שחר ברלוביץ.

"אנחנו נמצאים במצב קיצוני של סטרס מתמשך, זה משפיע עלינו ועל המיניות שלנו"

החשק המיני יורד בתקופת המלחמה גם אצל גברים. במה ההתמודדות שלהם שונה מזו של נשים?

פורסם:
שחר ברלוביץ (49), מנחה לתקשורת אינטימית, בזוגיות + 1, גר בגבעת־עדה
היי שחר, מאז 7 באוקטובר נשים רבות לא מצליחות לחזור לשגרת הסקס עם בן זוגן. האם התופעה הזו קיימת עכשיו גם אצל גברים?
"כן, חד־משמעית. מאז המלחמה אני פוגש בקליניקה הרבה זוגות שבהם הגבר או האישה מתמודדים עם ירידה בחשק המיני. במצבי לחץ המוח שלנו מפריש קורטיזול, שמקהה את החושים ומגן עלינו מפני פגיעה אפשרית. זה מוביל לכך שהעוררות המינית שלנו תרד, וזה תקף גם אצל גברים וגם אצל נשים. חשוב לציין שיש גברים שמצבי לחץ דווקא מעוררים אותם מבחינה מינית. הלחץ יכול לגרום להם לרצון להתקרב, ואז גם החשק המיני עולה".
יש הבדל בין גברים לנשים מבחינת החשק המיני בזמן המלחמה?
"ההבדל הוא יותר התנהגותי־חברתי מאשר פיזיולוגי. יש גברים שלא יודעים איך לבקש קרבה ואז הם חותרים למיניות. זה נובע מהתפיסה החברתית שלפיה זה לא גברי שגבר יבקש חיבוק. המקום היחיד שבו מותר לגברים להתפרק זה רק אם הם איבדו מישהו קרוב. אם הם מתמודדים עם מוות, אז יש להם חלון הזדמנויות קטן שבו הם יכולים לבטא את הכאב ולהוציא אותו החוצה, אבל בשאר הזמן יש ציפייה של החברה שהגברים יהיו חזקים".
ואז, במקום לבקש נחמה הם מבקשים סקס.
"כן. מתוך הרצון להתקרב הם נכנסים למיטה, בין אם יש להם חשק מיני ירוד ובין אם הוא גבוה".
גם אין לגיטימציה חברתית לגבר שמרגיש שהוא לא רוצה סקס, לא? הרי מצפים מגבר לרצות סקס כל הזמן.
"כן. חברתית גברים אמורים תמיד לרצות סקס. אם אין להם חשק הם עלולים להרגיש בושה, שעשויה להתבטא בהימנעות כללית מסיטואציות אינטימיות".
"חברתית, גברים אמורים תמיד לרצות סקס. אם אין להם חשק הם עלולים להרגיש בושה, שעשויה להתבטא בהימנעות כללית מסיטואציות אינטימיות"
איך השירות במילואים בזמן המלחמה משפיע על הגברים מבחינה מינית?
"יש חיילי מילואים שהגעגועים והמרחק מהאישה גורמים להם לעוררות מינית. לגברים רבים יש פנטזיה שהאישה תספק להם את כל הצרכים המיניים כשהם יחזרו. אבל לאישה שהתמודדה עם דאגה לגבר ועם הלחץ לגדל את הילדים לבד, לא בהכרח יש חשק מיני. מצד שני, היא מרגישה שיש ממנה ציפייה לשכב עם הגבר שלה כשהוא חוזר מהשטח כדי להראות לו שהיא תומכת בו. לפעמים יש בילד־אפ לקראת המפגש, אבל בסקס עצמו עלולה להיות אכזבה כי אין התאמה בחשק.
"לעומת זאת, יש מילואימניקים שהמראות הקשים והחוויות הטראומתיות שהם עברו בשדה הקרב, גורמים להם לירידה בחשק. כשהם נלחמים הם מפתחים מעין שריון שעוזר להם להתמודד מבחינה רגשית, וכשהם מגיעים הביתה קשה להם לקלף את השריון ולהתקרב, כי הם חוששים להתפרק מול המשפחה. ואז האישה מרגישה שהיא לא נחשקת, כי הדימוי העצמי שלה מבוסס על החשק המיני של הגבר. היא גם עלולה לחשוב שאולי משהו בזוגיות שלהם לא בסדר".
אז איך מתמודדים עם זה?
"חשוב להכיר בכך שזה נורמלי שהחשק יורד בגלל המצב, לא לשפוט ולא להיבהל. אנחנו נמצאים במצב קיצוני של סטרס מתמשך, ולמרות שאנשים רבים חזרו לאיזושהי שגרה - אנחנו לא במצב שגרתי. זה משפיע עלינו ועל המיניות שלנו. אנחנו עלולים לחשוב שמשהו בנו או בפרטנר שלנו לא בסדר או שהזוגיות שלנו לא בסדר, אבל אלה חששות מיותרים. החשק יחזור כשנשוב למצב יותר נורמלי. גם לא כדאי לאלץ את החשק, זה בדרך כלל נגמר בעוגמת נפש.
"אם לפני המלחמה לא התמודדתם עם בעיות במיניות, אני ממליץ לחכות בסבלנות שהתקופה הזאת תעבור ורק אחר כך לבחון מה קורה. בינתיים כדאי לנסות להתקרב בדרכים אחרות - להתכרבל מול הטלוויזיה, לעשות מסז', אמבטיה משותפת, לטייל. לעשות דברים פשוטים שלא מוסיפים לחץ על המערכת. שחררו את המיניות ותאמינו שהיא תחזור כשהמצב יירגע".
סקס טיפ: "חשק מתעורר כשיש תחושה של ביטחון, קִרבה ויכולת להביא קושי בלי שישפטו אותנו".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button