ניצן שיק. משפטים כמו 'את עושה עבודת קודש' רק מנציחים את הניצול"

ניצן שיק עזבה את העבודה הסוציאלית: "מניחים שתסכימי לעבוד בשביל מעט כסף"

כוכבת הריאליטי "חתונה ממבט ראשון", מסבירה מדוע החליטה לעזוב את עבודתה כעובדת סוציאלית, מספרת על הפרנסה החדשה שלה, חושפת מה בדיוק קרה בינה ובין מנו כהן, ומסבירה למה המשימה הבאה שלה היא הקפאת ביציות

פורסם:
צפו בראיון עם ניצן שיק
( כתבת וידאו: הילה רגב, צילום: דימה קרמינסקי)
לפני שבועיים נכנסה ניצן שיק, כוכבת "חתונה ממבט ראשון" ועובדת סוציאלית במקצועה, למחלקה האונקולוגית בבית החולים אסותא רמת החייל, ונפרדה ממטופליה. זאת אחרי שהרימה ידיים מהיכולת להתפרנס מהמקצוע בכבוד. כך הגיעה מצוקת "המקצועות הוורודים", לראשונה בתולדותיה, גם למדורי הרכילות.
הכל התחיל בפוסט ששיק העלתה לאינסטגרם, שהצית שוב את השיח על התנאים הקשים של העובדות והעובדים הסוציאליים. בפוסט סיפרה ל־75 אלף עוקביה על החלטתה לפרוש מהמקצוע: "בצער רב עזבתי את מקום העבודה שלי כי התנאים לא אפשרו לי להתקיים... אני גאה להיות עובדת סוציאלית וגאה בחברותיי העובדות הסוציאליות, שנותנות את נשמתן ועושות עבודה חיונית כל כך לחברה. תגובות כמו 'כל הכבוד', 'את מלאך', משקפות ומנציחות את הגישה שעבודה סוציאלית היא סוג של התנדבות שנשים (בעיקר) עם לב טוב שמחות לעשות".
כבר שבע שנים, מאז שסיימה את לימודי העבודה הסוציאלית באוניברסיטת בן גוריון, היא עוסקת במקצוע, מתוכן שנה וחצי במחלקה האונקולוגית. בתפקידה האחרון עבדה עם מטופלי רדיותרפיה (טיפולי הקרנות). "התפקיד שלי היה לברר איך המטופל מרגיש ואם יש לו מערכת תמיכה, וגם להציע תמיכה רגשית אם צריך", היא מסבירה. "אהבתי את העבודה שלי, אבל בתנאים האלה לא יכולתי להמשיך. אני בת 34, רווקה, והגעתי למסקנה שאני פשוט לא יכולה להרשות לעצמי להיות עובדת סוציאלית, בפרט ב'אסותא'. עבדתי בחצי משרה שנפרשה על פני ארבעה ימים, מה שלא איפשר לי למצוא עוד חצי משרה במקום אחר, ובעיניי זה ניצול. אתם תופסים לי ארבעה ימים בשבוע ומשלמים לי חצי משכורת, אז ממה אתם רוצים שאני אחיה?" (מבית החולים אסותא לא נמסרה תגובה, ד"ח).
"אף אחת לא יכולה להיות עובדת סוציאלית אם אין לה גב כלכלי של הורים או בן זוג, ובפועל הם אלה שמממנים את תחום הרווחה בישראל"
שיק היא לא הראשונה וקרוב לוודאי לא האחרונה שעוזבת את התחום. על פי סקר שערך ארגון ויצו לקראת יום האישה הבינלאומי, 56% מהעובדים הסוציאליים שנטשו את המקצוע עשו זאת בגלל התנאים והשכר הנמוך. נכון לעכשיו יש מאות תקנים לעובדים סוציאליים שאינם מאוישים, פשוט כי מדינת ישראל לא מאפשרת להתפרנס מהמקצוע בכבוד. מנתונים של איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים עולה שהשכר הממוצע של עובד סוציאלי עומד על כ־6,500 שקל (ורבים מהם מרוויחים שכר מינימום).
"אף אחת לא יכולה להיות עובדת סוציאלית אם אין לה גב כלכלי של הורים או בן זוג, ובפועל הם אלה שמממנים את תחום הרווחה בישראל", שיק מתקוממת. "נוצר מין סטטוס קוו כזה, שבמקצועות נשיים אין כסף, וזה משהו שאת יודעת מראש. מדברים איתך על זה באוניברסיטה, וכבר שם מחלחל אלייך שאין לאן לשאוף מבחינה כלכלית, ושבראיון עבודה אין טעם לשאול על כסף. כולם יוצאים מנקודת הנחה שאם את בחורה עם לב טוב, תהיי מוכנה לעשות את זה בשביל מעט כסף, ומשפטים כמו 'את עושה עבודת קודש' רק מנציחים את הניצול".

4 צפייה בגלריה
ניצן שיק
ניצן שיק
"נוצר מין סטטוס קוו שבמקצועות נשיים אין כסף"
(צילום: דור שרון, דניאלה קפלוטו ל"ארטבוק")

לא יפה לדבר על כסף

כפליטת ריאליטי אהובה במיוחד, שיק אולי יכולה להרשות לעצמה לעשות את הצעד הזה, אחרי שהצליחה למנף את הפרסום לפרנסה לא רעה בכלל. היא כבר קטפה שני קמפיינים דיגיטליים - למותג "יופלה" של תנובה ולחברת הטיפוח Lavido, ובנוסף היא מנהלת כמה שיתופי פעולה מסחריים בחשבון האינסטגרם שלה. "אני מודה שעכשיו יותר פשוט לי לעשות את השינוי הזה, גם אם באופן זמני", היא אומרת. "החשיפה הביאה איתה אפשרויות פרנסה, ואני אסירת תודה על כך".
למה "גם אם באופן זמני"?
"בואי נגיד שלא פשוט לי עם הפרסום. יש לזה מחיר רגשי, ואני צריכה למצוא את הדרך שהכי נכונה לי להתנהל בתוך זה, גם אם המשמעות היא להרוויח פחות. אני כל הזמן מזכירה לעצמי שזו פרנסה, שזה הכסף של שכר הדירה. מי שמכיר אותי יודע כמה הייתי רחוקה מכל מה שקשור לפרסום. עד לפני שנה בכלל לא היה לי אינסטגרם, הפלטפורמה הזו עדיין מאוד זרה לי. אני אדם מאוד פרטי. למרות שמצחיק להגיד את זה, כי בכל זאת הלכתי ל'חתונמי'".
"התראיינתי פעם לעבודה באחת העיריות, ובטופס שנתנו לי למלא נשאלתי מה ציפיות השכר שלי. כתבתי סכום שנראה לי סביר, ובריאיון אמרו לי שזה בכלל לא ריאלי ושיש שכר קבוע. שאלתי, 'אז למה יש שאלה כזו?', וענו לי 'אה, זה טופס גנרי'"
למה בחרת לעסוק בעבודה סוציאלית?
"אחרי שסיימתי את הצבא אמא שלי בדיוק נפרדה מבעלה השני והייתה במשבר גדול, ואני הצלחתי לתמוך בה. זה עזר לה להבין שהתחום הטיפולי מתאים לי, ואני ילדה טובה, עושה כל מה שאמא אומרת (צוחקת). אני חושבת שהיא צדקה, שזה מה שאני עושה הכי טוב, אבל לא הצלחתי להביא את עצמי להתפתח עם זה, עוד לא עשיתי תואר שני. היו לי בעבר מחשבות שיום אחד אהיה מטפלת פרטית ואפתח קליניקה".
עצוב לך לעזוב, גם אם זמנית, את המקצוע?
"יש בי צד טיפולי שאני מאוד מחוברת אליו, אבל עוד לפני 'חתונמי', כשהבנתי שלא אוכל להמשיך להתקיים רק מעבודה סוציאלית, פתחתי צוהר להייטק והגעתי לגיוס טכנולוגי (איתור מועמדים לתפקידים טכנולוגיים, ד"ח). הגעתי למסקנה שהגיוס לא בשבילי, ואם אפנה בסוף להייטק זה יהיה אולי למשאבי אנוש. אני עוד לא מחפשת. אני לוקחת כרגע פסק זמן, והקמפיינים הם הדרך שלי להתפרנס כיום. יכול להיות שבסופו של דבר אחליט שהייעוד שלי הוא כן עבודה סוציאלית".
למה לדעתך השכר של העובדות הסוציאליות נמוך כל כך?
"זה מקצוע נשי, ואני באמת לא יודעת מה בא קודם: העובדה שזה מקצוע נשי ולכן השכר נמוך, או העובדה שהשכר נמוך, ולכן רק נשים נכנסו אליו. בנות גדלות אל תוך שיח שמחנך אותן שלא יפה לדבר על כסף. גם לי לא נוח לדבר על כסף. התראיינתי פעם לעבודה באחת העיריות, ובטופס שנתנו לי למלא נשאלתי מה ציפיות השכר שלי. כתבתי איזה סכום שנראה לי סביר, ובריאיון אמרו לי שזה בכלל לא ריאלי ושיש שכר קבוע. שאלתי, 'אז למה יש שאלה כזו?', וענו לי 'אה, זה טופס גנרי'. 'אסותא' הוא בית חולים פרטי, וגם שם לא אפשרו לי לדבר על כסף. אמרו לי, 'זה השכר, טייק איט אור ליב איט'. שמחתי לשמוע שבעקבות הפוסט שכתבתי נערכה שם ישיבת צוות, ופתאום כן היה דיון על שכר העו"סיות בבית החולים".

4 צפייה בגלריה
ניצן שיק
ניצן שיק
"מתכוונת בקרוב מאוד לצאת לתהליך של שימור ביציות"
(צילום: צילום: דור שרון, דניאלה קפלוטו ל"ארטבוק")

שיק נחשפה לקהל הישראלי בריאליטי "חתונה ממבט ראשון" (קשת 12), שם שודכה למנו כהן, הייטקיסט חתיך עם חיבה לעישון ולבילויים עם חברים. בסיום הצילומים הכריזו השניים שהם מעוניינים להמשיך את הזוגיות, אבל הקשר לא שרד.
למה את ומנו נפרדתם בעצם?
"אין לי תשובה חד־משמעית, עד היום זה לגמרי לא ברור לי. מצד אחד הפורמט של התוכנית מציף המון הגנות - הכל מתרחש מול המצלמה, ובהתחלה את רק חושבת איך זה ייראה. מצד שני יש בזה גם משהו נורא מאחד ומחבר, בן הזוג שלך הוא שותף למסע משמעותי שאת עוברת. כל אחד מאיתנו מאוד שמר על עצמו, ובסופו של דבר ההגנות הכריעו אותנו.
"עברתי טלטלה רגשית מאוד גדולה בעקבות הפרידה. אני טוטאלית, וברגע שמישהו נכנס לי ללב לוקח לו הרבה מאוד זמן לצאת. מנו היה החבר הכי טוב שלי, והוא חסר לי. בעיניי היה הרבה פוטנציאל לקשר הזה. בהתחלה ממש נלחמתי עליו, אבל יש איזה שלב שאת צריכה לוותר ולהרים ידיים".
"עברתי טלטלה רגשית גדולה בעקבות הפרידה. מנו היה החבר הכי טוב שלי. בהתחלה ממש נלחמתי עליו, אבל יש איזה שלב שאת צריכה להרים ידיים"
אתם לא בקשר?
"לא. לדבריו הוא תמיד ישמח להיות איתי בקשר, אבל אני לא יכולה להציע לו כרגע חברות אפלטונית, והוא לא יכול לתת לי את מה שאני רוצה, אז אין בזה טעם".
את מתחילה להילחץ על חתונה?
"אני לא לחוצת חתונה, אני לחוצת אהבה. הפחד הכי גדול שלי היה לסיים את 'חתונמי' ללא אהבה וללא זוגיות, והנה אני ללא זוגיות. אני גרושה טרייה" (צוחקת).
מה עם ילדים?
"אני מעדיפה להביא ילדים מתוך אהבה עם שותף לחיים, ועם זאת אני מתכוונת בקרוב מאוד לצאת לתהליך של שימור ביציות. מבחינתי זה משהו שיקרה בוודאות, וכמה שיותר מהר. אני מצטערת שלא עשיתי את זה כבר. זה נותן איזשהו שקט בראש, ואם יש פן אחד בחיי שאני יכולה להרגיע, אז למה לא? אבל זה לא ויתור על זוגיות, זו רק תעודת ביטוח".

הראיון המלא עם ניצן שיק מתפרסם בגיליון "לאשה", השבוע בדוכנים


4 צפייה בגלריה
 ניצן שיק
 ניצן שיק
ניצן שיק על שער לאשה
( צילום: דור שרון, סגנון: דניאלה קפלוטו ל"ארטבוק")
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button