רחלי ראובני. ללמוד להקשיב לגוף

מה הקשר בין מיינדפולנס לסקס?

עסוקה באיך הבטן שלך נראית בזמן הסקס? מוטרדת שאת לא מצליחה להגיע לאורגזמה? מיינדפולנס יכול לעזור לנו להתרכז בחוויה המינית ולא בכל מה שמסביב. רחלי ראובני מסבירה

פורסם:
רחלי ראובני, מטפלת מינית, מנהלת תוכנית הלימודים הדו־שנתית בטיפול מיני באוניברסיטת חיפה, מנהלת שותפה (לצד ד"ר דניאלה מזור) במרכז "אמ"ה - אינטימיות ומיניות האדם". נשואה ואמא לשניים, גרה בחיפה

היי רחלי, ראיתי שאת משתמשת במיינדפולנס כחלק מהטיפול המיני שאת מעבירה בקליניקה. מה הקשר בין מיינדפולנס למיניות?
"מיינדפולנס היא היכולת להיות ברגע, ללא שיפוטיות. אם יש איזשהו צליל או קול או ריח או מחשבות שקופצות, אז בתרגול המיינדפולנס את קשובה אליהם אבל רואה אותם כמשהו חולף. התרגול הוא לזהות מה עולה - ולחזור לנשימה ולגוף".
איך זה קשור למיניות?
"זה קשור מאוד, מאחר שאחד הקשיים הכי נפוצים במיניות הוא העובדה שפתאום עלינו לעשות קאט מהחיים ומהעומס של היומיום, ולהיכנס לתוך איכות של מיניות. הרבה פעמים הקאט הזה הוא מאוד לא פשוט. מעטים האנשים שפשוט נכנסים לתוך האינטראקציה המינית כאילו כלום לא נמצא סביבם. מיינדפולנס הוכח מחקרית ככלי שתורם להעמקת הקשב ועוזר לנו להיכנס טוב יותר אל תוך החוויה המינית, שהיא לא רק סקס כהנאה פיזיולוגית, אלא משהו רחב הרבה יותר, שקשור בחיבור שלנו עם הצד השני".
אנחנו בעצם מדברות פה לא על משהו רוחני, אלא על שדה של מחקר מערבי שמשלב תורות עתיקות מהמזרח.
"בדיוק. המטרה היא לצאת מההיבט הרוחני ולראות איך אפשר ליישם את הכלים הללו בחיים המערביים. תחשבי למשל על חרדת ביצוע - בחרדת ביצוע מה שמפעיל את המנגנון הוא מחשבות טורדניות. כאשר הגבר לומד להיות ברגע, למחשבות אין יותר נוכחות כזאת גדולה עליו. או גבר שסובל מפליטה מהירה מדי: ברגע שהוא מחובר לגוף שלו, אפשר ללמד אותו לזהות מהי נקודת האל־חזור - הנקודה שאחריה הוא לא יכול יותר לשלוט בשפיכה, ואז התרגול הוא ללמוד את הגוף ולהקשיב לו, כדי לזהות את התחושות הללו הרבה קודם.
"כמטפלת מינית אני יכולה להגיד לך שבעיות בתפקוד המיני הרבה יותר נפוצות היום ממה שהיה בעבר, כי פעם הדברים היו הרבה יותר פשוטים וסל הציפיות היה קטן יותר. כשאני שואלת אנשים על החוויה המינית שלהם, אני מגלה שיש איזושהי ציפייה למשהו גרנדיוזי מאוד. בדרך כלל מדובר בהשפעה של המדיה, ואז, כשאת באה ואומרת - רגע, בואו תהיו מחוברים לגוף, בואו נעזוב את הציפיות החברתיות ואת הציפיות מעצמכם, בואו לא נחתור לאורגזמה בכלל, ונהיה רק בתחושות שעולות לנו בגוף - זה כבר מאפשר הפוגה לנשימה".
איך את מתרגלת מיינדפולנס עם המטופלים שלך?
"קודם כול, אני בודקת אם התרגול הזה יכול בכלל להשתלב בחיי היומיום שלהם, כי כדי להצליח חייבים לתרגל כל יום. אני נותנת למטופלים שלי קטעי מיינדפולנס שהקלטתי, שמיועדים לכל מיני בעיות מיניות: חוסר חשק מיני, קושי בעוררות מינית, חרדת ביצוע, שפיכה מוקדמת וחוסר יכולת להתחבר לגוף. נתחיל תרגול בקליניקה, בהתחלה של שלוש־ארבע דקות ואחר כך של עשר דקות, ואחר כך הם ימשיכו לתרגל בבית, ובקליניקה נתבונן יחד בתחושות שעלו להם תוך כדי התרגול".
מה למשל?
"במהלך תרגול מיינדפולנס יכולות לעלות מחשבות כמו: 'אוף, אני לא אצליח', וזה מזכיר מחשבות שעולות בזמן יחסי המין שיכולות להיות: 'אוף, למה אני לא מרגישה כלום?' או 'למה אני לא מצליחה להרגיש עוררות?' או 'בטוח לא אצליח להחזיק את השפיכה שלי'. כשאנשים מתחילים לשים לב למחשבות שעולות להם בזמן התרגול ובזמן יחסי המין, אני יכולה להבין מה האישה או הגבר מחזיקים אצלם. כלומר, מה יושב שם שמפריע להנאה המינית שלהם".
תני דוגמה.
"למשל, כשאישה כל הזמן עסוקה באיך הבטן שלה נראית בזמן המגע המיני. אז אם אלו המחשבות שעולות לה כשהיא מקיימת יחסים, בקליניקה אנחנו ננסה לעבוד עם המחשבות האלה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button