היא אם באמת ממשלת ישראל תעמיד את חייהם של בני הערובה מעל מטרות פוליטיות. אז כן, זה היה בעיקר מכוון לנתניהו, אבל גם הזדמנות אישית בשבילי להראות תמיכה במשפחות, שאני אפילו לא יכולה לדמיין מה הן עוברות עכשיו. אם מישהו מהמשפחות ראה את הריאיון בטיימס או את הריאיון הזה עכשיו – אני רוצה שירגיש שרבנים נמצאים איתם, שהאמריקנים עומדים איתם, רואים את המאבק שלהם ותומכים בהם".