זה היה מחזה נדיר ולא שגרתי בנוף הניו-יורקי: אלפי נשים חרדיות נעמדו לתמונה קבוצתית, למרגלותיו של בניין "770" המפורסם של חב"ד, בלב שכונת קראון הייטס בברוקלין. השמש הבליחה לזמן קצר והפשירה מעט את מזג האוויר הקפוא, מה שאיפשר לאלפי הנשים להצטופף יחד לתצלום המשותף.
3 צפייה בגלריה
השלוחות בתמונה מול ביתו של הרבי
השלוחות בתמונה מול ביתו של הרבי
השלוחות בתמונה בברוקלין מול בניין "770"
(צילום: שמולי גרוסבאום)
התמונה הזו הייתה אחד הרגעים הפומביים של "כינוס השלוחות העולמי" של חב"ד, הגרסה הגברית של "כינוס השלוחים" המתוקשר יחסית שנערך כחודשיים קודם לכן. הכינוס הנשי סגור לחלוטין לאלפי השליחות בלבד, והשתתפו בו שליחות חב"ד ממעל ל-100 מדינות.
השליחות בחב"ד זוכות למעמד לא שגרתי בעולם החרדי. הן לא רק "אשתו של" ומסתתרות מאחורי הקלעים, אלא מנהיגות בפני עצמן: כל אחת מהן שותפה מלאה בניהול הקהילה ובמוסדות החינוך, וחולשת על שורת יוזמות קהילתיות. "המעמד הזה נבנה על ידי הרבי מלובביץ' בעצמו, המכונה כאן 'המשלח'", הסבירה לנו אחת השליחות, "הרבי רצה שהנשים יהיו שותפות מלאות במהפכת השליחות, ורואים עד כמה זה העצים את כל הפעילות".
3 צפייה בגלריה
השלוחות מתפללות לשלום חיילי צה"ל
השלוחות מתפללות לשלום חיילי צה"ל
השלוחות מתפללות לשלום חיילי צה"ל
(צילום: איציק רויטמן)
הצצה לדיונים ולהרצאות שהעסיקו את אלפי השליחות במהלך ימי הכינוס שלהן, תמחיש את דברי השליחה: כך, למשל, אחת הסדנאות הבולטות התנהלה תחת הכותרת "ברוכה השווה – איך להרגיש את הערך המוסף שלנו, לאורך חיי השליחות. סדנת העצמה מיוחדת במינה".
"הימים הבודדים האלה שאנחנו ביחד מטעינים בנו אנרגיות לכל השנה כולה", אמרה חיה, אחת השליחות מאירופה, "אי-אפשר אפילו להמחיש כמה כוחות אנחנו מקבלים במפגש הזה עם אחיותינו מכל רחבי העולם"
הטלטלות האנטישמיות הרבות, בצל המלחמה בעזה, מורגשות היטב בחייהן של השליחות. גם בכך הן עסקו לאורך ימי הכינוס. "יציבות בתקופה סוערת", זו הכותרת שניתנה לאחת הסדנאות הגדולות, וגם במקרה הזה, השליחות של הנשים שולבה בתוכן: "מה עונים לחברות הקהילה, שנמצאות בתקופה של בלבול, או גם לנו לפעמים בתקופה של תהיות. בואי לקבל תשובות ישירות לשאלות בוערות, ולהירגע מבפנים".
"האנטישמיות נמצאת היום בשיא, ויש גם איומים ביטחוניים לא פשוטים", סיפרה אחת השלוחות, המתגוררת במקום רגיש, "אנחנו בקשר תמידי עם גופי הביטחון המקומיים, שהגבירו את האבטחה אצלנו, ונוקטים את כל אמצעי הזהירות, בשגרה ועכשיו יותר מתמיד. ברמה האישית, יש רגעים שלא קל ללכת ברחוב לבד, כאישה יהודייה. יש מבטים עוינים לפעמים וחששות, אבל אנחנו כאן מבחירה, בשליחות, כדי לעשות טוב ולהפיץ אור, ובטוחות שזה יגרש את החושך הנורא שמקיף את כולנו בימים אלה".

גידול ילדים באזורים מנותקים

לאורך ימי הכינוס, דנו הנשים-השליחות בדיונים סוערים סביב נושאים המשותפים לכולם, כמו למשל גידול הילדים ובעיקר חינוך הילדים, לעיתים במדינות קומוניסטיות, או באזורים מנותקים לחלוטין מהווי יהודי בסיסי.
חלק לא קטן מילדי השליחות לומדים במסגרת חינוכית-וירטואלית, "בית ספר נט". בפורמט שלפיו הילדים הישראלים למדו בקורונה – הם לומדים כל שנות לימודיהם. בהמשך, בגילים מתקדמים יותר, הבנים נוסעים לישיבות והבנות לתיכונים – במדינות סמוכות. "בית ספר נט" הוא בית ספר לכל דבר, עם כיתות, מורים ומורות, כמו במרחב הפיזי – רק בווירטואלי. חלק מאותם ילדים שזוכים לבוא עם אימהותיהם נפגשים, לראשונה, בכינוס, במחנה חורף שמארגנים במיוחד עבורם, במקביל לכינוס של השלוחות.
"יש לאן לפתח את השליחות", אמר יו"ר ועד הכינוס, הרב משה קוטלרסקי, "החזון שלנו הוא שלכל 2,000 יהודים יהיה שליח. אז אם יש 18 מיליון יהודים בעולם, תעשו לבד את החשבון כמה שלוחים עוד צריך"
בשולי הכינוס, התרחשו מפגשים סוחטי דמעות: אחיות, שליחות, מרחבי העולם, שהכינוס הזה הוא המפגש הכמעט יחידי שלהן בחיים, למעט שמחות בולטות, כמו חתונות.
בכינוס עצמו, כאמור, השתתפו אלפי שליחות, מלמעלה מ-100 מדינות. נוכחות מרשימה הייתה מישראל, המדינה עם כמות השלוחים הגדולה בעולם (קרוב ל-1,300 זוגות). "רק בשלושת החודשים האחרונים יצאו לשליחות 40 זוגות של שלוחים", סיפר יו"ר צעירי חב"ד, הרב יוסף יצחק אהרונוב. כשהוא אומר "יצאו", הוא מתכוון למעבר מגורים ליעד השליחות – לכל החיים.
3 צפייה בגלריה
השלוחות במפגשים
השלוחות במפגשים
השלוחות במפגשי הדיונים בניו יורק
(צילום: איציק רויטמן)
גם ארצות הברית זכתה לייצוג מכובד, כשרק בשנים האחרונות יצא זוג שלוחים חדש למדינה ה-51, דרום דקוטה, ובכך השלימה חב"ד פריסה בכל המדינות באמריקה. "יש לאן לפתח את השליחות", אמר יו"ר ועד הכינוס, הרב משה קוטלרסקי, "החזון שלנו שלכל 2,000 יהודים יהיה שליח. אז אם יש 18 מיליון יהודים בעולם, תעשו לבד את החשבון כמה שלוחים עוד צריך".

תפילה נשית משותפת לשלום החיילים

המצב בישראל הורגש היטב לאורך ימי הכינוס. במעמד ההצדעה הענק במנהטן, שחתם את הכינוס, נשאו אלפי השליחות תפילה משותפת "לשלומם ולהגנתם של כל גיבורי החיל, השומרים והמגינים על ארצנו הקדושה לגבולותיה, ולחזרתם של כל השבויים לביתם בריאים ושלמים". בהמשך גם נשאו אלפי השליחות "תפילה לשלום אחינו בני ובנות ישראל בארץ הקודש".
רגע השיא בכינוס הנשי התרחש בתפילה המשותפת של כלל השליחות על קברה של הרבנית חיה מושקא שניאורסון, אשתו של הרבי מלובביץ', ביום ההילולה שלה, כ"ב בשבט – יום פתיחת הכינוס. הרבנית טמונה בסמיכות לבעלה, רבי מנחם מנדל שניאורסון, בבית עלמין בקווינס. גם שם, התפללו השליחות על המצב בישראל.
עם סיומו של הכינוס, התפזרו אלפי השליחות לבתיהן, בכל נקודה כמעט בגלובוס – ממדינות אסלאם מובהקות ועד למדינות אירופה. הפעם הבאה שהן יתראו שוב תהיה רק בעוד שנה, בשנת 2025. "הימים הבודדים האלה שאנחנו ביחד מטעינים בנו אנרגיות לכל השנה כולה", סיכמה חיה, אחת השליחות מאירופה, "אי-אפשר אפילו להמחיש כמה כוחות אנחנו מקבלים במפגש הזה עם אחיותינו מכל רחבי העולם".