הפוסטר המושחת ועליו תמונות של נשות השכונה

לא תמחקו אותי: עו"ד ענטר־רוסט נלחמת בהדרת נשים בשכונת בית הכרם

עו"ד יעל ענטר־רוסט עומדת בראש התארגנות נגד השחתת שלטים עם תמונות נשים בשכונת בית הכרם בירושלים. על כל שלט שהושחת, היא וחברותיה מדביקות פוסטרים עם תמונות של נשות השכונה: "מדובר במאבק מתגלגל: אנחנו תולים, השלטים מושחתים, ואנחנו תולים חדשים במקומם"

עודכן:
עו"ד יעל ענטר־רוסט (36) עומדת בראש התארגנות נגד השחתת שלטים עם תמונות נשים בשכונת בית הכרם בירושלים.
איך הכול התחיל?
"חגית משה, סגנית ראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק החינוך בעירייה, בירכה את ילדי העיר לקראת החופש הגדול. שלטיה הוצבו על לוחות המודעות בשכונה ולא היה אפשר שלא להיתקל בהם. בוקר אחד גילינו שהמודעות עם תמונתה הושחתו. דמותה רוססה בצבע ונקרעה.
"דעותיה של חגית משה, שהיא מסיעת 'הבית היהודי', לאו דווקא מייצגות את דעותיהם של מרבית תושבי בית הכרם, שרובם חילוניים, אבל השחתת תמונותיה עוררה אותנו לפעולה. לא תפסנו את זה כיציאה למאבק פוליטי, אלא כמאבק נגד הדרה, אפליה ואלימות מגדרית נגד נשים".
מה עשיתן?
"בתוך פחות מ־12 שעות התארגנה בשכונה קבוצה של יותר מ־50 נשים וגברים, שהתנדבו לצלם תמונות של נשות השכונה. עשינו גם פוסטרים עם תמונה של גב שחור של אישה, שמסמלת היעדר נשים מהמרחב הציבורי, כדי להעביר את המסר שאנחנו לא מקבלות את הדרת הנשים. על כל הפוסטרים כתבנו 'לא תמחקו אותי'.
"עסק מקומי התנדב להדפיס את מאות הפוסטרים, וקבוצת מתנדבות ומתנדבים יצאה לתלות אותם בכל מקום שבו הושחת שלט. מדובר במאבק מתגלגל: אנחנו תולים, השלטים מושחתים, ואנחנו תולים חדשים במקומם".
3 צפייה בגלריה
שלטי "לא תמחקו אותי"
שלטי "לא תמחקו אותי"
שלטי "לא תמחקו אותי"
(צילום: יעל ענטר־רוסט )

נשמע מאבק סיזיפי.
"ממש לא. אנחנו שומרים על הבית שלנו מפני כפייה דתית, שהיא תופעה מוכרת במציאות הירושלמית, ואנחנו מקפידים לעשות זאת בצורה לא אלימה ומכבדת".
הייתה לכם התנגשות חזיתית עם משחיתי השלטים?
"לא. דווקא קיוויתי שיהיה בינינו מפגש כדי ליצור שיח תרבותי, לצערי זה לא הזדמן עד כה".
מי הגוף שעומד מאחורי המחאה?
"בית הכרם היא שכונה מאוד קהילתית שהפעילות החברתית בה, כולל פעולות מחאה, מובלת על ידי התושבים, ובעיקר קבוצה דומיננטית של אמהות השכונה. אנחנו מנהלות קבוצת פייסבוק שמונה יותר מ־4,000 חברות, ודרכה מתנהלות פעילויות חברתיות, מונעים תהליכים חברתיים וגם מאבקים נשיים־פמיניסטיים, במטרה לשמור על צביונה החילוני של השכונה".
מה גרם לך להצטרף לקבוצה בתור פעילה מרכזית?
"גדלתי בבית מעורב, ומגיל צעיר מאוד היו לי דעות ברורות על צדק, הגינות ואידיאולוגיה. הובלתי מאבקים חברתיים בתחומים כמו זכויות מיעוטים, הגנה על בעלי חיים וגם פעילויות לקידום נשים".
3 צפייה בגלריה
 יעל ענטר־רוסט
 יעל ענטר־רוסט
עו"ד יעל ענטר־רוסט. מקפידים לעשות הכל בצורה לא אלימה ומכבדת
(צילום: ערן רוסט)

במה את עוסקת?
"בגיל 22, במקביל לשירות הצבאי, הוסמכתי כעורכת דין. תמיד מצאתי את הדרך להשתמש ביכולות שלי לקדם מטרות אידיאולוגיות. השתלבתי בשירות הציבורי מתוך רצון להשפיע על המציאות. במשך שנים עבדתי בלשכה המשפטית במשרד האוצר והייתי שותפה לתהליכים מובילים במשק. לאחרונה עברתי לאגף אסטרטגיה במשרד הכלכלה, שהוא מוקד משמעותי בשירות הציבורי.
"לפני כמה שנים, כשעברנו לשכונת בית הכרם, זיהיתי מיד את הפוטנציאל לפעילות קהילתית נוכחת ומקדמת, השתלבתי במהירות בפורומים השונים, ולשמחתי הפכתי לפעילה חברתית בולטת בשכונה".
אילו תגובות קיבלתן על הפעילות שלכן?
"אוהדות ומפרגנות מאוד. כל פוסט שאנחנו מפרסמות בנושא נהיה ויראלי ברשתות החברתיות ומעורר המון עניין ציבורי. נשים וגברים לא מפסיקים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו".
העצה הכי טובה שקיבלת?
"'את יכולה הכול', כך אבא שלי נהג לומר לי שוב ושוב, ואני מסתובבת עם התפיסה הזאת כל חיי".
העצה הכי גרועה?
"'אל תתפזרי. תתמקדי בתחום אחד'. זו שטות, אני עושה בדיוק ההפך"
פורסם לראשונה: 09:38, 15.08.23
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button