עדן טהרני ומתן רוקח. "אני טיפוס פתוח והוא סגור ומופנם"

דייט בחשכה: האהבה הגדולה של עדן טהרני, הזמרת העיוורת מ"אקס פקטור"

טהרני כבשה את המסך ב"אקס פקטור", הפכה לכוכבת טיקטוק וצעדה על מסלול התצוגות במילאנו. עכשיו היא גם מאורסת למתן רוקח, לבקן ולקוי ראייה. בראיון משותף הם אומרים: "גם אנשים עם מוגבלות יכולים להצליח, להקים משפחה, לעשות הכול"

אורית מרלין־רוזנצוייג
פורסם:
בבוקר הריאיון עמה התעוררה עדן טהרני אל ריח נורא וחריף בחדר השינה. תוך רגע הבינה כי כלבת הנחייה שלה חטפה קלקול קיבה ושלשלה, רק שלא היה לה מושג איך לנקות את זה. "עשיתי שיחת וידיאו עם אמא שלי", היא מספרת, "ואחר כך גם עם המתנדבים באפליקציית Be My Eyes, שעוזרים לך מהצד השני ומכוונים אותך. הם הסבירו לי בדיוק איפה לנקות".

האזינו לכתבה. הוקלט על ידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה – המרכז לתרבות מונגשת

גאוני.
"כן, אני נעזרת באפליקציה בכל מיני עניינים. גם כשאני רוצה לדעת אם יש בשקית פסטה, אורז או פתיתים, מישהו עונה לי בשיחת וידיאו. תחשבי כמה זה עוזר לעיוורים שרוצים, כמוני, לחיות חיים כמה שיותר עצמאיים מחוץ לבית ההורים. זה יעזור לי בקרוב, כשאתחתן ואקים בעזרת השם משפחה".
טהרני (23), הזמרת שפרצה ב"אקס פקטור" בגיל 17 וחצי והפכה מאז לכוכבת רשת, יושבת מולי עכשיו נרגשת. בדרכו אלינו הארוס שלה, מתן רוקח (26), בן זוגה בחמש השנים האחרונות, והיא מסבירה לו באיזה בית קפה אנחנו יושבות. היא הגיעה לכאן במונית עם כלבתה (שכבר מרגישה טוב יותר), לאחר יום לימודים לתואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו. על האצבע מנצנצת טבעת יהלום יפה, ועל פניה איפור מושקע. "למדתי להתאפר לבד. העיוורון הוא לא מגבלה בשבילי", היא מגלה ומחדשת את הליפסטיק בזהירות.
לפני חמישה חודשים התארסו טהרני ורוקח אחרי הצעה מרגשת, שהיא העלתה לחשבונות הטיקטוק והאינסטגרם שלה. עשרות אלפי עוקביה התרגשו, והיא העבירה מסר לכל העיוורים ולקויי הראייה: גם אנשים עם מוגבלות יכולים למצוא אהבה ולהתחתן.

הוא הגבר של חיי

עדן טהרני, שגדלה בחולון, נולדה עם לקות ראייה קשה. לדבריה, בעבר הצליחה לראות עצמים גדולים, אך ככל שחלף הזמן מצב הראייה שלה התדרדר. "אני בטוחה שזה קשור גם לחרם שעבר עליי בבית הספר, שהשפיע עליי נפשית ודרדר את מצבי", היא אומרת. "כיום יש לי שרידי ראייה, אבל הם לא עוזרים בתפקוד היומיומי. אני כמעט עיוורת לחלוטין ורואה בעיקר אור, חושך וצללים".
עוד כתבות בלאשה:
עד גיל חמש, היא מספרת, "לא ידעתי שאני לא כמו כולם. הוריי נתנו יחס שווה לי, לאחי ולשלוש אחיותיי. אמא שלי תמיד נתנה לי את התחושה שאני שווה לא פחות מאף אחד אחר, לפעמים יותר". בתיכון למדה במגמת מוזיקה, וסיימה עם בגרות מלאה: "הייתה לי סייעת שהנגישה לי את החומר, ואת המבחנים עשיתי עם בוחן מיוחד". אחרי התיכון עשתה שנתיים שירות לאומי.
עדן: "כשהודחתי מ'אקס פקטור' היה לי קשה מאוד. חשבתי, 'יאללה, זה נגמר'. לא ידעתי שהאודישן שלי יהפוך לכזה ויראלי. גם שש שנים אחרי, עדיין מזהים אותי"

היא התחילה לשיר בגיל ארבע, בהמשך שרה במקהלה, ומגיל עשר עד 20 למדה פיתוח קול. בגיל 11 ניסתה להתקבל ל"בית ספר למוזיקה", ללא הצלחה. בגיל 14 ניסתה להתקבל ל"אקס פקטור", "אבל הגיל שלי היה צעיר מדי".
ב־2017 עברה את האודישנים והתקבלה לעונה השלישית של "אקס פקטור". האודישן שלה, שבו ביצעה את "יוצא לאור" של אהוד בנאי וגרמה לבר רפאלי ושירי מימון לפרוץ בדמעות, הוא אחד הזכורים בתולדות התוכנית. "כשהתקבלתי אחרי כל הניסיונות, הגשמתי חלום", היא נזכרת. "זו הייתה חוויה עצומה, ימי צילום שהיינו מגיעים אליהם בארבע לפנות בוקר ויוצאים בשתיים עשרה בלילה של היום שלמחרת".
הודחת בשלב "הכיסאות". כמה התאכזבת?
"התאכזבתי מאוד. היה לי קשה מאוד, אבל לא הראיתי את זה מול המצלמות, כדי שלא יגידו 'איזו מסכנה, הנה היא בוכה, תרחמו עליה'. אבל את לא מבינה כמה בכיתי מאחורי הקלעים, כל כך הרבה שקראו לפסיכולוגית של התוכנית לבוא לדבר איתי. אנשים בהפקה אמרו לי, 'אולי את מרגישה שזה הסיום, אבל זו רק ההתחלה'. חשבתי, איזו התחלה בדיוק? יאללה, זה נגמר. הייתי ספקטית מאוד. לא ידעתי שהאודישן שלי יהפוך לכזה ויראלי. גם שש שנים אחרי, עדיין מזהים אותי".
2 צפייה בגלריה
עדן טהרני ומתן רוקח
עדן טהרני ומתן רוקח
עדן ומתן. "הוא היה שם ברגעים הקשים"
(צילום: טל שחר)

את מתן רוקח, שגדל בירושלים, הכירה כשהייתה בת 11 והוא בן 14, בתנועת הנוער "יחד" לאנשים עם עיוורון ולקות ראייה. רוקח נולד לבקן עם לקות ראייה, אך הוא מתנהל ללא סיוע או כלי עזר, רק עם משקפי ראייה עבים. הוא מתקשה לראות עצמים קטנים, אבל למד לחיות עם המגבלה באופן שמאפשר חיים עצמאיים יחסית.
"אנחנו מכירים המון שנים", מספרת עדן, "הוא אפילו היה אורח בבת המצווה שלי. בתחילת הדרך פחות התחברתי לאופי שלו. אני טיפוס פתוח והוא קצת סגור ומופנם. לקח לי זמן להבין שהוא הגבר של חיי ושאני לא צריכה משהו אחר".
החיבור הרומנטי אירע כשהייתה בת 17 וחצי, במהלך מסע משותף לפולין. "היה לי קשה מאוד בטיול הזה, והוא היה שם ברגעים הקשים. בהתחלה לא ידעתי אם להיות לידו, כי לא ידעתי מה הוא מרגיש כלפיי. נדמה לי ששאלתי אותו אם אני יכולה לשבת לידו באוטובוס, התחלנו לזמזם מוזיקה ביחד, וככל שעבר הזמן הרגשתי קליק ורציתי יותר להיות לידו".
למתן יש גרסה מעט שונה: "ביום הלפני אחרון, בביקור באושוויץ, היה לי קשה מאוד. אני לא יודע למה, משהו בתוכי אמר לי לגשת אליה ולדבר איתה, ומקסימום היא תדחה אותי. הלכתי אליה, סיפרתי לה מה עובר עליי, היא ממש חיבקה אותי, ומאותו רגע היינו צמודים ביומיים האחרונים של הטיול".
לקח לך זמן להציע לה לצאת איתך.
"זה היה בתקופה של 'אקס פקטור', והיה לה קראש על מישהו שפגשה בצילומים. כן היה לי רגש אליה והיו לי פרפרים בבטן. הרגשתי כימיה מטורפת בינינו ורציתי כל הזמן להיות לידה. יומיים אחרי שחזרנו לארץ, היא אמרה לי שקצת ירד לה מהבחור ההוא, ואז הצעתי לה לצאת איתי. יצאנו להסתובב בנמל תל־אביב. שם, בדייט הראשון, שאלתי אותה אם היא רוצה שנהיה בזוגיות. היא אמרה שכן".
עדן: "עברתי בחיי כמה מערכות יחסים, אבל הוא מערכת היחסים הרצינית הראשונה שלי".

לא ראיתי את הטבעת

מתן, שמתגורר בדירת שותפים בירושלים, עשה שירות לאומי במשרד המשפטים ובמשרד הביטחון, וכיום הוא סטודנט לתואר שני בהיסטוריה של עם ישראל. עדן גרה כבר שנתיים בדירת שותפות ברמת־גן שמפעיל ארגון "מגדל אור" דרך משרד הרווחה. "זו דירת הכשרה שבה כל אחד עובר מסלול אישי, שמטרתו להכין אותך לחיים עצמאיים", היא מסבירה.
מתי אתם מתראים?
עדן: "אנחנו נפגשים כל סוף שבוע. לפעמים יוצאים למסעדות, מסתובבים בנמל תל־אביב, בקניונים. לפעמים אנחנו נשארים בבית. יש דברים שהיינו רוצים לעשות ואנחנו לא יכולים. רצינו למשל לנסוע לבד לצימר, אבל ירדנו מזה, כי אין לנו איך להגיע למקומות כאלה. לפעמים אנחנו צריכים לקבל תמיכה מההורים, ומבקשים אותה. אנחנו לא זקוקים להמון עזרה, אבל היא משמעותית".
עדן: "מתן כרע ברך ואמר לי 'עדן, את האדם הכי מדהים שפגשתי בחיים, אני ממש אוהב אותך, התינשאי לי?' מרוב הפתעה חשבתי שזו הצגה. אמרתי, 'אתה צוחק?'"
פגשתם את המשפחות, אני מניחה.
"כן. בפעם הראשונה שפגשתי את המשפחה שלו חששתי מאוד, אבל מהרגע שנכנסתי בדלת זה הרגיש כאילו הגעתי הביתה. ההורים שלו אמרו לי שמהשנייה הראשונה הם התאהבו בי וקיבלו אותי כמו שאני".
בספטמבר האחרון, כאמור, החליט מתן להפתיע את עדן בהצעת נישואים. "אמא שלי באה איתי לקנות טבעת", הוא מגלה, "לא הצלחתי לראות את הטבעת, אז סמכתי עליה כשהיא אמרה לי, 'זאת הכי יפה'. אחרי הרבה מאוד מחשבות, פחדים ותהיות אמרתי לעצמי, זה הזמן".
למה תהיות ופחדים?
"התלבטתי אם אני בוגר מספיק כדי להתארס. בסופו של דבר החלטתי שזה כן הזמן הנכון. עוד לפני כן הזמנתי סוף שבוע בפראג לכבוד חמש שנים לזוגיות, והחלטתי שכדאי שאנצל את המומנטום. מצאתי בפייסבוק צלם מפראג וסגרתי איתו תאריך ושעה להיפגש איתנו".

הצעת הנישואים התרחשה על גשר קארל, תוך שמתן כורע ברך והצלם מתעד את האירוע לטובת הרשתות החברתיות. עדן: "מתן אמר לי שנעשה בפראג צילומים לאינסטגרם, והתפלאתי כי הוא לא אוהב להצטלם. הוא אמר, 'אני יודע שזה חשוב לך ולקריירה שלך'. כשהגענו לשם יצאנו לטייל בחמש וחצי אחר הצהריים, והוא הציע לי רק בשבע בערב! הייתי על עקבים וכבר כאבו לי הרגליים. כשהגענו לגשר קארל, הוא פתאום נתן לי יד, כרע ברך ואמר לי באנגלית, כדי שגם הצלם יבין: 'עדן, את האדם הכי מדהים שפגשתי בחיים, אני ממש אוהב אותך והייתי רוצה להיות איתך לשארית חיי, התינשאי לי?'. מרוב הפתעה חשבתי שזו הצגה. אמרתי, 'אתה צוחק?' הוא אמר, 'לא, אני לא צוחק'. הוא פתח את הקופסה ונתן לי להרגיש את הטבעת. אמרתי 'כן' והייתי באופוריה".
מתן: "עדן לא נותנת למוגבלות שלה להפריע לה ולא מתייחסת לאנשים שאומרים לה, 'את לא יכולה'. כבן זוג שלה זה נותן לי הרבה השראה"
מתן: "אני חושב שהלב שלי היה על 300 קמ"ש".
עדן: "מתן הוא בחור סופר־רגיש, ואני אוהבת גברים רגישים. הוא תמיד לצידי. אם יש לי איזה קושי, הוא תמיד שם בשבילי. לא הייתה פעם אחת שהוא השאיר אותי להתמודד לבד".
מה התוכניות לאחרי החתונה?
"נעבור לגור ביחד, כנראה קרוב למכללה שלי באזור אור־יהודה. אנחנו מחכים להקים משפחה ובעזרת השם להביא ילדים".
היו לכם שיחות על בדיקות גנטיות במהלך ההיריון?
"נעשה בדיקות גנטיות, ברור, למרות שגם אם יהיה לי ילד לבקן או לקוי ראייה אני אוהב אותו".
מתן: "באופן כללי, מה שבא ברוך הבא".

המטרה: מותג משלי

בשנים האחרונות טהרני מגשימה לעצמה עוד כמה חלומות. היא הספיקה כבר להוציא שלושה סינגלים ועובדת על אלבום בכורה, מרצה בבתי ספר על סיפור חייה, מופיעה בחתונות ובבר מצוות ומתחזקת חשבון טיקטוק עם 52 אלף עוקבים וחשבון אינסטגרם עם למעלה מ־11 אלף עוקבים.
איך הפכת לכוכבת רשת?
"מיד אחרי 'אקס פקטור' פתחתי חשבון באפליקציית 'מיוזיקלי' (שנרכשה בהמשך על ידי טיקטוק, אמ"ר). התחלתי להיות יותר ויותר פעילה. הטיקטוק עזר לי להתמודד, הייתי צריכה מישהו שיקשיב לי. אם הייתי עצובה כמה ימים, שיתפתי וזה נגע באנשים. כשהחברה הכי טובה שלי עזבה את הדירה, פתחתי שידור חי וסיפרתי כמה היה לי כיף איתה. כשהעליתי את סרטון הצעת הנישואים, תוך שעתיים זה הגיע ל־24 אלף צפיות".
עדן: "לא האמנתי שאני הדוגמנית הישראלית העיוורת הראשונה שצועדת בתצוגה במילאנו. העליתי משם סרטונים והראיתי איך אני בונה לוקים לבד, מתלבשת בעצמי"
במקביל לכל אלה, היא גם מנסה להשתלב בעולם הדוגמנות. הדרך לשם לא קלה. "מגיל 19 וחצי רציתי לדגמן, ובכל סוכנות אמרו לי שאני לא מתאימה, כי אני עיוורת ואני נמוכה. זה מזעזע. הייתי פעם באיזו סוכנות והסוכן אמר לי, 'את לא יכולה להיות דוגמנית עיוורת, זה לא אפשרי, צריך להביא מישהו מהבית שילביש אותך לפני תצוגות, ואיך את תצעדי?'. הדברים שלו כל כך העליבו אותי. בכיתי למתן בטלפון כל כך הרבה שכבר לא היה לי מאיפה להביא דמעות. התחלתי לחשוב, אולי תרדי מזה, עדן? אולי זו פנטזיה? אבל לא ויתרתי".

העניינים התקדמו כאשר מפיקות האירועים סיגל מן ושרה לביא החליטו לקחת אותה תחת חסותן כמנהלות אישיות שלה. "הן דואגות לי להופעות באירועים ואני מקווה שגם יהיו קמפיינים", היא מסבירה. לפני חודש צעדה בתצוגת אופנה במילאנו שהפיק חברה הטוב, שון בלאיש, למאפרים ומעצבי שיער ישראלים, בהשתתפות דוגמנים ודוגמניות מהארץ ומהעולם. עדן צעדה על המסלול עם מקל הנחייה שלה. "לא האמנתי שאני הדוגמנית הישראלית העיוורת הראשונה שצועדת בתצוגה במילאנו. העליתי משם סרטונים והראיתי איך אני בונה לוקים לבד, מתלבשת בעצמי. אנשים אוהבים מאוד לשמוע אותי שרה, אבל רוצים יותר לשמוע אותי מדברת על התצוגה".
במהלך האירוע נוצר קשר בין עדן ובין שני צלמי אופנה שנשכרו לתעד אותו - מאוריציו מונטאני ואומברטו באגליאונה. מונטאני התנדב לצלם אותה לצילומי בוק. "זה היה מפחיד קצת, אבל אמרו לי שהתמונות יצאו מהממות". גם באגליאונה צילם כמה תמונות עבור תיק העבודות שלה, אבל במקרה הזה זה תפס תאוצה: הוא העלה לטיקטוק שלו סרטון המתעד את הצילומים, שגרף עד עתה למעלה ממיליון צפיות. "הוא מתאר שם איך זה לצלם אותי, דוגמנית עיוורת. הוא אומר שזה נתן לו משמעות אחרת לכל הדברים שהוא עושה. אחר כך הוא כתב לי שיום הצילום איתי היה ממש מתנה בשבילו ושאני יפה מאוד".

מתן: "אני תומך בה מאוד ומעריך את האמביציה שלה. עדן לא נותנת למוגבלות שלה להפריע לה ולא מתייחסת לאנשים שאומרים לה, 'את לא יכולה לעשות דברים כאלה'. להפך, זה רק מדרבן אותה יותר. כבן הזוג שלה זה נותן לי הרבה השראה. אם היא לא הייתה בחיים שלי, לא הייתי מצליח להתקדם באותה רמה בלימודים ובחיים החברתיים. בזכותה הכרתי המון חברים. עדן תמיד מרימה אותי".
עדן, מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?
"אני מקווה לקריירה במוזיקה, בדוגמנות אם זה יתפתח ואולי גם להיות פלנרית במשרד פרסום כי אני קריאטיבית מאוד. אני גם מקווה יום אחד להקים מותג ביוטי משלי. אני אוהבת מאוד טיפוח, כל חודש אני עושה טיפולי פנים. תשאלי את מתן כמה זמן לוקח לי להתקלח, רק בגלל שאני עושה פילינג ו־20 דקות מסכה לשיער".
איזה מסר הייתם רוצים להעביר?
עדן: "הכול אפשרי".
מתן: "גם אנשים עם מוגבלות יכולים להצליח ולהגיע למקומות גבוהים, להקים משפחה, לעשות הכול".
עדן: "ירקתי דם, יזע ודמעות, והנה, הסרטונים שלי צועדת על מסלול חצו את חצי מיליון הצפיות בטיקטוק. תודה לכל מי שאמר לי לא, כי בזכותכם עשיתי את הדברים שלא חשבתי שאעשה בחיים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button