מיקס מסחרר בין ישן לחדש. באקו

מסורתי מול טרנדי-אופנתי: מסע חורפי באזרבייג'ן

עבר ועתיד מתערבבים להם בססגוניות, בין עיר הבירה התוססת באקו לבין מסלולי הסקי הלבנים של שאהדג שבמרומי הרי הקווקז. חופשת סוף שבוע באזרבייג'ן

נתי לנדאו
פורסם:
יש בה הכול: מדינה מוסלמית שיעית אבל חילונית באופייה ובמנהגי תושביה. מסורת, דת ומסגדים מתנהלים שם יד ביד עם חילוניות, שתיית אלכוהול, תרבות מועדונים וחיי לילה סוערים. וישראל? אהובה ונערצת שם.
נחתנו בבירת אזרבייג'ן, באקו (Baku), לסוף שבוע קצר כדי להכיר את העיר, וכללנו בלו"ז גם קפיצה לאתר הסקי המפתיע של הקווקז, בהרי שאהדג (Shahdag Mountain). אבל לפני הכל, כדאי להכיר את הארץ המיוחדת שאליה הגענו:

10 צפייה בגלריה
הרבה מרחבים ירוקים. באקו
הרבה מרחבים ירוקים. באקו
הרבה מרחבים ירוקים. באקו
(צילום: נתי לנדאו)
כרטיס ביקור
אזרבייג'ן שוכנת בחבל הקווקז, לחוף הים הכספי, וגובלת ברוסיה, באיראן, בטורקיה, בארמניה ובגיאורגיה.
שטחה של אזרבייג'ן הוא כ־86 אלף קמ"ר, בערך פי שלושה או ארבעה משטחה של ישראל (תלוי מה ואיך סופרים). מספר התושבים, לעומת זאת, דומה למדי: כ־10.4 מיליון, וכמעט רבע מהם מתגוררים בבירה, באקו.
97% מהאזרים הם מוסלמים שיעים, אבל באזרבייג'ן מדובר באסלאם־לייט: קיימת סובלנות לדתות אחרות, ואלכוהול, למשל, נמצא במדינה בשימוש חופשי.
המטבע באזרבייג'ן הוא המנאט, ששערו כיום 2 שקלים. קל לחשב מחירים, פשוט מכפילים בשניים. ניתן להחליף שטרות של אירו או דולר למנאט המקומי בבנקים, בצ'יינג'ים ובנמל התעופה. ברוב החנויות והמסעדות מקבלים כרטיסי אשראי, אבל אל תסמכו על כך.
משך הטיסה הישירה מתל־אביב הוא כשלוש שעות וחצי, ובקו פועלת בעיקר אזרבייג'ן איירליינס. החל מסוף מרץ צפויה גם ישראייר להפעיל טיסות ישירות לבאקו. יש גם טיסות לא ישירות, דרך איסטנבול, דובאי או אבו־דאבי.
לכניסה לאזרבייג'ן נדרשת ויזה. ישראלים יכולים לקבלה בנמל התעופה בבאקו או מראש, באתר evisa.gov.az/en.
קשרי אזרבייג'ן–ישראל הדוקים: ישראל רוכשת נפט, והצבא האזרי קונה אצלנו נשק.
בין אזרבייג'ן לשכנתה ארמניה קיים סכסוך טריטוריאלי סביב חבל נגורנו קרבאך, שהתלהט כמה פעמים לכדי מלחמות.
מידע למבקרים: azerbaijan.travel

נחיתה בבאקו

הבירה והעיר הגדולה ביותר באזרבייג'ן שוכנת בחוף המערבי של הים הכספי. זו עיר מודרנית וקוסמופוליטית, עם סצנת אמנות ותרבות משגשגת וקו רקיע מנוקד בגורדי שחקים נוצצים. השילוב בין ישן לחדש, בין מסורתי למודרני־טרנדי, יחד עם האווירה התוססת והדינמית, מרגש ממש.

10 צפייה בגלריה
משחקי אור וצבע בשעות החשיכה. מגדלי הלהבה, באקו
משחקי אור וצבע בשעות החשיכה. מגדלי הלהבה, באקו
משחקי אור וצבע בשעות החשיכה. מגדלי הלהבה, באקו
(צילום: נתי לנדאו)
קו הרקיע. בולטים בנוף העירוני הם מגדלי הלהבה, שלושה בנייני ענק בני 39, 37 ו־34 קומות, המעוצבים בצורת להבות אש ומעוטרים במסכי LED שבשעות החשֵׁכה מציגים תבנית להבה צבעונית המשתנה ללא הרף. המגדלים, שבנייתם הושלמה בשנת 2012, הם סמל העיר כיום, ואפשר לראות אותם כמעט מכל מקום בבאקו.
שדרת באקו. לצד רבי־קומות טרנדיים תמצאו בבאקו פארקים יפים ומרחבים ירוקים. הגדול והפופולרי שבהם הוא שדרת באקו, "באקו בולוורד", טיילת להולכי רגל המשתרעת לאורך חוף הים הכספי. זה המקום להליכה או לריצה או סתם לטיול רגלי נינוח, ואפילו לעריכת פיקניק מול בריזת הים.
קניונים ובוטיקים. כמו אצלנו בישראל, גם בבאקו שופינג הוא בילוי פופולרי, והעיר מלאה במרכזי קניות, בקניונים מהודרים ובבוטיקים מיוחדים. פופולרי במיוחד הוא קניון פורט באקו (Port Baku Mall), המתהדר במגוון מותגים בינלאומיים ומקומיים (למשל, ברברי, בלנסיאגה, אמפוריו־ארמאני, ג'יבנשי, בוס, ג'ימי צ'ו, IWC שפהאוזן, מאק, מאסימו דוטי, מייקל קורס, מון בלאן, ראלף לורן, רולקס ועוד), כמו גם במתחם אוכל ובבית קולנוע (אתר: portbakumall.az/en).
העיר העתיקה. Old City Baku, מכונה באזרית Icherisheher, היא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, עם חומות עתיקות, סמטאות מתפתלות ובתים מסורתיים.

10 צפייה בגלריה
חפשו אמנות מקורית. העיר העתיקה
חפשו אמנות מקורית. העיר העתיקה
חפשו אמנות מקורית. העיר העתיקה
(צילום: נתי לנדאו)
בעיר העתיקה יש כמה נקודות ציון היסטוריות ותרבותיות, שווקים מקומיים וחנויות יצירה ומגוון מסעדות שבהן תוכלו לטעום מהמטבח האזרי המסורתי. זהו אזור מקסים שמתאים לשיטוט מהנה של שעות רבות הן בשעות היום והן בערב.
טיפ: בעיר העתיקה חפשו את הסטודיו של אמן הקרמיקה Mir Teymur Mammadov שיוצר בתחום זה יותר מ־60 שנה. כל אבן בביתו ובסטודיו שלו מעוטרת בעבודת יד, וזה המקום להצטייד בכלים ובפריטי יצירה, כמו גם במתנות. המחירים סבירים לגמרי.
מרכז העיר. ניזאמי (Nizami) הוא רחוב מרכזי בבאקו, הנקרא על שמו של המשורר ניזאמי גנג'ווי. כאן ממוקמים משרדי ממשלה ושגרירויות של מדינות אירופיות רבות, והנוף האורבני הוא חגיגה לחובבי אדריכלות ועיצוב.
לצד בנייני המשרדים והעסקים תמצאו ברחוב אינספור חנויות ומסעדות. זה המקום לטעום בו מאכלים אזריים מסורתיים ולקנות מכל הבא ליד ולכיס בשווקים, בחנויות, בסופרמרקטים ובאאוטלטים הקטנים. לא פלא שהרחוב שוקק חיים ועמוס בתיירים ובתושבים מקומיים בכל שעות היום. בשעות הערב והלילה החוויה באזור מיוחדת עוד יותר, כשהרחוב מואר בשלל צבעים, והמסעדות גדושות באנשים.
השוק הירוק. Yashil Bazaar הוא השוק המפורסם של באקו: הוא ממוקם ברחוב הראשי, ניזאמי, והוא יעד פופולרי למקומיים ולתיירים.

10 צפייה בגלריה
במחיר מציאה. זעפרן בשוק הירוק
במחיר מציאה. זעפרן בשוק הירוק
במחיר מציאה. זעפרן בשוק הירוק
(צילום: נתי לנדאו)
מה תמצאו במקום? עבודות יד מסורתיות, מזכרות, דוכנים ורוכלים המוכרים מעדנים מקומיים, חנויות לירקות ולפירות טריים ומיובשים, תבלינים, דבש והמון ממתקים אזריים טעימים כמו רחת לוקום, בקלאווה ועוד. המחירים סבירים, ולא פלא שגם המקומיים עורכים פה קניות.
טיפ: תבלין הזעפרן המבוקש נמכר כאן במחיר נוח במיוחד, 7 מנאט, כ־14 שקל, לגרם אחד. שווה ביותר למי שמבין ויודע מהו מחירו של התבלין במקומות אחרים.
מוזיאון השטיחים. שטיחים הם עניין של מורשת לאומית באזרבייג'ן, ולא פלא שהוקם מוזיאון במיוחד לכבודם בבירה, באקו. המוזיאון מעוצב בצורה המזכירה שטיח מגולגל, ובאוסף שלו אלפי שטיחים מקוריים מתקופות היסטוריות שונות, חלקן גם ממדינות אחרות, לצד יצירות אמנות וחפצים היסטוריים. יש האומרים שחוץ מבארות הנפט העשירות של המדינה, העושר האמיתי שלה שמור במרתפי מוזיאון השטיחים.

10 צפייה בגלריה
אוצר לאומי. מוזיאון השטיחים
אוצר לאומי. מוזיאון השטיחים
אוצר לאומי. מוזיאון השטיחים
(צילום: נתי לנדאו)
פתוח: שלישי-שישי מ־10:00 עד 19:00; שבת-ראשון, מ־11:00 עד 20:00 (אתר: azcarpetmuseum.az/en).
מרכז היידר אלייב. Heydar Aliyev Center, מבנה מרשים ביופיו שתוכנן על ידי האדריכלית העיראקית־בריטית זהא חדיד, ונחשב לאחד המבנים האייקוניים ביותר בבאקו. המרכז היה הראשון מסוגו שעיצבה חדיד, ולצורך תכנון הפרויקט השקיעה כמה חודשים בחקר התרבות וההיסטוריה המקומית כדי למצוא השראה לעיצוב.

10 צפייה בגלריה
עיצוב של זהא חדיד. מרכז היידר אלייב
עיצוב של זהא חדיד. מרכז היידר אלייב
עיצוב של זהא חדיד. מרכז היידר אלייב
(צילום: נתי לנדאו)
המרכז נקרא על שם היידר אלייב, נשיא אזרבייג'ן לשעבר, ומוקדש להצגת המורשת התרבותית של המדינה ושימורה. האוסף כולל מגוון יצירות אמנות ובהן ציורים, פסלים ותצלומים. המבנה עצמו מרשים מבחוץ ומבפנים, והגלריות מוצפות באור טבעי שיוצר תפאורה מושלמת לאוסף האמנות שבו (אתר: heydaraliyevcenter.az).

10 צפייה בגלריה
תרבות, אמנות ומבנה אייקוני. מרכז היידר אלייב
תרבות, אמנות ומבנה אייקוני. מרכז היידר אלייב
תרבות, אמנות ומבנה אייקוני. מרכז היידר אלייב
(צילום: נתי לנדאו)
היילנד פארק (Highland Park), אזור בילוי פופולרי שבמרכזו גלגל ענק, וזהו גם מקום נהדר לראות ממנו את קו הרקיע הצבעוני של העיר, בעיקר בשעות הערב.
התחילו במרפסת התצפית, שמציעה נוף לעיר של 360 מעלות ומהווה נקודה מושלמת לצפות בשקיעה או באורות העיר לאחר רדת החשכה.
שבילי ההליכה בפארק מוארים היטב ומספקים סביבה שלווה לטיול ערב. בשעות היום זו סביבה מושלמת ליהנות מהנוף או מפיקניק.


10 צפייה בגלריה
לא חייבים לגלוש. אתר הסקי שאהדג
לא חייבים לגלוש. אתר הסקי שאהדג
לא חייבים לגלוש. אתר הסקי שאהדג
(צילום: לשכת התיירות של אזרבייג'ן)
הרפתקה בהרים
שאהדג, או The Shahdag Mountain ski Resort, הוא אתר סקי הממוקם בפארק הלאומי שאהדג, כשלוש שעות נסיעה ברכב מהעיר באקו, ברכס גבוה של הרי הקווקז. זהו אתר הסקי הגדול ביותר בקווקז, והוא כולל אתר נופש, מסלולי סקי, רכבלים ופעילויות ספורט חורף מגוונות.
האתר מתאים לכל גיל ולכל רמת גלישה. משפחות עם ילדים ימצאו באתר אזור ייעודי עם מסלולים "עדינים" ומכשולי שלג שכיף לשחק בהם, וכן הדרכה מקצועית לסקי ולסנובורד לכל גיל. גולשים מנוסים ומקצוענים יותר ימצאו מסלולים אתגריים.

10 צפייה בגלריה
הרפתקאות בשלג. אתר הסקי שאהדג
הרפתקאות בשלג. אתר הסקי שאהדג
הרפתקאות בשלג. אתר הסקי שאהדג
(צילום: לשכת התיירות של אזרבייג'ן)
לחובבי ספורט החורף, מדובר באתר שהמחירים בו לא גבוהים, כזה שלא נלווים לחופשה בו הוצאות גבוהות מאוד על מסעדות יוקרה ופינוקים אחרים כנהוג באתרי הסקי שבהרי האלפים (אתר: shahdag.az/en).

אופציות לינה

באקו: "הולידיי אין". מלון בדירוג 5 כוכבים הממוקם בלב העיר, בעיצוב מודרני חדשני ונעים הכולל מרכז עסקים נוח. המלון ממוקם במרחק הליכה או נסיעה קצרה מאטרקציות פופולריות כמו מוזיאון באקו לאמנות מודרנית, מרכז היידר אלייב, העיר העתיקה, חוף הים הכספי ועוד.
• החדרים: מרווחים ומודרניים, עם אינטרנט מהיר. מחלק מהחדרים נשקפים נופים מרהיבים של העיר ושל הים הכספי.
• הפינוקים: ספא משובח, מקום מושלם להירגע ולהתחדש אחרי יום סיורים בעיר. הספא מציע מגוון טיפולים זמינים: עיסויים, טיפולי פנים וגוף. עוד באפשרויות: בריכה מקורה וחדר כושר.
• הקולינריה: המסעדה הראשית של המלון מגישה מגוון מנות בינלאומיות לארוחות בוקר, צהריים וערב, ויש גם בית קפה ובר. ראויה לציון ארוחת הבוקר הכוללת מזנון עשיר ומגוון ובו ירקות, מאפים, ביצים, גבינות, פירות ויוגורט.
• חפשו ברשת: Holiday Inn Baku
שאהדג: Shahdag Hotel & Spa. מלון בדירוג 5 כוכבים, יוקרתי ומודרני, הממוקם בלב שאהדג, אתר נופש קיצי לחובבי טיולי שטח וטבע (הליכה, אופני הרים ורכיבה על סוסים לכל המשפחה) וכאמור, אתר סקי פופולרי בחורף.
• החדרים: 173 חדרי אירוח במגוון רמות - סטנדרט, סוויטות ג'וניור וסוויטות נשיאותיות. העיצוב בטוב טעם ומשלב אלמנטים קלאסיים, מסורתיים ועכשוויים.
• הפינוקים: הספא מהודר ומפואר ומציע טיפולים ועיסויים, טיפולי פנים וגוף, בריכה מקורה ומחוממת, חמאם טורקי מרשים, סאונה, חדר כושר גדול ועוד.
• הקולינריה: במלון מסעדה עיקרית המגישה מאכלים בינלאומיים, בר־לובי ובר על הגג עם נוף פנורמי של ההרים.
  • הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של אזרבייג׳ן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button