, זו לא מחלה שאפשר להחליט שחיים איתה איכשהו

סובלת מכאבים עזים לפני קיום יחסי מין ובמהלכם? אולי את סובלת מאנדומטריוזיס

היא לא החשודה המיידית כשחשים כאבים לפני קיום יחסי מין ובמהלכם, אבל כ־10% מכלל נשות העולם בגיל הפריון סובלות ממנה בדרגות חומרה שונות. ד"ר צחי בן ציון על מחלת אנדומטריוזיס והטיפול בה

פורסם:
גוף האדם הוא מכונה מופלאה, אבל מה לעשות - אנחנו חשופים במהלך חיינו לכל מיני תקלות שמשבשות אותה ואת פעולתה: גורמים תורשתיים, כשלים חיסוניים, תהליכים מוטציוניים ועוד פנצ׳רים שמחבלים בתקינות המכונה ומעיבים על בריאותנו. רוב המחלות האנושיות משותפות לנשים ולגברים, חלקן מייחדות גברים ואחרות תוקפות נשים. כזו היא האנדומטריוזיס, שלצד שמה המאיים היא אכן צרה לא קטנה, לפעמים צרה צרורה.
למרפאה שלי הגיעה צעירה עם תלונה על כאבים קשים מאוד לא רק בעת קיום יחסי מין אלא כבר בשלב ההתעלסות, כשהחבר שלה מתחיל ללטף ולגרות אותה. לפי תיאורה, היא מתחילה להרגיש תחושות מוזרות בשיפולי הבטן, שעד מהרה הופכות לכאב עז. לא רק זאת, התופעה הזו מתגברת אצלה לקראת המחזור ובמהלכו.
"המחלה עלולה לצוץ כבר מהווסת הראשונה, וחולף זמן עד להשלכות של פגיעתה הרעה. אבחון מאוחר וטיפול מאוחר רק מסבכים את העניינים"
כששמעתי את התיאורים שלה, הפניתי אותה לקולגה שלי, גינקולוג שמתמחה באבחון אנדומטריוזיס. הוא מצא שהחשד שלי היה נכון. אנדומטריוזיס היא מחלה שבמהלכה רקמה של רירית הרחם מתפזרת בחלל הבטן, בשיפוליו, ואף מעבר לכך. כתוצאה מנדידת הרירית, התאים הנודדים מגיבים לשינויים הורמונליים מחזוריים בדיוק כמו שהם מגיבים ברחם: החולות סובלות מכאבים כשהרירית עולה ומתנפחת (כמו לקראת ביוץ) או כשהתאים נושרים (כמו לקראת מחזור), או גם וגם. לחיקוי הלא רצוי הזה יש תוצאות לגמרי לא נעימות, ובהן:
  • דימומים בחלל הבטן (ללא אפשרות להתנקז החוצה, כמו בדימום וסתי), שעלולים לגרום לאנמיה.
  • הצטברות התאים הנודדים ונשירתם עלולות להביא להידבקויות שונות, למשל של המעיים (התוצאה: קשיי עיכול) וסביב השחלות והחצוצרות (התוצאה: קשיי פריון).
השלכות נוספות: כאבים עזים לפני קיום יחסי מין ובמהלכם, כאבי אגן וגב. מה שברור, זו לא מחלה שאפשר להחליט שחיים איתה איכשהו.
פעם חשבו שהמחלה הכרונית הזו נדירה. כיום יודעים שהיא הרבה יותר שכיחה. כ־10% מכלל נשות העולם בגיל הפריון סובלות ממנה בדרגות חומרה שונות. במקרים רבים קשה לשים עליה את האצבע בזמן, והנגעים הדלקתיים מתפזרים בהרבה מוקדים בגוף. המחלה עלולה לצוץ כבר מהווסת הראשונה, וחולף זמן עד להשלכות של פגיעתה הרעה. אבחון מאוחר וטיפול מאוחר רק מסבכים את העניינים.
אני מאיץ בנשים שמדווחות לי על כך, לא לסכור את הפה בעת בדיקה וייעוץ גינקולוגיים ולשאול ישירות: האם יכול להיות שיש לי אנדומטריוזיס?
טיפולים? החל מאמצעים תרופתיים ועד טיפול כירורגי בלפרוסקופיה. קיימות כל מיני מניפולציות להקטנת היקף הפגעים, למשל בעזרת הורמונים דמויי גלולות, כשהמטרה היא לכווץ את התאים הנודדים. לפעמים עושים זאת באמצעות צריבה. כשנדרש ניתוח בטן הוא מבוצע בלפרוסקופיה, תוך שימוש בסיב אופטי וללא פתיחת הבטן, וקיימים גם טיפולים ביולוגיים. השאיפה בכל סוגי הטיפול היא להרוס ככל האפשר את התאים שלא צריכים להיות שם, כי רירית הרחם אמורה להיות רק ברחם.
הפרעה ביחסי מין המלווה בכאבים יכולה לנבוע מכל מיני סיבות, והיא מטופלת בהצלחה ברוב המקרים. עם זאת אני מאיץ בנשים שמדווחות לי על כך, לא לסכור את הפה בעת בדיקה וייעוץ גינקולוגיים ולשאול ישירות: האם יכול להיות שיש לי אנדומטריוזיס? גם אם המחלה קשת האבחון אינה החשודה המיידית, גם אם אין קורלציה בין חומרת התפשטותה לחומרת התסמינים המדווחת על ידי הפציינטית, חשוב מאוד להיות מודעות לקיומה. והמודעות הזו חייבת ללוות את הגינקולוגים ואת הנשים הנבדקות כאחד.
ד"ר יצחק (צחי) בן־ציון, מנהל המרפאה לבריאות מינית בבית החולים "סורוקה" ופסיכיאטר מחוז הדרום, שירותי בריאות כללית.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button