כרמל גולד במגרש המשחקים שלה - המעבדה

כימאית ומשפיענית: "אם יש מוצר טיפוח שאני צריכה, אני פשוט מפתחת אותו בעצמי"

תכירו את כרמל גולד, הפורמולטורית שסבלה מאקנה וכיום מפתחת מוצרי קוסמטיקה  וגם מנגישה את המידע החשוב הזה באינסטגרם

פורסם:
לכרמל גולד (28), ירושלמית במקור ומתגוררת כעת בשוהם, יש עבודת חלומות של כל חובבת ביוטי: היא מפתחת מוצרי קוסמטיקה, והשוס – במסגרת העבודה היא גם צריכה לנסות את המוצרים בבית. בעמוד האינסטגרם שלה Carmel Chemistry היא נותנת הצצה לעולם המרתק שלה כמהנדסת כימית, וחולקת טיפים והסברים מעמיקים על מוצרים, רכיבים ועולם הטיפוח בכללותו. "הטייטל שלי הוא פורמולטורית. זה אומר שאני מפתחת מוצרי קוסמטיקה גם לעור הפנים וגם לשיער", אומרת לנו גולד. "הגעתי לתחום הזה דרך התואר שלי בהנדסה כימית. כיום אני עובדת במעבדה שעושה Private Label. היא מפתחת מוצרים עבור חברות בינלאומיות וישראליות".

מה זה אומר Private Label?
"בתחום הקוסמטיקה יש שתי אפשרויות: או לעשות Private Label, משמע שהמעבדה עושה פיתוח פורמולה מאפס - כלומר, לאף חברה אחרת אין אותו המוצר. אפשרות נוספת, זולה הרבה יותר, נקראת White Label - כאשר מותג כלשהו מגיע למפעל ומבקש לייצר קרם לחות, המפעל מציג לו כמה אפשרויות קיימות שיש לו, ועל האפשרות הנבחרת שמים את תווית המותג. זה אומר שיהיו עוד המון מותגים עם מוצר זהה. זה נפוץ מאוד גם בקוסמטיקה וגם במזון".
איך נראה יום עבודה שלך?
"אני עובדת במעבדה עם עוד מפתחת ועם מנהל המעבדה, ושלושתנו אחראים על פיתוח המוצרים. לכל אחד יש את הפרויקטים שלו, אבל אנחנו אוהבים מאוד לעבוד בצוות ולשמוע את הדעות של כל אחד. כל פריצות הדרך מתרחשות כשאנחנו יחד. אנחנו מפרים אחד את השני".
מה את עושה בפועל?
"כל המפתחים יושבים יחד ועושים סיעור מוחות בנוגע לניסיונות שנעשו ביום שלפני - זה קצת דביק לי, זה יותר טוב, זה פחות. ואז אנחנו מתחילים לחשוב מה הגרסה הבאה שאנחנו רוצים לעשות לאותו המוצר. נניח שהמותג אומר 'אנחנו רוצים ויטמין C במרקם כזה וריח כזה עם אחוזים כאלה', ואז אנחנו מתחילים לייצר הרבה מאוד גרסאות, וכל גרסה אנחנו מנסים בעצמנו. זה תהליך שיכול לקחת הרבה זמן".
למי שאוהבת טיפוח זה נשמע כמו עבודת החלומות.
"כשרק התחלתי גם אני הרגשתי ככה (צוחקת). וואו, כל כך התלהבתי מכל דבר, שלקחתי הביתה לנסות, הייתי באורות. עכשיו אני לפעמים אומרת – וואי, עוד פעם זה".
מה בא קודם, האהבה שלך לסקין קר או התפקיד הזה?
"מגיל צעיר אהבתי כימיה וידעתי שהעבודה שלי תהיה קשורה בה. במקביל, טיפוח תמיד היה עניין בשבילי. גם כמתבגרת וגם כיום, אני מתמודדת עם עור קשוח ועם התפרצויות קשות של אקנה. זו תמיד הייתה ההתמודדות שלי. ואז התחלתי תואר בהנדסה כימית ב'שנקר'. בחרתי את שנקר כי יש שם מרצה שיש לו מעבדה לפיתוח של קוסמטיקה וחשבתי לעצמי, איזה מגניב, זה ממש הכיוון שלי. כשהתחלתי את הלימודים חיפשתי דרך להתפרנס בזמן התואר והחלטתי לעשות לק ג'ל. פתאום הידע מהתואר והעבודה כמניקוריסטית התחילו ממש להתחבר לי. ככה התחלתי להעביר הרצאות על הכימיה של הג'ל. היום המרצה שבזכותו הגעתי לעשות את התואר ואני כותבים מאמר ביחד על אלרגיות ללק ג'ל".
את שואפת להישאר בתחום הזה?
"כן, להישאר בתחום ובכלל להישאר פורמולטורית ובפיתוח, כי אני אוהבת מאוד את התכלס, אני אוהבת מאוד את המעבדה ואת הכימיה".
כמה זמן בממוצע לוקח לפתח מוצר?
"זה משתנה מאוד. עכשיו, למשל, אני מפתחת קרם הגנה, שזה אחד המוצרים היותר מסובכים לפיתוח. כנראה ייקח לנו שנתיים בערך. אבל יש מוצרים שחודש־חודשיים וסיימת".
מה הדבר הכי מפתיע שלמדת מהעבודה שלך על עולם הטיפוח?
"אני חושבת שהדבר שהכי הפתיע אותי הוא כמה הבדל יש בין התיאוריה ובין מה שקורה בפועל. יש תיאוריות שלמות של כימיה, ובפועל את עושה ופתאום זה לא מסתדר. את אומרת בוא'נה, משהו פה לא הגיוני. אני חושבת שזה הדבר הכי מתסכל וגם הכי מעניין בעבודה - את רואה שהדברים בפועל פשוט לא קורים כמו שציפית שהם יקרו".
וכצרכנית טיפוח יש משהו חדש שלמדת?
"כן, גם העניין של מחיר המוצרים. הפורמולה עצמה היא חלק קטן מאוד מהמחיר. כלומר, העובדה שמותג מוכר מוצר במחיר מאוד־מאוד גבוה, ממש לא מעידה על איכות הפורמולה. אני יודעת שכולם יודעים את זה, אבל אני לא חושבת שמבינים עד כמה זה משמעותי".
מה דעתך על כל נושא קריאת הרכיבים שנעשה פופולרי מאוד בשנים האחרונות?
"מצד אחד אני אומרת – וואלה, זה מבורך. אני רוצה שאנשים ילמדו כמה שיותר ויבינו מה הם קונים. אני חושבת שרשימת רכיבים זה כלי מדהים, אבל קשה לי מאוד עם העובדה שאנשים חושבים שהם יכולים לשפוט מוצר רק על פי רשימת רכיבים, בלי להבין שזה פשוט חלק אחד מהפאזל. מוצר מסוים יכול להיות מדהים למישהי אחת ונוראי למישהי אחרת, ורשימת רכיבים היא משהו קטן, אבל זו לא התמונה הכללית".
מה עוד צריך להביא בחשבון?
"אם מישהי יודעת שיש לה רגישויות לרכיב מסוים, היא יכולה לבדוק אם הוא מופיע ברשימת הרכיבים. דבר שני, אם מותג טוען שיש במוצר רכיב כזה או אחר, אפשר להפוך את האריזה ולראות אם הרכיב אכן מופיע. יש לדוגמה ויטמין C טהור, שהוא הכי יעיל, אבל קיימות גם את כל הנגזרות שלו - שמצד אחד הן יציבות מאוד ומצד שני פחות עושות את העבודה. אז אם אני רואה מוצר של סרום ויטמין C, רק דרך רשימת הרכיבים שלו אוכל להבין כמה הוא אפקטיבי. בנוסף, צריך לזכור שאת הריכוזים אנחנו לא נקבל מתוך רשימת הרכיבים, והם עוד חלק משמעותי מאוד בפאזל".
עוד נושא שראיתי שחשוב לך מאוד לקדם הוא שמירה על מחסום העור.
"כל חברה מנסה להתפאר בריכוז מוגזם של רכיבים פעילים. זה מסקרן עבור בנות שיש להן יד חופשית להזמין מה שהן רוצות מהאינטרנט. הן קונות וקונות ולא מודעות לכך שהן הורסות לעצמן את מחסום העור, שאחראי להשאיר את הדברים הרעים בחוץ ולשמור על המים שנמצאים בתוך העור בפנים. ברגע שהוא נחלש, אף רכיב פעיל לא יעזור ומצב העור רק יידרדר. מי שיש לה נטייה לאקנה, למשל, אם מחסום העור שלה חלש, כל מה שתנסה למרוח רק יחמיר את המצב. היא תחשוב, אוקיי, אשים חומצה סליצילית וגליקולית ולקטית, ותעמיס עוד ועוד רכיבים פעילים, מה שבפועל יגרום לאקנה להחמיר. זה לופ שקשה מאוד לצאת ממנו. עדיף לא להשתמש בכמות מוגזמת של חומרים פעילים, לדאוג להרבה לחות ולרכיבים שסופחים מים כמו חומצה היאלורונית ולאנטי־אוקסידנטים כמו ויטמין סי וכמובן, לקרם הגנה. סרמידים ופפטידים בהחלט עוזרים, אבל הם אקסטרה. גם ניקוי פנים אגרסיבי מחליש את מחסום העור. מומלץ לעשות ניקוי עדין, פעם אחת ביום ומי שממש חייבת אז פעמיים. אפשר גם להשתמש בחומצות אלפא־הידרוקסיות שעוזרות להתחדשות מחסום העור".
"זה שמותג מוכר מוצר במחיר מאוד־מאוד גבוה, ממש לא מעיד על איכות הפורמולה. אני יודעת שכולם יודעים את זה, אבל אני לא חושבת שמבינים עד כמה זה משמעותי"

ממש לא הייתי בן אדם של אינסטגרם

"כשעברתי למרכז בשביל התואר, הייתי צריכה לפרסם את עבודות הציפורניים שלי כדי לבנות מאגר לקוחות. ממש לא הייתי בן אדם של אינסטגרם לפני כן. פתחתי עמוד אינסטגרם, ולאט־לאט עם התואר, התחיל לעניין אותי כל נושא הכימיה של הלק ג'ל. אמרתי – טוב, אני אדבר על זה בסטורי. זה התחיל לעניין בנות, המון מניקוריסטיות צפו, וככה התחילו לעלות לי העוקבים. בכלל לא התכוונתי לזה, מעולם לא רציתי לעבוד באינסטגרם או להיות משפיענית. זה עד היום ממש מצחיק אותי. אם מישהי תזהה אותי ברחוב, זה יביך אותי".

2 צפייה בגלריה
כרמל גולד במגרש המשחקים שלה - המעבדה
כרמל גולד במגרש המשחקים שלה - המעבדה
אם יש מוצר שהיא צריכה, היא פשוט מפתחת אותו
(צילום: עצמי)
ראיתי שפתחת לאחרונה את האפשרות להעניק ייעוץ אונליין לשגרת טיפוח, זה באמת משהו שאפשר לעשות בשלט רחוק?
"כן, אני חושבת שזה משהו שאפשר לעשות בשלט רחוק. אני כמובן לא לוקחת על עצמי מקרים שמצריכים רופא עור או טיפול במכשור על ידי קוסמטיקאית, אבל אני כן חושבת שאפשר לבנות שגרת טיפוח נכונה גם מרחוק ואפשר לטפל בהרבה מצבי עור. באמת צריך לדעת במה להשתמש, כי השוק מוצף, וכמות המוצרים גדולה מאוד. יש מוצרים עם חומרים פעילים בריכוזים יפים, אבל חובה לדעת ולהבין בזה. מגניב שיש לי ידע בתור פורמולטורית שמפתחת את המוצרים. יש לי יכולת באמת להסתכל אך ורק על פורמולות, כי השיווק לא מעניין אותי בשום צורה. אני יכולה לתת למישהי קרם פנים שהוא במקור בכלל קרם ידיים, כי הפורמולה מעניינת".
איך נראית שגרת הטיפוח שלך?
"שגרת הטיפוח שלי מבוססת על המוצרים שאני מפתחת באותה תקופה, ואז אני יכולה לבדוק אותם על עצמי. זה הכי כיף בעולם. העובדה שאני יכולה לנסות אותם בעצמי ולשלוח מוצרים הרבה יותר טובים לחברות, הופכת אותי לפורמולטורית הרבה יותר טובה. לדוגמה, יש לי תלתלים, אז את כל מוצרי התלתלים אני מפתחת, כי אני יכולה לבדוק אותם על עצמי".
ובין לבין, את קונה בפארם, מזמינה אונליין?
"אם יש מוצר שאני צריכה, אני פשוט מפתחת אותו בעצמי במעבדה".
מה המוצר הכי מרגש שיצא לך לפתח?
"קרם ההגנה שנמצא עכשיו בפיתוח. התחלתי לפתח אותו כשעבדתי במעבדה תוך כדי התואר. מנהל המעבדה שאני עובדת איתו היום בא לבקר בזמנו בשנקר. יצא לו להרגיש את הקרם והוא ממש התלהב ממנו. זה היה הפרויקט הראשון שלי. אני לא חושבת שיש קרם הגנה בעולם שהגיע קרוב למה שאנחנו מפתחים. כשזה ייצא, אני כנראה אאבד את זה. אסור לי לחשוף על זה שום מידע, אבל אני ממש מרגישה שזה התינוק שלי".
אגב, אחרי שמוצר יוצא, מותר לך להגיד שאת פיתחת אותו?
"לא, אני ממש לא יכולה. לחשוף שפיתחתי מוצר של מותג מסוים זה ממש לקדם אותו. אני לא יכולה לחשוף חלק וחלק לא".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button