project pan הוא אתגר שדורש לסיים מוצרי איפור וטיפוח לפני שקונות מוצר זהה חדש, כשהמטרה – להתמקד ולנצל באופן מקסימלי את הקיים ולפני שממהרות לדבר הבא.
לובא שרגא בלוגרית טיפוח, לייף-סטייל ויוצרת תוכן, מסבירה שכמו הרבה טרנדים ויראליים, גם project pan הוא גלגול של תופעה שראינו לפני כן ברשתות רק תחת מיתוג חדש: "זה בעצם הרעיון החתרני של לסיים את מה שיש לך כאשר את מציבה לעצמך איזשהו יעד, הופכת את זה לפרויקט ומרשה לעצמך לרכוש מוצר חדש רק אם סיימת כבר את מה שיש לך כדי לא להיכנס ללופ אינסופי של רכישת מוצרים מבלי להשתמש בהם".
"למעשה", ממשיכה לובה, "מי שצרכה תכני יוטיוב באזור שנת 2014-16 או אפילו מי שחברה בקהילות פייסבוק שעוסקות בביוטי, איפור וטיפוח מכירה את הקונספט הזה היטב - זו איזושהי פינת תוכן שמשפיעניות ביוטי היו עושות כחלק מהמעגל הזה של רכישה, סקירה, שימוש וסיום מוצרים, פשוט לא הדביקו לזה תווית של טרנד".
בעת הנוכחית מרגיש שהוא חלק מגל של טרנדים שמקדמים צרכנות נבונה ומינימליסטית.
"בגלגול הנוכחי של הטיקטוק אנחנו באמת רואות אחת לכמה חודשים איזושהי מגמה שקוראת לצרוך פחות תחת כותרת שונה. בשנה שעברה היה לנו את טרנד ה-Deinfluencing, כאשר משפיענים אמרו לעוקבים שלהם איזה מוצרים לא שווים את הכסף. בנוסף, היה גם את ה-Underconsumption core ששם פוקוס על הרגלי צריכה די רגילים אם שואלים אותי, ותייג אותם כמשהו מינימליסטי או כקונטרה לתרבות הצריכה המוגזמת. צריך לומר בהקשר הזה, שגם במקרה של project pan עבור רוב האנשים זו המציאות - את קונה ומוצר וכנראה משתמשת בו לפני שאת רוכשת חדש. הסיבה שזה הופך להיות פרויקט וטרנד זה כי יש נטייה בעצם להמשיך לקנות ולא בהכרח להשתמש במה שיש".
בעמוד שלך עסקת בעבר בתוקף של מוצרי טיפוח וזה לאו דווקא התקבל באהדה מצד חלק מהעוקבות שחשבו שזו עוד דרך לעודד צריכת מוצרים.
"יש הרבה המלצות שקשורות להיגיינה ולתוקף של מוצרי איפור וטיפוח, כמו במקרה המדובר עם המסקרה, שההמלצה היא להחליף כל שלושה-ארבעה חודשים, שזה באמת אקסטרים. אני גם יכולה להבין את החוסר שביעות רצון כי באמת המסקרות מגיעות בעצם כמוצר בגודל מלא, כשיש להן תוקף שהוא יחסית קצר. אלא אם כן את באמת משתמשת בזה בצורה אינטנסיבית כל יום, הסבירות שתסיימי מסקרה לפני שאת אמורה להשליך אותה לפח ולהחליף בחדשה היא לא גבוהה. אבל לצורך העניין, לרוב מוצרי הטיפוח יש תוקף של שנה שנתיים, זה כתוב על כל מוצר, אז כן, מעבר להיגיון הבריא של להשתמש במוצרים עד שהם מסתיימים, יש גם את העניין של התוקף. את לא אמורה להחזיק כמות מאוד גדולה של מוצרים פתוחים מבלי להשתמש בהם".
את חושבת שגל ההתייקרות בארץ יכול לעודד אנשים לאמץ את האתגר?
"בלי קשר למה שקורה בגזרות הכלכליות שלנו, גם בארצות הברית חוששים מהמצב הכלכלי עם כניסתו של טראמפ בחזרה לנשיאות ארצות הברית, ובטיקטוק הכריזו ששנת 2025 תהיה באמת בסימן של פשוט להשתמש במה שיש ולא לקנות שוב ושוב. מה שמשעשע בכל הטרנדים האלו הוא שאנשים שיש להם הרגלי צריכה רגילים באופן כללי לא צריכים את האתגרים הללו, זה די טריוויאלי להרבה מאוד אנשים שקונים מוצרים, משתמשים בהם ואז רוכשים חדשים. כלומר, כל הטרנדים האלה נועדו לספק מענה כנראה למי שמלכתחילה יש כמות מאוד גדולה של מוצרים וממשיכה לקנות עוד ועוד ואז העניין של האתגר הזה הוא ניסיון למתן ולשלוט בזה קצת. באופן אישי, אני לא כל כך מתחברת לאף אחד מקצוות הספקטרום. אני אומרת - את רוצה לרכוש משהו חדש? תרכשי משהו חדש. וכן, זה מאוד הגיוני גם להמשיך לנצל את מה שיש לך. אני לא בעד להשאיר הרבה מאוד מוצרים פתוחים בבת אחת. פשוט להפעיל הגיון בריא בין אם את נותנת לזה טייטל כזה או אחר".
בתור בלוגרית טיפוח, איך את מצליחה לעשות שימוש נכון בכל המוצרים שאת מקבלת לסקירה?
"גם אני צמצמתי בשנתיים האחרונות באופן מהותי את כמות המוצרים שאני מקבלת לסקירה, את כמות המוצרים שאני ממליצה עליהם, את כמות המותגים שאני עובדת איתם. בעבר באמת הייתה לי גישה קצת יותר מקסימליסטית של – 'יש הרבה מאוד מוצרים שהם באמת טובים, הנה אופציות לפי צורך ותקציב', כלומר, לתת מבחר וכמה שיותר אפשרויות. בשנתיים האחרונות גם התעייפתי מזה באופן אישי - גם כי יש לי רק פרצוף אחד, וגם כי הרגשתי שעדיף למקד את ההמלצות כי כבר הולכים לאיבוד מרוב השפע והוא לא בהכרח טוב לכולן. אז גם אצלי יש כמות מוצרים קטנה משמעותית ממה שהיה לי פעם, ועדיין גדול משמעותית מהמשתמשת הממוצעת. אני משתדלת לא לפתוח מוצרים שאני לא חייבת לפתוח באותו רגע ולמתן את כל העניין הזה גם ברמה האישית".
רוצות לנסות את הטרנד?
חדש או לא, האתגר הזה יכול לעזור לכן לחסוך כסף וזמן בקבלת החלטות, הנה כמה דגשים שיעזרו לכן לצאת לדרך:
1. עברו על כל מוצרי הטיפוח הפתוחים שיש לכן וסננו אותם לפי אורך חיי מדף ותוקף מרגע הפתיחה, ולפי צורך (יכול להיות שמגן החום לשיער שאתן שומרות כבר שנתיים לא רלוונטי יותר כי הפסקתן להשתמש במכשירי עיצוב לשיער, לדוגמה).
2. הגיוני שבקטגוריות מסוימות כמו איפור, יהיו לכן כמה מוצרים זהים פתוחים (נניח כמה גוונים של סמקים או שפתונים). הוציאו מוצר אחד והתמקדו בלסיים אותו לפני שאתן עוברות למוצר הבא.
3. עם כל הרצון הטוב, יש מוצרים שיכול לקחת המון זמן לסיים אותם (צלליות עיניים, לדוגמה)או שהם תלויי עונה, תשאלו את עצמכן אם באמת המוצר הזה משרת אתכן ומתאים לכן, וזה בסדר להחליט שלא ולהיפרד ממנו יפה לשלום לטובת משהו חדש ורלוונטי.
4 . הניחו את המוצרים שאתן מעוניינות לסיים במקום מרוכז ונגיש, כך שלא תצטרכו לחפש בכל פעם ותוכלו להישאר מרוכזות באתגר.
5. תחושת ההישג היא הדלק לאתגרים מסוג זה. תמצאו דרך לשמור על המוטיבציה שלכן גבוהה כדי ליישם אותם לאורך זמן. דרך אחת היא לשמור את המוצרים הריקים בקופסה ייעודית ככה שתוכלו לראות את כל המוצרים הריקים שסיימתן בתום תקופה מסוימת ולשבח את עצמכן קבל עם ואינסטגרם!