הממשל האמריקני הודיע הערב (חמישי), בעקבות הדיווחים שלפיהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוציא צו נגד מתנחלים שתקפו פלסטינים ביהודה ושומרון, כי הצעד יוחל על "ארבעה אנשים המעורבים במעשים המאיימים על היציבות, השלום והביטחון באזור", בהם דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי - פעילי גבעות מוכרים. הצו כולל בין היתר סנקציות כלכליות.
∙ לקריאת הצו המלא לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
מכוניות שרופות בחווארה
מכוניות שרופות בחווארה
נזק בחווארה ומכוניות שרופות, ארכיון
(צילום: עידו ארז, AFP)
הממשל פירט את מעשי ארבעת הגורמים הנכללים ברשימה. חסדאי, כך צוין, "יזם והוביל מהומה שכללה הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת אזרחים פלסטינים וגרימת נזק לרכוש בחווארה, שהביאה למותו של אזרח פלסטיני". טנג'יל, נכתב, "היה מעורב בתקיפת חקלאים פלסטינים ופעילים ישראלים באבנים ובאלות. התקיפה הובילה לפציעות שהצריכו טיפול רפואי". זיכרמן, לפי עדויות וידאו, "תקף פעילים ישראלים וכלי רכב בגדה המערבית, חסם אותם ברחוב וניסה לשבור חלונות של כלי רכב חולפים ובתוכם פעילים. זיכרמן פינה לפחות שניים מהפעילים ופצע את שניהם".
לוי, נמסר, "הוביל קבוצת מתנחלים שעסקו בפעולות שיצרו אווירה של פחד בגדה המערבית. הוא הוביל בקביעות קבוצות של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים, שתקפו אזרחים פלסטינים ובדואים, איימו עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם, שרפו את שדותיהם והרסו את רכושם. לוי ומתנחלים נוספים בחוות מיתרים תקפו שוב ושוב יישובים רבים בגדה המערבית".
הממשל האמריקני ציין כי הארבעה ייכנסו ל"רשימה השחורה" שבמסגרתה ייכללו החרמת נכסים וגישה לכספים בארה"ב. "ייאסר על אזרחים אמריקנים לתרום להם כספים או לספק להם שירותים", הודיע הממשל, והדגיש כי הסנקציות הן "תוספת" לאיסור הכניסה לארה"ב שחל על הארבעה. "הסנקציות נועדו לבלום גישה פיננסית של אותם אישים לארה"ב. אם יש להם נכסים, כגון חשבון בנק וחסכונות, או שהם מקבלים מימון מארה"ב - הכסף ייחסם ויוחרם", נמסר.
לדברי וושינגטון, הצו נועד "לטפל באיום על הביטחון הלאומי של ארה"ב, שנגרם בשל אלימות של מתנחלים קיצוניים. הממשל מתייחס לאיומים אלה ברצינות רבה".
ארה"ב הסבירה על התהליך שהוביל להוצאת הצווים. "יש תהליך המחייב אותנו לבנות 'חבילת ראיות' העוברת בחינה משפטית, זה מחייב ראיות ממקורות אמינים. הראיות יכולות לכלול דיווחים בתקשורת, מסמכים משפטיים, הרשעות ומידע מודיעיני. הראיות חייבות להיאסף ממספר רב של מקורות, וצריך להיות תיעוד של המעשים - לפני שמטילים סנקציות על גורמים. כלל התהליך עובר בחינה משפטית יסודית, ואנו ממשיכים לבחון צעדים נוספים".
הממשל ציין כי ארה"ב עדכנה את ממשלת ישראל על הצווים. בהתייחס לדיווח שלפיו הממשל האמריקני בחן סנקציות נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', השיב גורם אמריקני בכיר כי "זה לא נכון".
2 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
(צילום: מאבק על כל דונם)
בצו הנשיאותי צוין כי ביידן סבור שהמצב ביהודה ושומרון, ובעיקר ה"אלימות הקיצונית מצד מתנחלים, העקירה הכפויה של אנשים וכפרים והרס הרכוש", הגיע לרמות בלתי נסבלות ומהווה איום רציני על השלום, הביטחון והיציבות של הגדה המערבית ועזה, ישראל ואזור המזרח התיכון. פעולות אלו מערערות את יעדי מדיניות החוץ של ארה"ב, לרבות פתרון שתי המדינות והבטחה שישראלים ופלסטינים יזכו לביטחון, שגשוג וחירות שווים".
עוד צוין כי מעשי האלימות "מערערים את ביטחונה של ישראל, ויש להם פוטנציאל להוביל להסלמה אזורית רחבה יותר במזרח התיכון". בשל הסיבות הללו, כך נכתב בצו הנשיאותי, "פעולות אלו מהוות איום חריג ויוצא דופן על הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ של ארה"ב. אני מכריז בזאת על מצב חירום לאומי כדי להתמודד עם האיום הזה".
לפי הצו, הסנקציות יוטלו על מי שאחראי או שותף לאחד מהדברים הבאים: פעולות - לרבות כוונה, חקיקה, יישום, אכיפה או אי אכיפת מדיניות - המאיימות על השלום, הביטחון או היציבות של הגדה המערבית; מעשה אלימות או איום באלימות נגד אזרחים; יצירת חשש מאלימות או השפעה על שינוי מקום מגורים כדי להימנע מאלימות כזו; הרס רכוש או נישול רכוש בידי גורמים פרטיים; מעורבות באימונים לביצוע פעולות טרור המשפיעות על הגדה המערבית".
בהודעת מחלקת המדינה נכתב, כי "ארה"ב התנגדה בעקביות לפעולות המערערות את היציבות בגדה המערבית ואת סיכויי השלום והביטחון עבור ישראלים ופלסטינים כאחד. זה כולל התקפות של מתנחלים ישראלים נגד פלסטינים והתקפות פלסטיניות נגד ישראלים. אין הצדקה לאלימות קיצונית נגד אזרחים, יהיו אשר יהיו מוצאם הלאומי, האתניות או דתם".
לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחסה לסנקציות, ומסרה כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפרי החוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון".
מוקדם יותר תקף סמוטריץ', ומסר בתגובה חריפה: "קמפיין 'אלימות המתנחלים' הוא שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל במטרה להכפיש את המתיישבים החלוצים ואת מפעל ההתיישבות ולפגוע בהם, ודרכם להכפיש את מדינת ישראל כולה. זהו קמפיין BDS אנטי מוסרי שהופך את הקורבן לתוקף ומתיר את דמם של המתיישבים. חבל שממשל ביידן משתף עם זה פעולה בימים בהם המתיישבים משלמים מחיר דמים יקר בטובי בניהם במלחמה בעזה".
הוא ציין: "אמשיך בעזרת השם לפעול ללא מורא לחיזוק ולפיתוח ההתיישבות היהודית בכל מרחבי ארץ ישראל ולחתור לשלום בר קיימא, שיושג רק כאשר תיגדע תקוותם של הערבים להקמת מדינה ערבית על חורבותיה של המדינה היהודית. אם המחיר יהיה הטלת סנקציות אמריקניות עליי - אז שיהיה".