אחרי שנים של מאבק משפטי, צה"ל מאפשר למשפחות נופלים במלחמת חרבות ברזל לקיים הלוויות צבאיות גם בהנחיית רב רפורמי. עד כה נערכו לפחות שתי הלוויות כאלה, שאותן הנחה והוביל הרב הרפורמי דויד אזולאי. במקביל, גם מספר אזרחים שנרצחו בדרום הובאו לקבורה בטקסים אלטרנטיביים.
ב-1948, בעקבות ההרוגים הרבים במלחמת השחרור, הרב שלמה גורן, שהיה הרב הצבאי הראשון של צה"ל, גיבש את נהלי ההלוויות הצבאיות בצה"ל. היוזמה שלו, שהפכה למחייבת, משלבת בין המקובל בצבאות זרים, ובכלל זה מטח כבוד והנחת זרים, ובין דרישות ההלכה היהודית – הכוללות בין השאר אמירת קדיש.
3 צפייה בגלריה
הלווייתו של סגן ינאי קמינקא ז"ל
הלווייתו של סגן ינאי קמינקא ז"ל
הלווייתו של סגן ינאי קמינקא ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
אבי רט, מי שערך את האוטוביוגרפיה של הרב גורן – "בעוז ותעצומות", מסביר כי הרב נדרש לפשרות שונות. "על פי ההלכה לא קוברים בארון, אלא ישירות באדמה, כשהגוף עטוף בתכריכים. יש פה בעיה מורלית – הרי לפעמים לא נותר הרבה מגופת החייל וכאשר המשפחה תראה את מה שנותר מיקירה, ייגרם לה צער רב. לכן הרב גורן החליט על קבורה בארון, שבחלקו התחתון חורים שמאפשרים חיבור של הגופה עם הקרקע", הוא מסביר.
סג"ם ינאי קמינקאסגן ינאי קמינקא ז"לצילום: דובר צה"ל
ב-2017 עמותת חדו"ש ("לחופש דת ושוויון") הגישה עתירה לבג"ץ, הדורשת לחייב את צה"ל לאפשר קבורה לא-אורתודוקסית לחללים שמשפחותיהם רוצות בכך. בעמותה טענו כי על פי פקודות הצבא, אפשר לקבור בבתי קברות צבאיים בטקס דתי בלבד (טקס יהודי אורתודוקסי, או על פי דתו של החייל ההרוג). עוד נטען כי למשפחות שביקשו לקבור את יקיריהן בקבורה אזרחית, "התאפשר לעשות זאת בבית קברות אזרחי, על חשבונן, ושלא בהלוויה צבאית".
ב-2019 המדינה הודיעה לבג"ץ כי חללי צה"ל יוכלו להיקבר גם בטקס חילוני או רפורמי. עם זאת, לפני כחצי שנה בצה"ל לא ידעו להשיב על השאלה כמה הלוויות נערכו בטקס חילוני או רפורמי מאז ההחלטה.

"שיתוף הפעולה עם הצבא היה מלא"

במהלך מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, נפל סגן ינאי קמינקא, בן 20 מצור הדסה, ששירת כמ"מ בבא"ח העורף. "להוריו, אילנה ואייל, היה ברור כי ההלוויה שתיערך ביישוב נס הרים תהיה צבאית, אבל עם רב מטעמם", אומר דויד אזולאי, שלפני כשנה סיים הכשרה כרב רפורמי בהיברו יוניון קולג' בירושלים, ומשמש כרב בקהילה הרפורמית של מודיעין.
איך נוצר הקשר ביניכם? "לפני מספר חודשים ערכתי הלוויה אזרחית, שבה נכחו אילנה ואייל. אחרי הנפילה של ינאי, הם יצרו איתי קשר דרך חברה משותפת. נפגשתי איתם, עברנו על מהלך הטקס כפי שהם רצו והעברנו בקשה לרבנות הצבאית, זאת מכיוון שבסופו של דבר הצבא חייב לאשר הכול".
עד כמה הרבנות הצבאית שיתפה פעולה? "שיתוף הפעולה עם הצבא היה מלא ורגיש. יש לציין כי עוד לפני הקשר שלי עם הצבא, קציני הנפגעים עמדו בהתחייבות ועדכנו את המשפחות השכולות על אפשרות הבחירה בסוגי הטקס השונים".
3 צפייה בגלריה
שיר שכתב אביו של ינאי, אייל קמינקא, והוקרא בהלוויה
שיר שכתב אביו של ינאי, אייל קמינקא, והוקרא בהלוויה
שיר שכתב אביו של ינאי, אייל קמינקא, והוקרא בהלוויה
אילו שינויים ביקשה המשפחה לכלול בהלוויה? "הם ביקשו שההספדים יהיו לפני הטמנת הארון באדמה, ולא אחריה. יצוין כי בקבורה דתית אורתודוקסית, ההספדים נאמרים לפני הקבורה, אבל מכיוון שהנוהל בקבורה הצבאית הוא שההספדים נערכים בסוף, הייתה חובה לקבל את אישור הרבנות הצבאית.
"בהלוויה דתית אומרים את המשנה 'עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר: הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים וְאֵין אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה'. בני המשפחה ביקשו לומר טקסט אלטרנטיבי שחיבר הרב מני גל (לחצו כאן כדי לקרוא את הטקסט). בהלוויה אורתודוקסית נהוגה בקשת סליחה מהנפטר, ובמקרה הזה הקראנו טקסט שאני חיברתי ובו מבקשים את סליחת בני המשפחה (לחצו כאן כדי לקרוא את הטקסט).
"האם השכולה וגם האחות השתתפו באמירת הקדיש. למרות שעל פי ההלכה הדבר מותר, זה עדיין לא נפוץ. יחד עם בני המשפחה הוחלט שגם הנשים ישתתפו באמירת הקדיש המסורתי, עם שינוי קטן בסוף שבו מתפללים לשלום 'עלינו ועל כל עמו ישראל ועל כל יושבי תבל'. נוסף על כך, שילבנו בטקס הקבורה שירים שכתב האב השכול".
אילנה קמינקא אמרה ל-ynet כי "ההלוויה בהובלת הרב דויד אזולאי הייתה מדויקת, יהודית, עמוקה ומרגשת מאוד. לצד תפילות מסורתיות כגון קדיש ו'אל מלא רחמים', הקראנו שירים וטקסטים שהתאימו לבננו, ינאי. היהדות מבחינתנו היא שילוב של מסורת ועכשוויות, וברגע שלא קיבלנו תכתיב אחד, יצרנו הלוויה אישית שהצליחה לגעת בלבבות רבים. אנו שמחים ומודים הן על ההובלה של הרב דויד והן על ההסכמה של צה"ל, שאיפשר לנו לקיים את הטקס הקשה מנשוא באופן שבו רצינו".

"לקחת את השליטה בפרידה"

בעקבות ההלוויה הזו, הרב אזולאי ערך גם את טקס ההלוויה של רס"ר (מיל') עידו קסלסי (23), לוחם ביחידת מגלן בחטיבת הקומנדו. כלנית קסלסי, אימו של עידו, סיפרה ל-ynet: "עידו אהב אדמה ואדם. גבר צעיר מלא עוצמה וכוח לצד רוך, רגישות והכלה. אהוב מאוד על ידי מגוון רחב ומגוון מאוד של אנשים, ואוהב באותה מידה. אח לאיל ואורי, בן לכלנית ואלי, ובן זוג למאיה".
רס"ר (מיל') עידו קסלסי ז"לרס"ר (מיל') עידו קסלסי ז"לצילום: באדיבות המשפחה
"למרות העובדה שכיום צה"ל מציע למשפחות השכולות לקיים טקס אלטרנטיבי, הן אינן יודעות למי הן יכולות לפנות", אומר הרב אזולאי, "לכן במקרה זה אני פניתי למשפחה. לשמחתי למרות שהמשפחה כבר חתמה על הסכמתה לקיים טקס צבאי רגיל, גם במערך הנפגעים הצה"לי וגם ברבנות הצבאית גילו הבנה ורגישות, ואפשרו לקיים את הטקס בצורה שבה בחרה המשפחה.
"כלנית כתבה לי אחרי ההלוויה, ואישרה לי לפרסם: 'אני, אלי והבנים מודים לך כל כך שבתוך הכאב והכאוס אפשרת לנו להיפרד מעידו בדרך שלנו. סייעת לנו לקחת את השליטה בפרידה, שהייתה משמעותית מאוד עבורנו וסיפקה לנו מעט נחמה. הובלת אותנו ברגישות, בעדינות ובסובלנות, וניהלת את ההלוויה בצורה מרגשת ומכובדת מאוד. בהלוויה של דוֹדוֹ הצלחנו לראשונה לבחור עד כמה ובאיזו דרך אנו מכניסים את היהדות. בחירה, ולא אוטומט או כפייה. לעולם תהיה הרב דויד שלנו'".
הרב דויד אזולאיהרב דויד אזולאי. "בצה"ל גילו הבנה"באדיבות המצולם
סליחה על השאלה, כמה כסף עולה השירות? "חינם לגמרי. אחת המשפחות אומנם העבירה לי תשלום בביט, אבל אני סירבתי לקבל אותו ושלחתי להם את ההודעה של התנועה הרפורמית שהבהירה כי כל הסיוע והליווי למשפחות הנופלים, הן החיילים והן האזרחים שנהרגו, יהיה ללא תשלום.
"אגב, מאז הלוויותיהם של ינאי ועידו נערכו מספר הלוויות אזרחיות של נופלים במלחמה. מעבר לכך, הלוויות שוויוניות ברוח הרפורמית נערכות גם כן, לבקשת המשפחות, בקרב נרצחי הקיבוצים מהשבת השחורה. הרבה יעל וורגן, המשמשת זה חמש שנים כרבה של המועצה האזורית שער הנגב, מלווה ליווי רוחני עשרות משפחות בימים קשים אלה ואף עורכת הלוויות ברחבי הארץ של נרצחי הקיבוצים".
3 צפייה בגלריה
מכתב של התנועה הרפורמית למשפחות
מכתב של התנועה הרפורמית למשפחות
מכתב של התנועה הרפורמית למשפחות