נטילה רוצופה של גלולות מונעת קבלת וסת

לכי תחליפי טמפון כשיורים עלייך

לוחמות רבות החליטו לעבור לנטילה רצופה של גלולות נגד היריון, כדי לא לקבל מחזור בזמן הפעילות האינטנסיבית בעזה. האם יש בזה סיכון?

פורסם:
אם יש נקודת אור אחת במלחמה הקשה שעדיין מתנהלת בעזה, זו העובדה שאף אחד כבר לא מפקפק ביכולות הפיזיולוגיות והמנטליות של נשים ללחום ולהכריע לצד לוחמים גברים. בהבדל אחד - העניין הזה שמגיע אחת לחודש ויכול להקשות מאוד.
אבל גם לכך יש פתרון: נטילה רצופה של גלולות נגד היריון כדי למנוע את קבלת הווסת.
לדברי ד"ר רונית אלמוג, גינקולוגית בכירה באיכילוב, בחודשים האחרונים מגיעות למרפאתה יותר ויותר חיילות, בשירות סדיר או במילואים, שמבקשות מרשמים לגלולות ותוהות אם מותר לחבר חבילות של גלולות נגד היריון.
התשובה הקצרה: כן, אפשר לחבר.
והנה התשובה המפורטת: "הסיבה שהגלולות הסטנדרטיות מחולקות ל־21 טבליות, שאותן לוקחים מדי יום ואז עושים שבוע הפסקה, נעוצה למעשה בסיבה תרבותית־דתית ולא בריאותית", מסבירה ד"ר אלמוג. "כזכור, הגלולות למניעת היריון נכנסו לשוק התרופות בראשית שנות ה־60 של המאה ה־20. בתקופה זו היה חשוב לדמות את המחזור הטבעי, מכיוון שהכנסייה הנוצרית אסרה על שימוש באמצעי מניעה. זו הייתה הדרך שבה נשים יכלו 'להוכיח' שהן עדיין מקבלות מחזור.
"אבל, היום כבר ידוע שלא רק שאין מניעה לא לקבל מחזור בעת נטילת גלולות, אלא יש לכך לא מעט יתרונות. במקרים מסוימים אנחנו אף ממליצים לנשים לחבר חפיסות ברצף".
אילו יתרונות?
"נטילה ברצף מסייעת לנשים שסובלות מכאבי מחזור קשים, לנשים שסובלות מאנמיה, וכן נמצא שזה מקל מאוד על נשים שסובלות מאנדומטריוזיס ואף מביא לשיפור במחלה".
זה לא עלול לפגוע בפריון?
"גלולות אינן פוגעות בפריון גם אם נוטלים אותן ברצף. החיסרון היחיד בנטילה רצופה הוא שאחרי זמן ממושך עלולים להופיע דימומים קלים במהלך החודש, כתוצאה מדיקוק רירית הרחם.
"מקרים אלה שכיחים יותר כשנוטלים גלולות עם מינון הורמונלי נמוך. ככל שרמת האסטרוגן בגלולות גבוהה יותר, התופעה נפוצה פחות".
ובכל זאת, מדובר בהכנסה ממושכת של הורמונים לגוף.
"הבעיה היחידה שנמצאה בהקשר של הורמונים וגלולות רלוונטית לנשים שסובלות מקרישיות יתר. זו אינה תופעה שכיחה, אך היא עלולה לסכן חיים. כל רופא שנותן מרשם לגלולות אמור לוודא שאין למטופלת גורמי סיכון לקרישיות יתר, שאין היסטוריה אישית/ משפחתית של התקף לב או שבץ מוחי בגיל צעיר, של מיגרנות חוזרות עם אאורה או היסטוריה אישית/ משפחתית של הפלות ספונטניות חוזרות.
"אם קיים חשד לקרישיות יתר, המטופלת תופנה להמטולוג לביצוע בדיקות של קרישיות. במידה ויתברר שהיא אכן סובלת מקרישיות יתר, יומלץ לה להשתמש בהתקן תוך־רחמי או בגלולות המכילות פרוגסטרון בלבד. מאותה סיבה יומלצו גלולות מעין אלה גם לנשים מעל גיל 35 שמעשנות. גלולות מסוג זה נוטלים מלכתחילה ברצף. יש לציין שמאחר שהן אינן מכילות אסטרוגן, עלול להופיע דימום בין־וסתי".
בעצם, אין מניעה שכל אישה תיטול גלולות ברצף?
"בהחלט. בעת נטילת גלולות ממש לא חייבים לקבל מחזור ואין כל מניעה לעשות זאת. יש נשים שמעדיפות לעשות הפסקה כי הן מעוניינות לקבל מחזור פעם בחודש; מכיוון שהן אוהבות להרגיש את הסייקל/המחזור הטבעי או שהן רוצות לוודא שאינן בהיריון".
ואולי כבר עדיף להשתמש בהתקן תוך־רחמי?
"בשנים האחרונות קיימת המלצה על שימוש בהתקן תוך־רחמי לנשים צעירות עוד לפני נטילת גלולות כי יש מי ששוכחות מדי פעם לקחת גלולה והסיכון להיריון לא מתוכנן עולה. בדומה לגלולות, גם ההתקן (הורמונלי או לא הורמונלי) אינו פוגע בפריון.
"ההתקנים החדשים קטנים מאוד ומתאימים לנשים שטרם ילדו, אך הם אינם מונעים קבלת מחזור חודשי. התקנים שאינם הורמונליים עלולים לגרום להופעת וסת כבדה או ממושכת יותר, ואילו התקנים הורמונליים יכולים לגרום לווסת קלה יותר ולעתים אף לאי־הופעה של הווסת כלל".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button