מראה מהמם. העיר העתיקה, הר ציון והר הזיתים, מגג ה"אוריינט"

מלכה בירושלים: שלושה ימים של חופשה רומנטית בעיר הבירה

הילה רגב בילתה שלושה ימי חופש־הכי־קרוב־לחו"ל בעיר הבירה יחד עם בן זוגה. מה היה לעיר להציע לשני הירושלמים לשעבר, ולאיזו מסעדה (מתוך המיליון שהם ביקרו) הם נשבעו לחזור?

פורסם:
האם אישה יכולה לחזור לעיר הולדתה ולהרגיש כתיירת? האם היא יכולה ללכת ברחובות שביקרה בהם כנערה, כסטודנטית צעירה, כבחורה מאוהבת, ולהרגיש כאילו היא מגלה ארץ אחרת? האם היא יכולה לקחת את בן זוגה, גם הוא יליד העיר, ולשכנע אותו לבלות שלושה ימים במקום שממנו נמלט בזעם בהבטחה שלא לשוב עוד? ובכן, אם יש עיר שיכולה לעמוד בסטנדרטים הללו, הרי זאת ירושלים.
וזה לא היה קל. כמעט עשור אחרי שעקרנו מן העיר כדי לחפש הזדמנויות תעסוקה טובות יותר, החלטנו לבלות בה שלושה ימי חופש־הכי־קרוב־לחו"ל שאפשר בימים אלה. היו הסתייגויות. ירושלים בימים אלה היא עיר טעונה וחרדה, ולא מאוד מסבירה פנים לתייר החילוני. אבל דווקא מתוך המצוקה הזו נולדות יוזמות מקומיות, נפתחו בתי אוכל חדשים, וקיימת חדוות עשייה צעירה והרפתקנית שמאפשרת טיול אורבני של גילויים חדשים.
תוכנית הטיול שלנו הייתה ברורה: שלושה ימים בירושלים, השקעה במלון מפנק עם נגישות לרוב מוקדי העניין ומינימום נסיעות. למרבה המזל, רוב המקומות הרלוונטיים נעים סביב ציר שוק מחנה יהודה, מרכז העיר, רחוב עזה, כך שעיקר ההתניידות שלנו נעשתה ברכבת הקלה, באוטובוס, במונית וברגל. מזג האוויר הנהדר (חובה ז'קט בערב!) הוא בונוס כללי לכל מבקר בעיר.

היום הראשון: בעיקר טעימות

בית הנסן ומשק עפאים. כדי להיכנס לאווירה העירונית בחרנו לבקר במסעדת משק עפאים, הממוקמת בבית הנסן. פעם זה היה בית המצורעים העירוני, כיום הוא בניין משוחזר שמארח תערוכות, הצגות, סרטים ומפגשים - חלקם בחינם.
ברחבת המתחם פזורות פינות חמד עם ספסלים, כיסאות ושולחנות - שאליהם ניתן להגיע לפיקניק ספונטני, לפגישת עבודה עם לפטופ או פשוט להרהר מתחת לעץ עם ספר וקפה קר ממשק עפאים הסמוך. בחרנו דווקא בישיבה במסעדה והזמנו סנדוויץ' בתוך קרואסון, שהגיע עם מלפפונים טריים, שמן זית ולאבנה (43 שקל) וקפה אמריקנו (12 שקל), והכל באווירה נינוחה ונעימה.
מיקום: רח' גדליהו אלון 14. פתוח: ראשון-חמישי, 18:00-8:00, בשישי, 14:00-8:00. טל': 052-3666850.
11 צפייה בגלריה
מסעדת משק עפאים
מסעדת משק עפאים
אווירה נעימה, אוכל טעים. משק עפאים
(צילום: יואב בבלי)

המוזיאון לאמנות האסלאם. מוזיאון ייחודי ומיוחד, עם יצירות נדירות של אמנות אסלאמית, אוסף שעונים מיתולוגי שאין כמותו בעולם (שפעם נגנב אבל נמצא והושב). תענוג לבקר.
מיקום: רח' הפלמ"ח 2. פתוח: שני־רביעי, מ־10:00 עד 15:00, בחמישי, 10:00– 19:00, שבת, 14:00–10:00. טל': 02-5661291. אתר: islamicart.co.il
11 צפייה בגלריה
אוסף השעונים, מוזיאון האסלאם, ירושלים
אוסף השעונים, מוזיאון האסלאם, ירושלים
נגנב והוחזר. אוסף השעונים במוזיאן האסלאם
(צילום: צביקה בורג)

פטיסרי טלביה. מסעדת טלביה של השף ניר לוי פתחה באחרונה שלוחה, פטיסרי בתוך תיאטרון ירושלים, ובה היא מציגה מאפים ויצירות קינוחים קטנות ומעוררות חשק. למשל: טארטי פירות, קרואסונים, אקלרים, טירמיסו וכל מה שהנפש מתאווה לו. הסתפקנו הפעם במרציפן קפה מופלא, ונשבענו לחזור.
מיקום: תיאטרון ירושלים, רח' מרכוס 20. פתוח: ראשון־שישי, 14:00-9:00. טל': 02-5811927.
מסעדת 02, מלון ענבל. אחרי אמבטיית קצף ושנ"צ במלון (שהרי מהי חופשה ללא משמעת מים נוקשה ובחירה להירדם לשעתיים בזמן שהעולם ממשיך להסתובב), יצאנו ל"02", מסעדה מושקעת השוכנת במלון ענבל הסמוך לגן הפעמון.
המלון מאופיין בקהל אורחים דתי־לאומי וחרדי, אבל ה"02" נראית כאילו נשתלה ממציאות אחרת: מוזיקה אוריינטלית, כלים יפהפיים מאיטליה ושירות לבבי ונגיש. הזמנו ארוחת טעימות שכללה סלט עגבניות עם פיצוחים ועשבי תבלין, שהוגש עם אבוקדו (בקיץ מוגש עם אבטיח, 54 שקל); שווארמה צוואר טלה (68 שקל); קולרבי מדורה עם שומשום, מנה בסגנון ארמני - שבעיניי היא המומלצת בתפריט (48 שקל); ורוסטביף סינטה, שהגיע עם בצל מוחמץ וכבוש ורוטב חרדל ושזיפים מופלא (58 שקל). לעיקריות חלקנו פילה לברק (128 שקל) ואסאדו בבישול איטי (144 שקל). הקינוחים היו סבירים ולא יותר, וטוב שכך, כי הגענו לסיום הארוחה כשאיננו יכולים עוד. סיכום: חוויית יוקרה יקרה ששווה לנסות פעם בשנה.
מיקום: מלון ענבל, רח' ז'בוטינסקי 3. כשר, פתוח: ראשון־חמישי, 22:30-18:00. טל': 02-6756649.
11 צפייה בגלריה
מסעדת 02, מלון ענבל
מסעדת 02, מלון ענבל
כלים יפהפיים, שירות לבבי. ה־02 במלון ענבל
(צילום: גיל אבירם)

היום השני: שוק, פיצה וגלידה

מחנה יהודה. אפשר לנסות לתכנן ביקור בירושלים בלי לבקר בשוק מחנה יהודה, אבל למה לעשות זאת? השוק המיתולוגי עבר תהליך אורבניזציה וטרנדיזציה מואץ, כשדוכני הירקות והפירות, שביניהם נהגתי לשוטט עם סבא שלי בכל יום חמישי, נדחקו לטובת מאפיות בוטיק, פרומז'רי, בתי אוכל קטנים והמון דוכני כנאפה.
ההמלצות שלי: להתעכב לטעימות בדוכן הלחם של טלר, לקחת קצת חלווה ממלך החלווה, לרכוש פיצוחים במורנו וירקות יפהפיים בשוק העיראקי, שזה פנייה שמאלה מרחוב אגריפס, ליד מסעדת עזורה. יש גם חנויות קטנות של יודאיקה, שבהן אפשר לקנות חמסות מנוקדות בפסיפס וכוסות זכוכית בזיל־הזול, ואם אתם בעניין תוכנית חיסכון, הרי שיש הרבה בזארים שמציעים חומרי ניקיון וטואלטיקה במחירי רצפה.
11 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה, ירושלים
שוק מחנה יהודה, ירושלים
אי־אפשר בלי לבקר פה. שוק מחנה יהודה
(צילום: shutterstock)

חנות הספרים תרשישה. "תרשישה" היא חנות ספרים קטנה, איכותית עם מדף שירה מרשים, מחלקת רומנים גרפיים וגם קומיקס, רבי־מכר לצד כתבי הוצאות קטנות ועצמאיות. ניכר שיש פה מערכת ליקוט אוצרות שלא מתחשבת רק בשיקולים מסחריים, ועל כך יעידו גם מדף ספרי העיון וגם מתחם הספרים באנגלית. בן הזוג מצא שם ספר עיון על טווין פיקס, שבדרך כלל לא תמצאו במלאי, ואני מצאתי כמה אוצרות במחלקת ההגות הפמיניסטית, שייראו טוב על השולחן בסלון. המחירים סבירים.
מיקום: רח' אגריפס 113. פתוח: ראשון־חמישי, 20:30-11:00. שישי, 15:00-10:00. טל': 02-5825454. אתר: tarshisha.co.il
הפסקה ב־Power Coffeeworks. קפה חביב צמוד לחנות הספרים הנ"ל, שמעוצב באקלקטיות עם גרוטאות וחפצים ישנים, כולל צמיגים תלויים מהתקרה ומנורות ישנות. הקהל סטודנטיאלי, הכיסאות לא תואמים ותפריט הקפה מפורט. ברור שמישהו פה יודע את העבודה. הזמנתי קורטדו צפוף ומצוין (12 שקל) ובן הזוג ניסה בהצלחה פרנס פרס (15 שקל).
מיקום: רח' אגריפס 111. כשר. פתוח: ראשון־רביעי, 21:30-7:30, בחמישי עד 20:00, בשישי עד 17:00 ובמוצ"ש אחרי צאת השבת.
צהריים ב"צמח". יצא שהגענו למסעדה הצמחונית החדשה מבית "מחניודה" של אסף גרניט ימים אחדים אחרי הרקטות שנחתו בסביבת ירושלים, ובעת שאזורים נרחבים בארץ נמצאו בכוננות מקלטים. עקב כך, היינו היחידים שסעדו ליד השולחנות ומלצר קשוב ברמת האובססיה עמד לשירותנו.
הזמנו מאפה קממבר, ריבת שומר וג'ין עם פלפל שחור (52 שקל) ששינה את כל מה שאי פעם חשבנו על שומר וג'ין. בן הזוג התעקש על המנה שזכר ממחניודה – פולנטה עם ראגו פטריות, אספרגוס, פרמזן ושמן כמהין (58 שקל). אני, מלאת געגועים לסבתא שלי אחרי הטיול בשוק, הזמנתי מנת במיה במחבת לוהטת עם עגבניות, שום ירוק, צזיקי זוקיני, זעתר וג'מיד (62 שקל), שהייתה חריפה ולוהטת. רחוקה מהבמיה האגדית של סבתא מרגלית, אבל מעולה בדרכה. צמח היא מסעדה שמלהטטת עם חומרי הגלם, ירקות וגבינות, במומחיות. לפעמים זה שואו אוף, ולפעמים, כמו עם הבמיה, מדובר בפיצוח מנצח.
מיקום: רח' הדקל 1. פתוח: ראשון־חמישי, מ־9:00 עד חצות, בשישי עד 16:30. טל': 02-5333444.
11 צפייה בגלריה
מסעדת "צמח"
מסעדת "צמח"
במיה על מחבת. צמח
(צילום: הילה רגב)

דוויני פיתה בר. דיני קסורלה ("משחקי השף") נולדה להיות מארחת ומסעדנית. אם היינו חיות במקום אחר, בזמן אחר, אני מניחה שהיה לה פונדק דרכים משגשג. במקום זה יש לה "דוויני פיתה בר", בית אוכל צנוע בפאתי השוק, שמגיש אוכל שפית בפיתה (סגורה או פתוחה) במחירי שוק. יש שם אוסובוקו, חריימה דגים, עראייס פטריות ועוד. אם כבר הגעתן, בקשו לטעום מערק האשכוליות מתוצרת בית, שמכינים במקום ונשלף למקורבים.
מיקום: רח' בית יעקב 6. מחירי מנות: 48-43 שקל. פתוח: ראשון-חמישי, מ־12:00 עד חצות, בשישי, 15:00-11:00, וכן במוצאי שבת. טל': 02-6506468.
11 צפייה בגלריה
דוויני פיתה בר
דוויני פיתה בר
פיתה מפורקת. דוויני
(צילום: הילה רגב)

חנות המתנות J’aime. יצאנו לשוטט במדרחוב הירושלמי ושיחקנו ב"מה השתנה מאז שגרנו פה". ובכן, הכל וכלום. אתרי תרבות כמו הבולינט, ביג אפל פיצה, וקצפת עדיין על יסודותיהם, אבל כל שאר העיר הפכה לשעטנז של חנויות סטוק, מזללות ובזארים.

11 צפייה בגלריה
המדרחוב בירושלים
המדרחוב בירושלים
דבר כמעט לא השתנה פה. המדרחוב הירושלמי
(צילום: shutterstock)

בנחלת שבעה נתקלנו בחנות צבעונית ויפה בשם J’aime, שמוקדש בה שטח רחב לעבודות של מעצבים ישראלים. למשל, מגנטי אותיות, פנקסים, וגם גלויות איורי פרחים המבוססים על איוריה של מאיה ווישניאק ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה. חובבות דמויות המומינים ירגישו כאילו נפלו למערת אוצר, עם מדבקות, בובות וסימניות. המחירים בינוניים ומעלה, חיטוט בין המדפים הוא חוויה בפני עצמה.
מיקום: רח' יואל משה סלומון 19. פתוח: ראשון־חמישי, 20:30-10:30, בשישי עד 15:00. טל': 072-2210030.
פיצה פלורה. למרות שהביקור התרחש על רקע מבצע ברצועה הדרומית, רחוב עזה בירושלים נראה היה מנותק לגמרי מאירועי היומיום ומירושלים בכלל. בתי קפה, מסעדות וברים סטודנטיאלים נפתחו בו ואנשים עמדו בתור (בתור! בירושלים!!!) כדי לאכול. עמדנו מחוץ לפיצה פלורה וקיבלנו שולחן רעוע בחוץ, ליד פחי הזבל. בתל־אביב כבר הייתי קמה במיאוס, אבל משהו באווירה השאיר אותי שם, ובדיעבד - בצדק.
המנה הראשונה – סלט עם עגבניות שרי, צנונית, בצל סגול, זיתים ובלסמי (38 שקל), היה מהמוצלחים שטעמתי השנה, לכן גם הבנתי למה אמרה המלצרית שהוא הפופולרי בתפריט (מתוך שניים...). בן הזוג הזמין "פיצה פלורה" עם רוקט ופרמזן (53 שקל). קיבלנו פיצה דקה עם חלוקת גבינה־בצק אידיאלית ועלים טריים, ולא נשאר פירור. טיפ: חפשו מבצעים על יין הבית.
מיקום: דרך עזה 25. פתוח: ראשון־חמישי, מ־12:00 עד חצות, בשישי עד 16:00, ובמוצ"ש. טל': 02-6222216.
גלידה ג'לטו וריגטו. "היי", אמרתי לבעל, "לא אכלתי קינוח". הסכמנו שמחדל. הידרדרנו מעט במורד רחוב עזה ל"ג'לטו וריגטו", גלידרייה שמעלה על נס את הגלידה הסיציליאנית – מה שזה לא יהיה. הזמנו גלידת יוגורט כבשים עם דבש וזעתר, ורגע - אל תעקמו את הפרצוף, היא הייתה מעולה והתחרטנו שלקחנו את המנה הקטנה (15 שקל). טעמתי גם וריגטו קלמנטינה וקראנץ' פיסטוק, וגלידת משמשים עם שקדים ירוקים. המליצו לנו גם על גלידת חד־קרן, המבוססת על שוקולד לבן והיביסקוס. זה פחות אני, אבל חובבי המתוק יתלהבו.
מיקום: דרך עזה 29. פתוח: ראשון־חמישי, 23:00-12:00. שישי, 18:00-10:00. שבת, 23:00-8:00. טל': 02–5446644.

היום השלישי: פינוקים, פינוקים

הספא של "גרלן", מלון וולדורף אסטוריה. שנה תמימה המתינו במלון המפואר להזדמנות לפתוח את הספא של "גרלן" (Guerlain), לאפר כלות, לערוך טיפולי יופי בתו התקן המחמיר של המותג הצרפתי ולאפשר שהייה בבריכה. תחילה הוציאה הקורונה את כולם לחל"ת וכשלוח הזמנים של חודש מאי התמלא עד לאפס מקום, הגיע מבצע "שומר החומות" ופינה את היומן. עבורנו זה היה מועד מתאים לנסות למצוא טיפול משתלם במחיר הרצה.
הספא מבריק ומעוצב על פי הסטנדרט הבינלאומי של המותג, המטפלים הוכשרו בפריז והמקום משרה אווירה אלגנטית ומוקפדת. בחרתי בעיסוי להיריון עם יונה, דולה המתמחה בנשים הרות, 45 דקות מותאמות למצבי שבסופן הרגשתי כאילו אני צועדת על עננים. הבעל העדיף את הבריכה המקורה, הסאונה והחמאם הטורקי, הכלולים במחיר הכניסה. התענוג לא זול, אבל הכי קרוב לחו"ל, כרגע.
מיקום: רח' אגרון 28-26. פתוח: כל יום, 19:00-7:00. טל': 02-5423377.
11 צפייה בגלריה
ספא במלון וולדורף אסטוריה, ירושלים
ספא במלון וולדורף אסטוריה, ירושלים
מבריק, מעוצב, אלגנטי. הספא ב"וולדורף אסטוריה"
(צילום: עמית גירון)

קפה סירה. אחרי הספא נזקקנו לקפאין ולפחמימות. במעלה הרחוב מצאנו את "קפה סירה", בית קפה באווירה סטודנטיאלית מקומית, עם חולצה של הפועל ירושלים ממוסגרת על הקיר, שולחנות עבודה פזורים בחלל בינוני ותמונות נוף של העיר. האמריקנו (13 שקל) היה מצוין והספסלים בחוץ אידיאליים ליום חם.
מיקום: רח' בן סירא 1. פתוח: ראשון־חמישי, 23:00-8:00, בשישי 18:00-8:00, בשבת, 23:00-9:00. טל': 02-6728732.
קפה קדוש. מדובר במוסד מיתולוגי בעיר המלאה במוסדות מיתולוגיים. לאחרונה עלה לכותרות בשל סירוב הבעלים, קרן ואיציק קדוש, לקבל את מרות הרבנות הראשית בנוגע לאופן סימון הכשרות על חלק מהמוצרים הנמכרים במקום. לא שהם צריכים את זה, כי גם עם הרבנות של "צהר" המקום תמיד מלא, ובשישי הס מלהתקרב בגלל התורים.
הגענו בחמישי בצהריים ומיד הצטיידנו בעוגות שמרים לקחת הביתה (99 שקל) וגם בקינוח אישי של בצק עם לימון, פטל ופיסטוק, מעליו מרנג ולצידו בריוש קרם פטיסייר וקרמל (קינוחים וקרואסונים: 25-45 שקל). סגרנו עם תה נענע, בכל זאת ירושלים.
מיקום: שלומציון המלכה 6. פתוח: ראשון-חמישי, 21:00-7:00, בשישי עד 14:00. טל': 02-6254210.
11 צפייה בגלריה
איציק וקרן קדוש, קפה קדוש
איציק וקרן קדוש, קפה קדוש
מוסד מיתולוגי בעיר. קפה קדוש
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המלצת לינה

"אוריינט", מלון מפואר ומהודר השייך לקולקציית היוקרה של רשת "ישרוטל", ממוקם בכניסה לעמק רפאים ומול מתחם התחנה. יש בו מתחם סוויטות נפרד, מושקע ויקר, אבל הסתפקנו בחדר סטנדרטי, שבזכות מחירי אמצע השבוע גרם לנו להרגיש בני מזל עד מאוד.
על גג המלון משתרעת בריכת אינסוף עם נוף מהמם לעיר העתיקה, יש גם בריכה מקורה ומחוממת וספא איכותי (עיסוי של 75 דקות עולה סביב ה־500 שקל). גולת הכותרת לטעמנו הייתה ארוחת הבוקר. ראיתי וטעמתי לא מעט ארוחות בוקר במלונות ישראל, אבל זו עלתה על כולן.
חדר האוכל מחולק לפי שכונות ירושלים: מאה שערים, מחנה יהודה, מוצא וכדומה, ובכל חלק תמצאו תפריט אוכל תואם. מדף הלחמים הוא של "מאפיית טלר" המקומית, והוא חגיגה לכל אוהבת פחמימות, ואחרי שגיליתי שיש גם כנאפה בעבודת יד במחלקת הקינוחים, הפכתי למאושרת באדם. אפילו הקפה, נקודת חולשה במלונות רבים, היה משובח.
חפשו מבצעים לימי אמצע השבוע, כ־1,500–1,300 שקל ללילה. בסופי שבוע יקר בהרבה ומותנה בהזמנת שני לילות.
טל': 02-5699090.
11 צפייה בגלריה
מלון אוריינט, ירושלים
מלון אוריינט, ירושלים
מלון אוריינט, ירושלים
(צילום: אורי אקרמן)

טיפים לדרך

איך מתניידים: כדאי לנסוע ברכבת הקלה ובתחבורה הציבורית ולקנות כרטיס חופשי יומי (13 שקל), שניתן להטענה על כרטיס ה"רב־קו". מוניות? קצת קשה למצוא, ואם הצלחתן – הקפידו שיפעילו מונה.
כשרות: רוב המסעדות ובתי האוכל בעיר מחזיקים בכשרות בדרגה מחמירה. חשוב לכן לברר מראש? לכולם יש דפי פייסבוק עם המידע.
חיי הלילה: "בר בית הוועד" בשכונת בית הכרם הוא בר ובית קפה שיתופי, שמארח הופעות מקומיות; גם "פאב המפלצת" בקריית יובל הוא שיתופי־שכונתי חביב ושמח; על שוק מחנה יהודה בשעות הערב, בעיקר בחמישי, אין צורך להרחיב. שמח ממש שם.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button