לומדות תורה. שי-לי ליפא, נטלי דדון, לימור גולדשטיין

"זה הציל אותי נפשית": ידועניות חילוניות שמשקיעות בלימודי חסידות

שי לי ליפא, נטלי דדון ולימור גולדשטיין הן חילוניות לחלוטין, אבל משתתפות בקביעות בשיעורי חסידות בשביל הנפש. בשבילן כל שבוע זה חג מתן תורה

אורית מרלין־רוזנצוייג
פורסם:

שי־לי ליפא: "בכלל לא עניין דתי אלא יותר רוחני וחברתי"

לומדת: חסידות ותלמוד
4 צפייה בגלריה
שי-לי ליפא
שי-לי ליפא
שי-לי ליפא. "המשמעות היא להיות מאושרת בחלקך"
(צילום: שי פרנקו)

איך הגעתי לזה: "לפני ארבע שנים, כשחיפשתי מישהי שתערוך לי את הספר 'הכל בסדר', פניתי אל ספי שיבק. ספי היא סופרת ועורכת שהייתה דתייה, בת אולפנה. כשנפגשנו התברר לי שהיא גם מורה לחסידות. לא הבנתי בהתחלה מה זה אומר. אני באה מבית מאוד חילוני, ולא הייתה לי שום נגיעה לתחום הזה.
"לפני שנה ספי הציעה לי להצטרף לאחת הקבוצות שלה ללימודי חסידות. הגעתי ממש בורה בתחום. אני לומדת אצלה אחת לשבוע. אלה שיעורים של הרבי נחמן שהם 'תורה' בת מאתיים שנה. זה בכלל לא דתי אלא יותר רוחני וחברתי. רבי נחמן מדבר על איך את צריכה לדייק את עצמך גם מבחינה חומרית וגם רוחנית. אם לתמצת את החסידות במשפט אחד, המשמעות היא להיות מאושרת בחלקך ולחזור קצת לתמימות, לפשטות ולשמחה".
לא רק חסידות: "במפגשים משולבים גם לימודי שיטת ימימה. היום אני לומדת גם בקבוצת התלמוד של חיה גלבוע, חרדית לשעבר. אנחנו בוחנות את הטקסטים מזווית נשית ביקורתית, והנושאים מגוונים - מבתולין ביהדות ועד שנת שמיטה ומהו חג פסח שני".
שי־לי ליפא: "לימודי החסידות זה בכלל לא דתי, אלא יותר רוחני וחברתי. רבי נחמן מדבר על איך את צריכה לדייק את עצמך"
איפה זה פוגש אותי: "הלימודים יוצקים תוכן ומשמעות ונותנים כלים רוחניים איך לשרוד את החיים האלה ואת המרוץ של קריירה־ילדים־בעל־מטלות. יש בהם הרבה חוכמה והיגיון בריא. זה מסייע לי לדעת מה חשוב באמת, ובעיקר עוזר לי להסתכל על הטוב בכל אדם שאני פוגשת ובכל דבר שקורה לי בחיים".

נטלי דדון: "חשף אותי לנטלי אחרת"

לומדת: את ספר התני"א (ספר היסוד של חסידות חב"ד)
4 צפייה בגלריה
נטלי דדון
נטלי דדון
נטלי דדון. "אפשר להגיד שהאורות הגיעו כבר בשיעור הראשון"
(צילום: אלה אוזן)

איך זה התחיל: "לפני חצי שנה, חברה חשפה אותי לשיעורים שהיא לומדת אצל אסתי משי־זהב, אישה דתייה, מטפלת בפסיכודרמה שמלמדת פסיכולוגיה דרך ספר התני"א. אפשר להגיד שהאורות הגיעו כבר בשיעור הראשון, והקמתי קבוצת לימוד לנשים אצלי בבית".
איפה זה פוגש אותי: "לפי התני"א יש בנו כל הזמן את הנפש הבהמית שלנו, שבוחרת בחומר, אבל קיימת בנו גם הנפש האלוקית, וזו בחירה שלנו אם לחיות לפי זו או לפי זו. ככל שתתרגלי יותר את הלימודים, את תחיי טוב יותר. אלה לא קסמים, זו עבודה, וצריך אומץ לעשות ׳פסח׳ בתוך הנפש.
נטלי דדון: "לפי התני"א יש בנו כל הזמן את הנפש הבהמית שלנו, שבוחרת בחומר, אבל קיימת בנו גם הנפש האלוקית, וזו בחירה שלנו אם לחיות לפי זו או זו"
"זה חשף אותי לנטלי אחרת. היום אני מחליטה שאני משפיעה על אחרים ולא מושפעת. זה קונטרול מלא על החיים דרך הכלים שספר התני"א נותן. אלה כלים שעזרו לי גם בהורות, וזה עשה דבר מדהים לקשר שלי עם בני ריף".

לימור גולדשטיין: "תרגול של הודיה"

לומדת: חסידות
4 צפייה בגלריה
לימור גולדשטיין
לימור גולדשטיין
לימור גולדשטיין. "הנטייה הטבעית היא להימשך לנמוך שלנו, וצריך להיות באופן מודע בשמחה"
(צילום: רפי דלויה)

איך הגעתי לזה: "כחילונית גמורה לא היה שום דבר שגרם לי להרגיש קרבה לחסידות. ואז חברה שלמדה בקבוצה של ספי שיבק אמרה לי, 'את חייבת להקשיב לה'. לא הבנתי בהתחלה מה אני שומעת. ספי מבהירה ונותנת פרשנות פשוטה לטקסטים בנושאים יומיומיים, באופן פרקטי לחיים. בחסידות יש חוכמה גדולה מאוד וגם שוביניזם, אבל העניין הוא לדלות את החוכמה".
איפה זה פוגש אותי: "רובנו יודעות ברמה התיאורטית איך נכון לחיות: לחשוב חיובי, להסתכל על חצי הכוס המלאה, אבל החיים גוברים על התובנות האלה. העובדה שיש זמן בשבוע שבו את נזכרת בעבודה הרוחנית שאת צריכה לעשות, היא חשובה.
לימור גולדשטיין: "בחסידות יש תרגול של הודיה, שאני אוהבת. זה עזר לי בתקופה של הקורונה, כשהייתי סגורה שנה ושלושה חודשים, התמודדתי עם אבטלה וטיפסתי על הקירות"
"בחסידות יש תרגול של הודיה, שאני אוהבת. זה עזר לי בתקופה של הקורונה, כשהייתי סגורה שנה ושלושה חודשים, התמודדתי עם אבטלה וטיפסתי על הקירות, תקופה קשוחה מאוד שהגעתי בה לקצוות ממש מאתגרים. ליישם את ההודיה בקול רם - להגיד 'תודה שאני נושמת', 'תודה שיש לי ירוק בעיניים', להגדיל בכוח את היש, ממש הציל אותי נפשית בתקופה האיומה שעברנו. הנטייה הטבעית היא להימשך לנמוך שלנו, וצריך להיות באופן מודע בשמחה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button