את המתח המיני מחליפים יחסי אחווה

מיתת המיטה הלסבית: האם מדובר בתופעה אמיתית או במיתוס?

בשנים האחרונות מתרחב העיסוק בנושא ״מיתת המיטה הלסבית״. על מה ועל מי מדובר, ומי צריכים להיות מוטרדים מכך

פורסם:
בן ‭ ,28‬ הומוסקסואל, הגיע אליי לייעוץ. הוא סיפר שיש לו חבר אהוב וכי אחרי שלוש שנות היכרות ויחסים הם מתכננים להינשא, אבל הוא דואג: לאחרונה הוא חש בריחוק הולך ומחריף מצד בן זוגו בכל הקשור ליחסי מין. כשהתעניינתי מתי הם קיימו יחסים לאחרונה, לקח לו זמן להיזכר. בשלב מסוים הוא שאל: ״האם יש מצב שזו 'מיתת מיטה', כמו אצל לסביות?״
הבחור המודאג כיוון לתופעה שצוברת עדויות בשנים האחרונות. היא נקראת "מיתת המיטה הלסבית" (‭,(Lesbian Bed Death‬ ומיוחסת לזוגות חד-מיניים של נשים. גם בקליניקה אני פוגש מעת לעת זוגות של נשים, שמדברות על כך שהדחף המיני אצלן נגמר הדדית והן הפסיקו לקיים יחסי מין בכלל, או כמעט בכלל. הן ממשיכות אמנם להיות חברות טובות מאוד, שמחות בשותפות המלאה שגיבשו, נהנות זו מחברתה של זו, אבל פרט לגילויי חיבה - הסקס במובן המקובל של המילה נעדר מהחבילה. וגם, לפעמים מתייצבת רק אישה אחת ומביעה את תסכולה מהיעדר החשק המיני המתמשך שפיתחה זוגתה. העיסוק בנושא זה מתרחב בשנים האחרונות, ובאופן טבעי עולות השוואות עם זוגות הטרוסקסואלים. הנסיגה ממין אצל זוג לסביות, שעל פי מחקרים מתחילה להתרחש כשנתיים אחרי ההיכרות הזוגית, מנומקת בדרך כלל בשחיקה. הטענה היא שכשבן הזוג הוא גבר, או כשצלע אחת בזוגיות הלסבית דוחפת מאוד לסקס, התשוקה המינית לא אמורה לדעוך. מנגד, כשהנסיגה הדדית, לא נותר חשמל מיני באוויר ומי שהיו פעם מאהבות הופכות למעין אחיות.
את המתח המיני ואת האינטימיות במיטה שיצאו לפנסיה, מחליפים יחסי אחווה, רעות וקרבה, שכמובן היו שם לפני כן, אבל עכשיו הם חזות הכל. מיתת המיטה הלסבית מחזקת את התפיסה הרווחת כי אצל נשים בכלל (בהכללה רבה, כמובן, יש המון יוצאות מן הכלל), לא הסקס הוא חומר הבעירה העיקרי שמתדלק את היחסים, כי אם דווקא האהבה והקרבה. ברמה הקריקטוריסטית נתקלים בזה במופעי סטנד-אפ, כשהאמן על הבמה אומר, למשל, ״הוא מפנטז על המיטה, היא על חופשה רומנטית״.
2 צפייה בגלריה
זוג במיטה
זוג במיטה
המאהבות הופכות למעין אחיות
(צילום: Shutterstock)
הוצאת הסקס אל מחוץ למשוואה הזוגית-נשית עלולה גם להטריד. זוג לסביות שהפסיקו להתייחד התעניינו בהשלכות של הדבר לגבי העתיד. ״אחרי שלושה חודשים בלי מין״, סיפרה אחת מהן, ״שאלנו את עצמנו לאן זה לוקח אותנו. זה באמת לא חסר לנו, אבל עצם המעבר לפאזה אחרת מציב איזשהו סימן שאלה קטן, אפילו מטריד״. אצל הומוסקסואלים, אגב, בקושי נתקלים בזה. פגשתי לא מעט זוגות של נשים שדיווחו על דעיכת המין ביניהן כשנתיים-שלוש אחרי ההיכרות, לעומת זוג גברים אחד שדיווח על אובדן הדדי של המתח המיני. המקרה של הבחור שאיתו פתחתי את המדור לא קשור לענייננו. שחיקה מינית שמפגין צד אחד בזוגיות כלפי הצד השני רלוונטית גם לזוגות הטרוסקסואלים.
מיתת המיטה הלסבית, מונח שטבעה הסוציולוגית האמריקאית פפר שוורץ לפני כ-‭40‬ שנה, מעורר פולמוס לא קטן. בסקירות שונות על הנושא נשאלות שאלות כמו - האם זו תופעה אמיתית, או שהעניין אינו חד-משמעי. אחת הטענות נוגעת להגדרה של יחסי מין: אצל זוג הטרוסקסואלי הם נמדדים בחדירה או באורגזמה ידנית, בעוד שמגעים גופניים בין אישה לאישה פחות מדידים. בנוסף, ממחקרים עולה שזוגות הטרוסקסואלים אמנם עושים סקס בתדירות גבוהה יותר, אבל משך האינטראקציה הגופנית בין נשים הרבה יותר ממושך. כמו שאני אומר תמיד, ליחסי מין יש אינספור היבטים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button