ראש עיריית בית שמש הנבחר, שמואל (שמוליק) גרינברג, לא עבר בחייו מסלול חרדי קלאסי. הוא שירת בצבא, יש לו שני תארים אקדמיים והוא בוגר התוכנית לניהול ומנהיגות של מכון מנדל. אף על פי כן, בעיני רבים מהאוכלוסייה החילונית והדתית-לאומית בעיר, הוא נתפס כאיום. התפיסה הזו קשורה לשינויים הגדולים שעברה בית שמש במהלך השנים, עד למצב שבו כ-70 אחוזים מתושבי העיר הם חרדים.
"הצטערתי לשמוע שזה לא משנה מי אתה, ברגע שאתה חרדי – אתה נושך, אתה מפחיד", אומר גרינברג בריאיון מיוחד ל-ynet. "ככה הייתה פה מערכת הבחירות, אמרו: 'אם גרינברג יעלה, בית שמש תהפוך לבני ברק', 'מכרו את העיר לחרדים', כל מיני סיסמאות כאלה. יש אנשים בציבור הכללי, החילוני והדתי-לאומי, שלא חשבו ככה ודווקא הצביעו לי – כי הם הבינו שבוחנים את האיש, ולא משנה המגזר שאליו הוא משתייך. אז כן, אני שייך לקהילה החרדית, ואני חושב שאני יודע לעסוק בניהול ובארגון, לתכנן מהלכים ולנהל עיר בצורה מיטבית, עם כל הקשיים שיש בכך. יש כאלה שלא פחדו, ויש כאלה שפחדו מכל ההפחדות שהיו פה".
6 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
שמואל גרינברג בסיבוב השני בבחירות בבית שמש. "היו פה הפחדות"
(צילום: דוברות מטה גרינברג)
גרינברג, שרץ לראשות העיר כנציג סיעת דגל התורה החרדית-ליטאית, גבר השבוע בסיבוב השני בבחירות המקומיות על עליזה בלוך הדתית-לאומית, שתיפרד מכס ראש העיר אחרי חמש שנים. הוא ייכנס לתפקידו באופן רשמי בסוף החודש, לאחר שזכה ב-58.7% מקולות הבוחרים בסיבוב השני, לעומת 41.3% שהצביעו לבלוך.
מתנגדיו של גרינברג התקוממו בין השאר בעקבות ההסכם בין ש"ס לדגל התורה לקראת הסיבוב השני בבחירות. לאחר שהמועמד של ש"ס, ח"כ משה אבוטבול שכיהן בעבר כראש העיר, לא עלה לסיבוב השני – הסיעה הסכימה לתמוך בגרינברג, כשאחד התנאים לכך הוא התחייבות מצד דגל התורה לתמוך במועמד של ש"ס בבחירות הבאות הצפויות להיערך בעוד חמש שנים. רבים הרגישו שהדיל הזה לא מכבד את ההליך הדמוקרטי.
אחד הדברים שהפריעו לאנשים הוא הדיל הזה, שבו מחליטים שראש העיר הבא יהיה המועמד של ש"ס, כשאפילו לא יודעים מי זה יהיה. "תעשו לי טובה, כל המתייפייפים למיניהם: כשמדברים על חבר מועצה או ראש עיר, יש פוליטיקה. עם כל הכבוד, לא אנחנו המצאנו את הפוליטיקה, והיא קיימת גם במפלגות הכלליות: מה זה הדילים במרכז הליכוד? מה קורה בציונות הדתית? מה קרה במפלגת העבודה? חלק מהמשחק הפוליטי הוא חיבורים ודילים. השיקול בסיבוב השני היה איך לנצח. בשביל זה סגרנו את כל הפינות, וכן, יש גם דילים ופוליטיקה. לא אנחנו המצאנו אותם".
6 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
עליזה בלוך. "אני רוצה קואליציה רחבה מקיר לקיר"
(צילום: רוני גרין שאולוב)
סיסמת הבחירות שלך הייתה "אפשר אחרת". למה הכוונה? מה אתה מתכנן לעשות אחרת? "קודם כול, צריך להיות ניהול נכון יותר. השירות לציבור צריך להשתפר. אני לא בא לחנך את התושבים. אפשר אחרת גם בתעסוקה, בתחבורה, בתשתיות, בתרבות ובחינוך. היום יוצאים מפה עשרות אלפי אנשים כל יום לעבודותיהם בערים אחרות. הם מיטלטלים בדרכים כל כך הרבה זמן. למה אין לנו פה תעסוקה? אם יהיה פה אזור תעשייה כמו הר חוצבים בירושלים, זה ייצר מקומות עבודה ויפתור הרבה מהבעיות".
"אני הולך לעבוד קשה כדי לשמור על העיר מגוונת, שיהיה לחילונים ולדתיים הלאומיים דיור וגם תרבות. לכל אוכלוסייה צריך לבנות יחידות דיור, כדי שלדור ההמשך יהיה איפה לגור. אני רוצה להעביר מסר לציבור הכללי בעיר: הסירו דאגה מליבכם"
אם העסקה בין דגל התורה לש"ס תקוים, אתה תהיה בתפקיד רק לחמש שנים. כמה כבר תספיק לעשות? "אם כל אחד היה מסתכל על התפקיד שלו בצורה כזו, שיש לו זמן מוגבל, אז כל ראש רשות היה יושב בכיסא שלו והולך לישון. אם לא תעשה את הצעד עכשיו, אז לא יגזרו את הסרט בכלל. מה אם יגזרו את הסרט בעוד שבע שנים? אני מקווה שזה יקרה הרבה יותר מהר, אבל גם אם זה יקרה בעוד שבע שנים, אני אשמח שקידמתי את העיר. אני אגיד לך עוד דבר: אני חושב שאם אני אהיה טוב, ואקדם את כל הדברים האלה, כולם ירצו שאני אישאר בתפקיד גם הלאה".

מבטיח להיות "ראש עיר של כולם"

התמיכה של ש"ס בגרינברג הייתה רחוקה מלהיות מובנת מאליה. יו"ר ש"ס אריה דרעי השמיע נגדו טענות קשות, על רקע תפקידו בשנים האחרונות כמנהל מחלקת החינוך החרדי בעיריית ירושלים. יומיים לפני הסיבוב הראשון בבחירות לרשויות המקומיות, טען דרעי בריאיון ל"כיכר השבת" שגרינברג הפלה והתעמר בציבור הספרדי בבירה. גרינברג הכחיש בתוקף, כינה את הדברים הללו "חוצפה", טען שהוא "נשכב על הגדר" כדי לפתור את המצוקות של הציבור החרדי-ספרדי וציין שהוא אף הלך לבית משפט כדי לעזור בפתיחת סמינר ספרדי חדש לבנות בירושלים. הדם הרע בין הצדדים לא הפריע לש"ס להכריז על תמיכה בו בסיבוב השני, במסגרת העסקה.
היה לך ברור שש"ס יתמכו בך בסוף בסיבוב השני? "היה לי די ברור. הייתי צריך להשקיע מאמצים כדי שזה יקרה, אבל זה היה די ברור. לש"ס אין סיבה לא לתמוך בנו, שלוש מערכות בחירות תמכנו במועמד שלהם פה".
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי. לא הסתיר את דעותיו על גרינברג
(צילום: שלו שלום)
בשיחה איתו, גרינברג חוזר ואומר שאין לו כוונה לתת העדפה לציבור מסוים על חשבון הציבורים האחרים בבית שמש. "גם עליזה בלוך קראה לשותפים שלי לחבור אליה, והיא הציעה להם אפילו יותר ממה שאני הצעתי. אנחנו חושבים שאפשר לתת גם לזה וגם לזה, ואף אחד לא בא על חשבון האחר", הוא אומר. "אני מתכוון לגייס משאבים לעיר, לעשות חריש אצל שרי הממשלה. כשאתה עושה תשתיות לעיר, אתה עושה גם למי שהצביע לך וגם למי שלא הצביע לך. כשאתה מסדר קווי אוטובוסים זה לכולם, וכשאתה בונה בית חולים זה לכולם".
"אמרתי את זה במסיבת הניצחון, ואני אומר את זה גם עכשיו: אני הולך להיות ראש העיר של כולם. אני הולך לשמור על האיזון והשוויוניות בעיר", הוא מדגיש. "כל הציבורים ירגישו את זה פה, וגם אם יש רעש עכשיו, הוא פרי הסתה של מערכת בחירות. אעשה הכול כדי שכל התושבים ירגישו בנוח. עשינו אחדות גדולה במגזר החרדי, ואני ממשיך את זה, אני בפרק ב' – ועושה אחדות גם בציבור הכללי. אני יושב איתם במשא ומתן".
דיברת עם עליזה בלוך? "כן. הזמנתי אותה להצטרף לקואליציה. היא סיכמה לדבר איתי בשבוע הבא. יותר מזה: פנה אליי הנציג מספר 2 ברשימה שלה, דודי גוזלן, וכבר קבענו פגישה. אני מקווה מאוד להצליח ולהביא אותם, להרכיב קואליציה רחבה מקיר לקיר ולבנות את האחדות בעיר. אדאג לכל מגזר ולכל תת-מגזר".
6 צפייה בגלריה
שמואל גרינברג
שמואל גרינברג
גרינברג. "גם אם יש רעש עכשיו, הוא פרי הסתה של מערכת בחירות"
מהצד החרדי, יש כאלה שחשבו שאתה לא מספיק חרדי. "הרבה הצביעו למשל למשה אבוטבול בסיבוב הראשון, ולא לי. קיבלתי תמיכה גם מחלקים מהציבור הדתי-לאומי ומהציבור הכללי. בשלב מסוים בלוך הכניסה חזק לתודעה את סיפור האיום. עברו פה עם רמקולים ברחובות וקראו: תצאו לקלפיות, אחרת ממחר זו הולכת להיות בני ברק..."
"היה פעם רעש גדול על שלטי הצניעות. עליזה בלוך נבחרה, ופתאום נהיה שקט. מה קרה? השלטים נשארו. באופן אישי אני לא חושב שמקומם של השלטים האלה במרחב הציבורי. ניסו להוריד אותם ותלו תוך שעה שלט אחר. אני לא יודע איך נפעל בעניין"
אתה מבטיח שבית שמש לא תהיה בני ברק? "זו תהיה בית שמש. עיר מושקעת, מפותחת, טובה, נקייה, עם הרבה דברים חיוביים שיש לה למכור בתחומים שונים. העיר הזו הולכת להיות אחת מעשר הערים הגדולות בישראל".

מסר "חסר פשרות" ביחס לקיצוניים

מפעם לפעם מתמודדים תושבי בית שמש עם הפגנות של חרדים קיצוניים, ששורפים פחים, חוסמים כבישים ומשבשים את שגרת החיים בעיר. הפגנות מהסוג הזה אירעו בחודש שעבר, למשל, כאשר קיצוניים הפגינו נגד הכוונה לנתח גופת נער שנמצאו עליה סימני אלימות.
איך אתה מתכוון להתמודד מול הקיצוניים, ההתפרעויות והשיבושים שלהם? "בנושא הקיצוניים, ההפגנות והשיבושים, מבחינתי תהיה אפס סובלנות. אנחנו בעד שמירה על הסדר הציבורי. המסר שלי יהיה למשטרת ישראל: רבותיי, נא לאכוף את השמירה על הסדר. אפשר לעשות הידברות, אבל אם יש הפרעות וההידברות לא עובדת – אפס סובלנות. האכיפה היא בידי המשטרה, לא העירייה, אבל המסר שהמשטרה תשמע ממני הוא מסר חסר פשרות ואני מקווה מאוד שכך הם יפעלו. האנשים האלה לא מפגינים רק נגד הציבור החילוני, אלא גם נגדי ונגד הרבה אנשים מתוך המגזר החרדי. חובתנו לעשות סדר".
6 צפייה בגלריה
אחד מ"שלטי הצניעות" שנתלו בבית שמש. "אדאג ששמה הטוב של בית שמש יישמר"
אחד מ"שלטי הצניעות" שנתלו בבית שמש. "אדאג ששמה הטוב של בית שמש יישמר"
אחד מ"שלטי הצניעות" שנתלו בבית שמש. "אדאג ששמה הטוב של בית שמש יישמר"
(צילום ארכיון: באדיבות המרכז הרפורמי לדת ומדינה)
בשנים האחרונות עלתה בית שמש לכותרות לא פעם בהקשרים שליליים בגלל מיעוט קיצוני, למשל סביב "שלטי הצניעות" – שלטים שמורים לנשים לא ללכת במדרכה מסוימת, שכן היא מיועדת כביכול לגברים בלבד. "היה פעם רעש גדול על שלטי הצניעות. נשים עתרו לבג"ץ נגד הסיפור הזה, והתנהלה עתירה בעניין. עליזה בלוך נבחרה, ופתאום נהיה שקט. מה קרה? השלטים נשארו, הכול נשאר אותו דבר", מעיר גרינברג. "באופן אישי אני לא חושב שמקומם של השלטים האלה במרחב הציבורי. ניסו להוריד אותם ותלו תוך שעה שלט אחר. אני לא יודע איך נפעל בעניין הזה, אבל אדאג ששמה הטוב של בית שמש יישמר, ולא יתלבשו על דבר כזה ויעשו ממנו בלגן ורעש".

"אני לא בא לחנך את הציבור"

הוא נולד ברכסים. למד בישיבה ובכולל, וגם שירת בצה"ל שלוש שנים, לא כולל מילואים. עבד בהוראה ובניהול מוסדות חינוך, ויצא לשנה של שליחות בקהילה היהודית בפנמה, שאותה הוא מגדיר כ"תקופה מאתגרת ויפה". בעבר עבד כעוזר פרלמנטרי של חבר הכנסת משה גפני, ובמשך עשור היה חבר מועצה וסגן ראש העירייה בבית שמש.
כבר 24 שנה הוא גר בעיר. לגרינברג תואר ראשון במשפטים מהקריה האקדמית אונו ותואר שני במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית. הוא נשוי ליוכי, אב לחמישה ילדים וסבא לשלושה נכדים.
מה העמדה שלך לגבי החינוך הממלכתי-חרדי, הכולל לימודי ליבה? "נבחרתי כדי לתת שירות לציבור. יש אמירה בציבור החרדי מה העמדה לגבי ממ"ח, העמדה של גדולי התורה, הרבנים. אני לא נכנס אליה. כראש עיר של כולם, אפעל לשרת את כלל המגזרים, לפי הביקוש. אם יירשמו שבעה ילדים לא תהיה כיתה, ואם יירשמו 25 תהיה כיתה. הכול עניין של ביקוש והיצע".
6 צפייה בגלריה
ביתם של החללים שמעון אסולין ודניאל קסטיאל מבית שמש
ביתם של החללים שמעון אסולין ודניאל קסטיאל מבית שמש
"לכל אוכלוסייה צריך לבנות יחידות דיור". בניינים בבית שמש
(צילום: רפי קוץ)
פעמים רבות אנשים מזהים את האוכלוסייה החרדית עם נחשלות ועוני. איך לדעתך נכון להביא לכך שחרדים רבים יותר ישתלבו בחברה הישראלים ויתרמו את חלקם – אם לא בצבא אז לפחות בשוק העבודה? "יש ציבור חרדי גדול שעובד, מתפרנס ומשלם מיסים. בשילובן בעבודה, נשים חרדיות כבר עברו את הנשים במגזר הכללי, וגברים חרדים נמצאים מתחת לממוצע כי הם יושבים ולומדים. יהיו בעיר הכשרות לתעסוקה ומקומות עבודה, אבל אני לא בא להגיד לבן אדם לעזוב את הלימודים בכולל ולצאת לעבוד. אני לא בא לחנך את הציבור. איש על פי אמונתו, דתו ותפיסת עולמו".
חשוב לך שיישארו בבית שמש חילונים ודתיים לאומיים? "כן. אני הולך לעבוד קשה כדי לשמור על זה, שיהיה להם דיור וגם תרבות. לכל אוכלוסייה צריך לבנות יחידות דיור, כדי שלדור ההמשך יהיה איפה לגור. אני רוצה להעביר מסר לציבור הכללי בעיר: הסירו דאגה מליבכם. יהיה פה טוב, אתם תלקקו דבש".
ממטה ראש עיריית בית שמש היוצאת, עליזה בלוך, נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים את ראש העיר בית שמש הנבחר, שמואל גרינברג, ומאחלים לו הצלחה רבה בתפקידו לטובת כלל המגזרים בבית שמש. בנוגע לשקט שחזר לבית שמש בתקופת כהונתה של ראש העיר עליזה בלוך, אכן מדובר באחד מההישגים הגדולים של הקדנציה האחרונה. היכולת לייצר שיח מול כלל הקהילות והקבוצות בעיר, ובאמצעות הידברות להגיע להבנות. אנו תקווה כי ראש העיר הנבחר גרינברג ישכיל לשמר את השקט בעיר.
"בשום שלב בקמפיין לא יצאו רמקולים שהזהירו את התושבים שבית שמש תהפוך לבני ברק, מדובר באמירה שבמילים עדינות איננה נכונה. ראש העיר עליזה בלוך מעולם לא חשבה להציע למפלגות החרדיות רוטציה על ראשות העיר בקדנציה הבאה. מדובר בהצעה שאיננה דמוקרטית ולמעשה משאירה את התושבים מחוץ למשחק. ראש העיר אמור להיבחר בזכות כישוריו ופעולותיו, ולא בזכות הסכם פוליטי שנחתם לפני עשור בין מפלגות".